Creativiteit en ICT, Wetenschap en Praktijk

Leestip voor Professor Theo Wubbels: niet meteen doorklikken (free klikker de klik, de beste …) schijnt een belangrijke 21th century skill te zijn.

15 jaar na het einde van de vorige eeuw is er weer een nationale agenda, met dank aan SLO voor het rondsturen. SLO vraagt wie er een bijdrage DURFT te leveren aan het Nationaal Informaticaonderwijscongres 2015: 

www.nioc2015.nl

DURFT, waar doet me dat aan denken? O ja. Ik weet het weer. In 

www.fisme.science.uu.nl/staff/marjah/download/VdHeuvel-Panhuizen_keynote_MERGA33co.pdf

schrijft TAL-professor Marja na wat moderne godwins over de adviseur van de Stichting Goed Rekenonderwijs:

I cannot end this paper without reporting a sign of recovery. Our opponents have taken the step of entering the market and found a publisher who DARED to take the decision to publish a new traditional mechanistic textbook series, after the last one disappeared by the end of the last century.

Marja zit inmiddels bij Wubbels' FSW in Utrecht, dat met Marja ook deze jaarlijks synode overnam:

www.beteronderwijsnederland.nl/content/panama2015

Niet geheel terzijde, Wubbels was samen met de SLO-directeur en Marja een van de ondertekenaars van het pamflet waarmee een aanzienlijk deel van de academische gemeenschap haar geloofwaardigheid wel zo'n beetje verspeelde:

www.few.vu.nl/~jhulshof/17.pdf

——————————————————————————-

What else happened by the end of the last century? Read all about it in Dutch English here:

www.beteronderwijsnederland.nl/content/unscience-and-education

Or in Dutch here:

www.beteronderwijsnederland.nl/content/hoe-realistisch-de-nieuwe-pabo-rekentoetsgids

Interessant in dit verband zijn de extra miljoenen voor samenwerking tussen (welke?) wetenschap en (welke?) praktijk, DURFkapitaal zat:

Aanvragen voor ‘Human Capital: 21e-eeuwse vaardigheden’ nu mogelijk

U begrijpt dat deze draad in het verlengde ligt van

www.beteronderwijsnederland.nl/content/nwo-nro

Sander vindt het allemaal prachtig. On the cover of SLO-magazine, wat wil je nog meer? Kan het schelen dat het rekenonderwijs in een knoop ligt waar niemand meer uitkomt?

9 Reacties

  1. De sociaal wetenschappers

    De sociaal wetenschappers hebben het maar druk met ICT. Volg de subsidiestromen.

     

    Digitale Wiskunde Omgeving op HAVO en VWO (via en via)

     

    "Leerlingen die algebraïsche vaardigheden oefenen in een digitale leeromgeving zouden betere leerprestaties leveren, zo is de verwachting. In dit onderzoek kon dat niet worden aangetoond. Leerlingen die in een Digitale Wiskunde Omgeving werkten presteerden niet beter dan leerlingen uit de controlegroepen die met pen en papier werkten.”

    [NWO-projectnummer ODB08008; Titel onderzoeksproject:  Efficiënt wiskunde oefenen; Looptijd:  02/04/2009 tot 31/08/2012; Status: Afgerond; Laatste bewerking: 17/11/2014]

     

    Ook zeer gewenst: ‘video games voor kritisch burgerschap in het voortgezet onderwijs’, enz.

     

  2. Over die DWO’s voor calculus

    Over die DWO's voor calculus hoor ik wel eens positief verhaal, ook van critici, maar of FI-onderzoek over DWO's serieus moet worden genomen weet ik niet. 

  3. Probleem bij rekenen en de

    Probleem bij rekenen en de betavakken is ook dat er bij SLO geen leerplanontwikkelaren zijn die boven het vak staan waar ze die plannen voor ontwikkelen, en dat men te rade gaan bij de ideologen van de club met Stapel. De anti-algebra campagne van de nieuwe nummer 18 past daar prima bij:

    www.few.vu.nl/~jhulshof/17.pdf

     

     

Laat een reactie achter