Asscher, de kleiende onderwijsexpert

Nog kortgeleden liet Asscher van zich spreken toen hij in een visionaire rede had aangegeven hoe komende vmbo-leerlingen geen perspectieven meer hebben omdat de robotisering hun banen zal kosten en dat ze als de wiedeweerga nu Het Nieuwe Onderwijs (met 'onderwijs op maat') ingedreven moeten worden. We wisten al hoe deze wethouder onderwijs in Amsterdam bij bijeenkomsten van goeroe Maurice op de voorste rij zat en zich suf klapte nadat die het wonder van het Nieuwe Opbrengstgerichte Onderwijs met den iPad had geopenbaard. Die Asscher, voorgeschoven vice-premier van de vroegere Partij van de Arbeid, die nu verworden is tot de Partij van het Management. De oude trouwe aanhang verdwijnt als sneeuw voor de zon. De partij die door onderwijzers is opgericht bestaat niet meer.

Over deze meneer Asscher bericht het Parool van 8 oktober het volgende:

Onder de kop "Helft geld scholen ging naar externen" vermeldt de krant dat dat besteed is "aan externe inhuur, uitbesteed werk en overhead". En even verderop komen de cijfers "Sinds 2008 is er 35,5 miljoen euro besteed aan de kwaliteitsaanpak (de term die Asscher aan zijn beleid had gegeven, HP). 18,5 miljoen daarvan was voor overhead, salarissen van ambtenaren en externe kosten voor juridische zaken, drukwerk en automatisering en externe inhuur van onder meer onderwijsexperts. Deze experts kostten gemiddeld 127 euro per uur. De overige 17 miljoen werd ingezet voor professionalisering van het onderwijspersoneel en het opstellen en uitvoeren van verbeterplannen voor scholen. Daarnaast hebben de schoolbesturen zelf 9,3 miljoen euro bijgedragen aan verbeterplannen. De informatie komt naar buiten op het moment dat het nieuwe stadsbestuur op inititatief van D66 een einde maakt aan de PvdA-kwaliteitsaanpak."

Het aantal zwakke scholen was gedaald van 44 naar 4, meldt de krant. Maar ze vergeet nog te melden dat het CPB de zaak onderzocht had en tot de ontdekking kwam dat de verbeteringen in Amsterdam volledig in lijn waren met die in andere steden, waar eenzelfde daling plaats vond, zonder al dat onderwijsgeld dat over de balk werd gegooid.

En ook nog zonder het spoor van ellende dat Asscher in de hoofdstad heeft aangericht. Vele onderwijzers ziek naar huis, andere onder druk van hun schoolbesturen en – bestuurders- die de wethouder wilden behagen – gedesillusioneerd, tot wanhoop gedreven. En natuurlijk slepende juridische procedures omdat veel mensen het onrechtvaardige en ziekmakende beleid wilden aanvechten.

Laten we ons dat steeds goed herinneren als Asscher weer eens iets zegt over onderwijs. 

 

7 Reacties

  1. Ik schrik enorm van die
    Ik schrik enorm van die tarieven. Dat ze absurd zijn in vergelijking met het uurloon van de collega’s die ik als lerares had -van wie sommige ronduit briljant en keien in hun vak- zal niemand verbazen. Maar ook in mijn nieuwe werkkring, de commerciele ICT, zie je vaker briljante programmeurs werken voor minder dan 127 euro dan voor meer. Wie haalt het in zijn hoofd om van gemeenschapsgeld zulke tarieven te betalen aan onderwijsadviseurs, op wie, laten we er niet omheen draaien, op een enkele uitzondering na de kwalificatie ‘een leger zwatelende leeghoofden’ van toepassing is?

  2. Ik sprak een van die

    Ik sprak een van die adviseurs, verbonden aan een klein extern bureau. Die was geschrokken van het gebrek aan betrokkenheid met het onderwijs van het Bureau dat alles regelde en ontsteld over de arrogantie van deze betweters. Blij dat het bureau de klus kon afsluiten.

    Asscher is nu met nieuwe initiatieven bezig (brief aan Hamer, voorzitster SER). Hij heeft niets geleerd en blijft doorgaan met zijn eigenaardige opvattingen over het onderwijs door te drukken. De man, hoe sympathiek ook op het persoonlijke vlak, is een gevaar voor de toekomst van het Nederlandse onderwijs. Hij schrikt er ook niet voor terug bergen gemeenschapsgeld voor zijn persoonlijke hobbies te verkwisten. Misschien moet dit kabinet maar snel vallen om aan deze wantoestanden een (voorlopig?) einde te maken.

    Ook het gegeven dat hij dat ongegeneerd kan doen, stelt ook de instelling van Bussemaker ter discussie. En als ze er al misschien gezondere opvattingen op na zou houden (ze doet wat minder uitspraken op deze gebieden de laatste tijd), kunnen we twijfelen aan haar capaciteiten om een einde te maken aan deze manipulaties.

  3. Wie is er eigenlijk de

    Wie is er eigenlijk de minister van onderwijs en waar zit die staatsecretaris van onderwijs? Of heb ik wat gemist? Asscher op onderwijs? Of heeft het CBE Asscher wat in de oren gefuisterd? EN wat is de connectie CBE group-Assscher-Maurice statistiek- Subsidiepotten? Inderdaad onderzoeksjournalistiek is bijna uitgestorven in dit land, de Pantha Rei's varen er wel bij. 

  4. Zwakke scholen: ik twijfel

    Zwakke scholen: ik twijfel aan de kriteria voor die kwalificatie. Er is maar één manier om dat te beoordelen en dat is door naar de examenresultaten te kijken.

Reacties zijn gesloten.