VO Academie en de cbe-groep

CBE Consultancy is failliet, een goede zaak natuurlijk gezien hun desastreuze inbreng bij bijvoorbeeld Amarantis. Nu betekent dat in het geheel niet dat de CBE-groep een toontje lager zingt, zoals onder andere blijkt uit hun bemoeienis met 'Wereldkidz' en hun cursus waarin ze leraren menen te moeten indelen in fundamentalisten, gelovigen, beginners en overlevers (overigens is de tekst van het cbe-pamflet na de commotie op twitter over deze indeling plots gewijzigd, maar op twitter nog gewoon te zien). Op het BON symposium hoorde ik dat verschillende prominenten van de CBE-groep nu verbonden zijn aan de VO-Academie, het scholingsinstituut voor schoolleiders van de VO-raad. Een vluchtige blik op hun website leverde me direct de eerste hit: Wik Jansen, programmamanager van de VO-academie, overhandigde de eerste versie van dit katern tijdens het VO-congres op 20 maart aan Rob Fens, voorzitter van het Schoolleiders Platform van de VO-raad. (zie hier (op 6 april 12u15). Wik Jansen is/was(?) senior partner van de CBE groep en verbonden aan het high performance schools project van de cbe-group dat onder andere ook bij de Wereldkidz tot ellende heeft geleid.

Het is uitermate zorgelijk dat de VO-raad meent de scholing van de schoolleiders in handen van CBE-groep'ers te moeten leggen: ze hebben bepaald geen goede staat van dienst. Plaats dat feit naast de uitspraken van Paul Rosenmoller over de noodzaak van snelle en top-down gestuurde onderwijshervormingen en het treurige beeld wordt zwarter en zwarter.

Na een inspirerend symposium weer terug met de voeten op aarde. Wij wel.

5 Reacties

  1. Malle Paul heeft ook een

    Malle Paul heeft ook een wereldadvies voor het dreigende afhaken van jonge leerlkrachten: "Meer begeleiding". Dat zal zeker helpen bij het gebrek aan loopbaanperspectief, slechte werkomstandigheden en overbelasting.

    Toch fijn dat je topdown alles kunt roepen en de geluiden van de werkvloer zo kunt ridiculiseren.

  2. Veel bijzonder veelbelovende

    Veel bijzonder veelbelovende leraren zijn al afgehaakt tijdens de vreselijke lerarenopleidingen die we overal aantreffen. En veel potentiële leraren zijn er daarom nooit aan begonnen. (Er zijn overigens opleidingen die deugen, maar die kenmerken zich doordat ze studenten niet voor de voeten lopen met ergerniswekkende competenties).

    Van overblijvende leraren kun je niet verwachten dat die het gedoe waar ze op scholen toe gedwongen worden lijdzaam ondergaan. Ik vind het geen wonder dat alsnog zovelen afhaken.
    Maar laten we ook niet de voorgeschiedenis van veel leraren vergeten. 

    Begeleiding van jonge leraren is nodig, maar dat is pas een volgende stap.

  3. Het afhaken van jonge

    Het afhaken van jonge leerkrachten heeft volgens mij gelijksoortige motieven als bij het afhaken van oudere leerkrachten.

    Veel te veel nonsens op jouw bordje. Veel te veel administratie waarvan je direct het nut al betwijfelt. Veel te veel onwerkbare politieke wensen. Veel te veel bemoeizucht van derden die nooit voor de klas stonden. Veel te veel luchtfietserij die praktisch blijkt te leiden tot wanhopige situaties waarbij iedereen in de prut komt te zitten (zowel leerkrachten als leerlingen).

    Kortom: het dwingend opleggen van onwerkbare situaties (die echter klinken als de komst van het aardse paradijs) naast het eisen van hoge CITO-scores.

    De vakman die werd gedegradeerd tot onnozele uitvoerder van wensen van niet-vakmensen die leiden en geleid worden door een grote hoeveelheid aan holle woorden.

    Het onderwijs is de sociale werkplaats gewoorden voor iedereen die bekwaam is in het produceren van eindeloze reeksen holpraat.

    Al die buitenstaanders vergeten hoe moeilijk het al is om een groep leerlingen in een evenwichtige onderwijssituatie te brengen. Ze denken dat met een handomdraai een groep 'geregeld' kan worden. Een enorme misvatting.

  4. Met als ultiem bewijs van

    Met als ultiem bewijs van disrespect: TBO: de ter beschikking stelling aan het Onderwijs. Hoe durven ze?

  5. Zet als bewijs allemaal het

    Zet als bewijs allemaal het filmpje van de HBO-docente op ons Symposium vertelde over haar docentscholing op je facebook of Linkedin of je tweet of wat er maar mogelijk is.

    Korter heb ik het nog nooit zien verwoorden.

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.