Gewoon goed schrijven lost de problemen met taal en rekenen op

Zoals u al in Vakwerk kunt lezen, kunnen onze leerlingen niet meer rekenen. Hetzelfde geldt voor het vak Nederlands, om van de kennis van de moderne vreemde talen maar te zwijgen. Ook boeken worden amper gelezen en alle kennis is voor onze leerlingen eenvoudigweg verkrijgbaar bij Apple en Google. Beide grootmachten ontduiken wereldwijd belastingen, laten in Derde Wereldlanden mensen werken in de aller ellendigste arbeidsomstandigheden, maar dat mag de pret niet drukken. 

Ik raad u aan boeken als "Digitale Dementie" van Manfred Spitzer, "Who owns the Future" van Jaron Lanier, "Het Ondiepe" van Nicolas Carr en "To save everything, click here" van Evgeny Morozov.  Zij ontleden ieder op hun  eigen wijze hoe internet- en iPad-ideologie, onze samneleving op een dwaalspoor hebben gezet, en waar we weer met gezwinde spoed van af moeten.  Maar het probleem dat onze leerlingen met rekenen en taal hebben wortelt dieper en wordt dus (zie de ook hierboven genoemde boeken) niet opgelost met gevinger op een iPad of tablet.

Sinds de verplicte invoering van de Cito-toets, de opkomst van de invuloefeningen (leerlingen hoefden slechts een "cijfer" of  "-en" in te vullen) het monster van de 'Multiple Choice" en de digitale schoolborden, is het niveau van de reken- en taalvaardigheid van de meeste van onze leerlingen dramatisch gedaald.  Zelfs een paginagrote foto enkele jaren gelden in de Volkskrant (genomen op een PABO), waar een docent in een leuterig handschrift op een smartboard een staartdeling, met een forse rekenfout, zijn studenten probeert te leren rekenen. In een klap het hele beeld van het reken- en taalonderwijs in een foto gevangen voor de eeuwigheid.

De oplossing kan gezocht worden in het verbieden van alle bovengenoemde verschijnselen, maar dat lost het prbleem niet op zolang wij niet terugkeren naar het eenvoudigweg met de hand (en niet in losse blokletters) uitschrijven van volzinnen en reken- en wiskundeopgaven. 

Alleen denk ik dat dit idee geen schijn van kan heeft.  Ten eerste kost het geen geld en levert het zelfs geld op. Ten tweede hoeven er geen honderden ambtenaren, tientallen wetenschappers, taal- en rekencoaches, kenniscentra, politici er vijftig jaar over te bakkeleien. Dat levert dus ook veel geld op en een hoop gezuer minder. Hedentendage vinden veel leerlingen het wel heel gemakkelijk om alles maar even te googlelen of te powerppointen. Ja en weet je inderdaad in het schrift of op het bord schrijven is steeds meer een vermoeiender bezigheid aan het worden. Van schrijven wordt je moe,  zo wist een blaag van een Steve Jobs School voor de televisie te vertellen.   

1 Reactie

  1. Schrijf op, zonder symbolen

    Schrijf op, zonder symbolen te gebruiken, hoe je de wortels van een vierkantvergelijking kunt uitrekenen.

Reacties zijn gesloten.