Ondeugdelijke opleidingen?

Dit haal ik van verderop:

Connexxion
Van een andere orde is de miljoenenclaim die vervoersbedrijf Connexxion boven het hoofd hangt vanwege een omstreden bijscholingstraject voor duizenden buschauffeurs.  De opleidingen vertonen volgens de Onderwijsinspectie ‘ernstige tekortkomingen’.

Bedrijven hoefden jaarlijks zo’n 2.700 euro minder belasting per werknemer te betalen wanneer zij die bijscholen bij een roc, volgens de Wet vermindering afdracht (WVA). Het beroep op de WVA is tussen 2006 en 2011 verdubbeld naar 400 miljoen euro. De Onderwijsinspectie en de Belastingdienst onderzoeken sinds vorig jaar misbruik van de regeling. Volgens de Onderwijsinspectie zijn bij vijf roc’s ondeugdelijke opleidingen geïdentificeerd, waaronder de Connexxion-opleiding. De subsidies bij de scholen wordt teruggevorderd en de Belastingdienst claimt bij de bedrijven de ten onrechte aangevraagde WVA terug. Bij Connexxion komt dat neer op meer dan 10 miljoen euro.

Daar heb ik een paar vragen bij:

1. Is het gevaarlijk om opleidingen aan bedrijven te koppelen of bedrijven grote invloed te geven op het onderwijs?

2. Waar is de lijst van ondeugdelijke opleidingen te vinden?

3. Op welke punten zijn ze ondeugdelijk?

 

2 Reacties

  1. De volgende stap is duidelijk

    De volgende stap is duidelijk: de rij-opleidingen worden gegeven door Roemeense en Bulgaarse bedrijven die via de EU hebben aangetoond dat ze aan de Dublin desriptors voldoen.

     

    Ik word wat cynisch, want ooit waren er de Philips en de Hoogoven opleidingen die wel voldeden. Maar ja, toen werde dergelijke bedrijven ook geleid door mensen met verstand van zaken die begrepen dat het mis gaat als je juristen of marketingmensen het beleid laten bepalen. Er is denk ik niet veel mis met bedrijven die (sterk) betrokken zijn bij het onderwijs, er is iets mis met de managementscultuur in zowel bedrijven als onderwijs.

    Een aardig voorbeeldje: de vorige bovenbaas van de NS, de man die verantwoordelijk was voor Fyra, was marketingman bij KPMG en communiceerde niet goed met zijn ingenieurs. Zijn opvolger weet gelukkig alles van treinen: hij was bloemist, ok, de baas van de bloemenveiling, en daar rijden ze ook met treintjes.

    Zo is zijn de bazen van de betrokken ROC's waarschijnlijk geen bovenmeester en heeft de baas van connexxion wellicht geen rijbewijs.

Reacties zijn gesloten.