De nieuwe kleren van de keizer in de 21e eeuw

Mocht u uitgekeken zijn op het onderwijs of gewoonweg geen orde kunnen houden in de klas, dan is een functie als onderwijsgoeroe wellicht iets voor u. U kunt met gebakken lucht aardig wat geld verdienen, meer dan de arme schapen (leraren) die u toe zult gaan spreken. Wees niet bang dat u enige kennis of vaardigheden nodig heeft, want een echte goeroe heeft als kenmerk dat hij niet gehinderd door enige kennis opereert. Als uw boodschap maar overkomt!

De voorbereiding

Maak een rondje over internet en kijk welke termen lekker vaag klinken en vooral geen enkele aanleiding kunnen geven tot concrete invulling van de dagelijkse lespraktijk. Het moet het liefst zo ver mogelijk afstaan van wat de leraar dagelijks tegenkomt. U moet het wel zo brengen dat de leraar het gevoel heeft achter te blijven als hij niet gelooft in uw boodschap. Doorspek uw relaas het liefst met ‘toekomstgericht’, ‘transformatie naar de 21e eeuw’, ‘durven en doen’, beter nog gebruik zo veel mogelijk Engels daar waar een gewoon Nederlands woord anders te banaal zou klinken. Als u maar inspeelt op de angst van het individu om achter te blijven en voor ouderwets te worden aangezien. Overigens is het handig als u man bent, want de meeste werknemers in het onderwijs zijn inmiddels vrouw. Vrouwen zijn vaker onzeker dan mannen en vragen liever hoe ze iets moeten doen en willen graag uitleg. Als man wordt u van nature sneller serieus genomen en heeft u zonder er iets voor te hoeven doen, al meer charisma dan een vrouw.

Ergens in uw presentatie moet duidelijk worden dat kennis niet meer belangrijk is. Het is belangrijk dat u dit meerdere malen herhaalt, aangezien u zelf geen kennis heeft en eigenlijk gebakken lucht staat te verkopen, moet u zorgen dat het onderwerp van gesprek telkens afgeleid wordt van waar het eigenlijk om draait in het onderwijs; kennisoverdracht. Aan kennisoverdracht valt weinig te verdienen namelijk. Wel aan nieuwe modellen, gadgets, projecten, arrangementen, cursussen en opleidingen. 

Maak vanaf het begin duidelijk dat ervaren docenten met veel kennis en wijsheid niet meer van deze tijd zijn, daarmee voorkomt u dat ze kritiek gaan leveren omdat ze weten uit jarenlange ervaring dat u de zoveelste koekenbakker bent die gebakken lucht komt verkopen, maak dat duidelijk, zodat deze groep u niet stoort in uw betoog. Wanneer zij dan toch kritische vragen stellen maakt u duidelijk dat ze oud en vastgeroest zijn en niet openstaan voor vernieuwingen. Dit maakt het voor de directie die u heeft ingehuurd ook een stuk makkelijker om deze ervaren, kritische, maar vooral dure leraren weg te werken. U vertelt wat de directie wil horen en zij kunnen uw verhaal gebruiken om de laatste vlooien in de pels te verwijderen. Daar wordt u dan ook rijkelijk voor beloond wanneer u de factuur stuurt voor uw gebakken lucht.

Met een beetje mazzel grijpt de directie uw betoog aan om te laten zien dat ze zich onderscheiden van de gewone leraren op de werkvloer. Ze kunnen nu de indruk wekken voorop te lopen in de laatste ontwikkelingen. Tevens een handige foef om het gebrek aan inhoud en kennis te maskeren. Met uw cursus kunnen zij hun reputatie en aanzien verhogen en komen ze bij u op vervolgcursus.

Het is belangrijk dat u telkens weer laat terugkomen dat de leraar van nu hoe dan ook altijd tekort zal blijven schieten in het werk dat hij doet. Immers geen enkele leraar kan al uw suggesties uitvoeren; creatief samenwerken, kennis construeren met behulp van internet, spannende apps toepassen in de les, de leerling het leerproces laten bepalen enz. De leraar gaat meestal gebukt onder toenemende eisen vanuit de samenleving en ministerie; aandacht voor verkeersveiligheid, goede voeding, burgerschap en noem het maar op. Steeds meer in minder tijd, waardoor de leraar een constant gevoel van falen ervaart omdat het werk nooit meer afkomt. Van dat constante gevoel van falen kunt u handig gebruik maken als u een vervolgcursus ontwerpt, waarbij u telkens weer suggereert in uw glossy folder dat met uw cursus de leraar competenter zal worden.

De eerste stap moet altijd aansluiten bij de situatie van de leraar; het gevoel niet te weten waar de weg van uw verhaal naartoe leidt. Raadpleeg hiervoor de bijbel voor open deuren, laat de leraren in groepjes uiteengaan om te praten over “wat is onderwijs”, “welke vaardigheden hebben de leerlingen nodig in de toekomst”, “de school als lerende organisatie”. U mag in elk geval onder geen beding zelf antwoord geven op deze vragen, want dan valt u door de mand dat u eigenlijk ook geen flauw idee heeft.

Als u volledige toewijding wilt van uw publiek stel dan vragen als “jullie vinden dit moeilijk, er komt een hoop op jullie af”, dit wekt angst op bij elk individu, de angst om af te gaan. U kunt zo uw eigen angst om af te gaan, verplaatsen naar uw publiek. Het is belangrijk dat u direct hierop volgend hoop biedt “maar jullie gaan het maken, want jullie zijn een inspirerend team, dat stralen jullie uit en dat gaan we samen doen!”

Doorspek uw presentatie met moderne media, filmpjes met mooie muziek en beelden uit de ideale wereld. Leerlingen die vrolijk binnenkomen en uit zichzelf aan de slag gaan en een leraar die vrolijk en ontspannen de leerling een eindje op weg helpt. De zon schijnt altijd, geen beelden van druipende regen langs het raam en een kille november achtergrond. Alles is vrolijk, zonnig en blij. Het gaat erom dat u inwerkt op het gevoel van uw publiek. Dat zij zich gelukkiger gaan voelen door uw filmpjes en/of de muziek. Schep in elk geval een droomwereld waarin de dagelijkse praktijk niet voorkomt; leerlingen die eigenlijk naar speciaal onderwijs hadden gemoeten, maar nu alle aandacht opeisen, overvolle klassen, oud meubilair en onrustige kinderen.

De strekking van uw betoog moet globaal inhouden dat oude inzichten waardeloos geworden zijn en dat de nieuwe inzichten uitkomst gaan bieden in deze roerige tijden. Dit moet snel in de praktijk geïmplementeerd worden om te voorkomen dat de school de boot gaat missen. Uitstellen is niet meer mogelijk, want dan is het te laat. Volg nu de nieuwe cursus en je zult gemotiveerde blije leerlingen krijgen en tevreden ouders!

Zorg dat u een sheet laat zien met uitspraken van andere leraren. Deze hoeven niet noodzakelijkerwijs echt te zijn “deze nieuwe inzichten hebben een hoop energie en creativiteit in ons team losgemaakt” Ingrid – de Wegwijzer. Veel schoolnamen komen zo vaak voor dat niemand zich zal afvragen of deze persoon werkelijk bestaat. Zorg voor een gelikte website waar een gastenboek aan hangt, plaats zelf berichten als “Bedankt voor de inspirerende middag” Peter, directeur Het kompas.

Is uw huidige cursus uitgewerkt? Verzin dan een nieuwe, want zoals altijd is er van de nieuwe inzichten niets terecht gekomen, omdat ze te ver af staan van de dagelijkse praktijk, maar het belangrijkste is dat u hoop blijft bieden. Doorspek uw betoog met anekdotes over (niet bestaande) scholen die uw programma volgden en enorme succes boekten. Begin met het schetsen van een situatie waarin een school de wanhoop nabij was, ongemotiveerde leerlingen, zeurende ouders en uitgeblust personeel. Op deze problemen was uw cursus het juiste antwoord op het juiste tijdstip. De school draait nu als nooit tevoren! Als er al iemand durft te vragen welke school dit is, noemt u een school aan de andere kant van het land dan waar u op dit moment de cursus geeft. Of beter nog; een school in het buitenland die u bezocht heeft op één van uw fantastische internationale studiereizen.

Als laatste tip; maak een twitteraccount aan waarbij u af en toe updates geeft als “op weg naar een school om leraren op weg te helpen” en daarna “geweldige dag gehad met een enthousiast team”.

 

 

 

 

12 Reacties

  1. Nog een tip: als iemand wel

    Nog een tip: als iemand wel de school identificeert waar jij jouw succesverhaal over houdt en erachter komt dat dit helemaal geen succes is (omdat je de boel bij elkaar gelogen hebt): begin een internethaatcampagne. Het belangrijkste element daarin is natuurlijk het verwijt dat jouw ontmaskers een haatcampagne tegen jou zouden voeren.

  2. Waardevolle adviezen, heer

    Waardevolle adviezen, heer Van Schoonhoven! Niet in geld uit te drukken.

     

    'Change is the only constant' (Heraclitus). Change! Het werkt altijd. Kijk naar De Belastingdienst die zo vaak gereorganiseerd is, dat verandering inderdaad de enige constante is. Uitzendkrachten runnen de dienst. Vanwege het gebrek aan gedegen continuïteit daalt de kwaliteit. Niemand die dat ziet (tot de zaak onherroepelijk in elkaar stort). De mensen die het zagen zijn op een zijspoor gezet. Meerdere factoren hebben deze gang van zaken versneld. De landelijke politiek is er één van.

  3. En zeg dat frontaal lesgeven

    En zeg dat frontaal lesgeven absoluut uit is. Ze hebben toch niet door dat je dat frontaal aan ze vertelt.

  4. Advies: gebruik regelmatig

    Advies: gebruik regelmatig het woord 'genieten'. Verplicht genieten en wel de gehele dag en bij alles wat je doet, is een must voor de moderne mensch.  Zij die niet zo erg genieten vallen dan meteen buiten boord.

  5. @mark79.

    @mark79.

    De bewering "My different studies have shown that students who engage actively in their mathematics learning, rather than simply practicing procedures, achieve at higher levels" en de methode om ongelovigen aan de kaak te stellen lijkt rechtstreeks overgenomen van de Freudenthal systematiek.

  6. Πάντα ῥεῖ καὶ οὐδὲν μένε 

    Πάντα ῥεῖ καὶ οὐδὲν μένε (panta rhei kai oeden menei) (NL: Alles stroomt en niets blijft) heeft als voorbeeld een (uiteraard stromende) rivier. Herakleitos sprak voor zo ver wij weten geen Engels maar wel een taal die tussen Alexander de Grote en Keizer Augustus de rol van wereldtaal vervulde in het Middellandse-zee gebied en de taalvan het Byzantijnse rijk werd. Het Romeinse imperium maakte daar een einde aan zoals het Amerikaanse imperium een einde gemaakt heeft aan de mondiale positie van Frans. Grieks overleefde nog wel als de taal van het Oost-Romeinse Rijk

    Het onderwijs is de hobbytuin van de politici, OW-ers (onderwijswinstmakers) en opportunistische onderwijsvernieuwers. Er blijt niets intact behalve de chaos en de afgeleide van het rendement die in de tijd continu negatief is.

  7. @malmaison.

    @malmaison.

    De term OW-ers is bijzonder ongelukkig gekozen, of is dat uw bedoeling?

     

    Oh, is het 'panta rhei' van Heraclitus! Blijkbaar heb ik bij de klassieke talen zitten slapen. 'Change' zeg ik vanwege de glorieuze verkiezingswinst die Obama heeft kunnen halen met dit simpele woord. 'Change' behoort ook bij 'change management' waarnaar de bijgeleverde twee hyperlinks verwijzen. Snelle 'change' is bij de mondialisering het toverwoord. Waarom dit bij het onderwijs wordt toegepast is natuurlijk een raadsel. Juist het onderwijs zou continuiteit moeten bieden. Er is toch nog een klassieke filosoof die daar een aforisme bij kan leveren? 😉

  8. Ik zoek nog bij Quintillianus

    Ik zoek nog bij Quintillianus. Door toeval vond ik een citaat van Eleanore Roosevelt:

    Great minds discuss ideas; average minds discuss events; small minds discuss people" Zouden deze 3 uitspraken niet ten grondslag gelegd moeten worden aan 3 hoofdtypen van secundair onderwijs?

  9. Ik vind het niet erg om een

    Ik vind het niet erg om een naam met negatieve connotatie te verbinden aan een groep waarvan zo  veel leden in opspraak komen wegens bedrog en geldgier. ("Bedrog" omdat zij een onderwijssysteem blijven propageren waarvan ze weten dat het mislukt is)  Ik weet dat gedurende de blokkade van Nederland in de Eerste Wereldoorlog er veel mensen door oorlog winst te maken zich verrijkt hebben ten koste van de Nederlandse bevo;king.

Reacties zijn gesloten.