Verplichte rekenmachinetoetsen

De pedagogische centra en het Freudenthal Instituut hebben grote invloed bij onze partners in de onderwijscooperatie.

Kijk bijvoorbeeld hoe dat FI bij mijn AOB haar licht mocht laten schijnen over de rekenmachinetoetsen:

www.aob.nl/default.aspx?id=272&article=8653&q=help%20een%20homo%20in%20de%20klas&m=

We lezen bijvoorbeeld:

"Sommigen denken dat de rekenmachine de boosdoener is van het slechte rekenen, maar Van der Kooij betwijfelt dat. Dan hoor ik wiskundedocenten zeggen dat we weer terug moeten naar de kale rekensom"

Zijn bestuur legt het gezag liever niet bij die docenten, voor wie het nog niet opgevallen is. Ondertussen:

"Op de studiemiddag ‘Examenkoorts’ die op 7 april wordt georganiseerd door de AOb, leidt Henk van der Kooij de workshop ‘Het rekenen getoetst’. Hij informeert de deelnemers daar over de stand van zaken."

Henk, die richtinggevend aanwezig was bij de invulling van de rekenmachinetoetsen (zie de bijlage),  bracht ons eerder deze toekomstvisie:

www.beteronderwijsnederland.nl/forum/what-mathematics-important-future-work

Maar leraren pikken de flauwekul niet meer. In nummer 631 van de Wiskunde E-brief (www.wiskundebrief.nl) staat deze  oproep:

Wij, docen­ten wiskun­de, econo­mie, M&O, natuur­kunde, schei­kunde, biolo­gie en aard­rijks­kunde, dus alle vakken waarbij gere­kend moet worden, vragen de school­direc­ties drin­gend om het volgen­de besluit te nemen:

Onze school weigert mee te doen met de ver­plichte reken­toets zo lang er niet aan de volgen­de reeks van voor­waarden wordt voldaan:

 
  1. De reken­toets toetst alleen rekenen. Het gebruik van een rekenap­paraat hoeft niet ge­toetst worden want dat is geen rekenen.
  2. Vragen die algeme­ne kennis veron­derstel­len, zoals bijvoor­beeld de weten­schap hoe een kaart­spel in elkaar steekt of wat 'koster' voor een beroep is, mogen niet in de toets voorko­men.
  3. De toets wordt op vaste momen­ten in het school­jaar op papier aangebo­den en alle opgaven zijn na afloop open­baar. Dit houdt tevens in dat de toets gewoon op papier gemaakt mag worden in een volgor­de die de leer­ling zelf bepaalt.
  4. De toets wordt nageke­ken zoals dat ook gebeurt bij het cen­traal schrif­telijk eindexa­men. Dus gewoon door een docent van de school met een aangewe­zen tweede correc­tor buiten de school.
  5. De reken­toets mag vier keer worden afge­legd, te weten twee maal in de voorexa­menklas en twee maal in de examen­klas.
  6. De norme­ring moet vooraf worden vastge­steld en mag slechts bijge­steld worden wanneer achter­af blijkt dat er in de opgaven fouten zaten.
  7. Bij context­opgaven die functio­neel rekenen toetsen, moeten de tussen­stappen opge­schre­ven en beoor­deeld worden. Context­opgaven worden bij voor­keur zo geformu­leerd dat tijdro­vend reken­werk wordt verme­den. Een com­plexe opgave wordt dus niet alleen beoor­deeld op fout of goed.

 

Daar ben ik het wel mee eens.

Vriendelijke groet, Joost

PS. www.beteronderwijsnederland.nl/forum/mbo-rekenen

www.beteronderwijsnederland.nl/content/sociaal-constructifisme

PPS. Misschien eerst deze kwis?

www.beteronderwijsnederland.nl/content/de-grote-rekenkwis-met-nieuwe-breinbrekers

De TALigheid is misschien een probleem:

Newspeak

Heet van de naald: www.beteronderwijsnederland.nl/nieuws/ppon-2011-voorkeur-voor-cijferalgoritmen-boven-kolomsgewijs-realistisch-rekenen

3 Reacties

  1. Een paar opmerkingen:

    Een paar opmerkingen:

    Bied(t) ook leerlingen van groep 8 in het basisonderwijs de mogelijkheid om de rekentoets af te leggen. Bij goed resultaat kan een vervolgschool de leerling voor een hoger niveau .aannemen dan volgt uit het advies van de Juf. Verder heeft een leerling er zijn hele schooltijd voordeel van als hij goed kan rekenen. In de tijd dat ik naar het vervolgonderwijs (gymnasium) ging maakte rekenen deel uit van het toelatingsexamen.

    ……………………………………………………………………………………..

    Als nuttige toepassingsvraagstukken van rekenen die tevens inzicht testen gelden m.i. opgaven van het type:

    A kan een werk in 5 dagen verrichten en B in 7 dagen. In hoe veel dagen kunnen zij samen dat werk doen? (Je moet deze opgave niet proberen realistisch te maken. Als A en B samen het werk uitvoeren gaat dat misschien sneller door taakverdeling maar het kan ook dat ze elkaar in de weg lopen)

    De relatieve winst t.o.v. de inkoopsprijs en de verkoopprijs. van het concept kunnen de leerlingen later van profiteren bij het bepalen van afrondingsfouten bij vermenigvuldigen en delen.

    Rente op rente.

    Berekeningen die men moet uitvoeren door de rekenmachine als logatithmentafel te gebruiken.

    ………………………………………………………………………………….

    Bij natuurkunde in het secundair onderwijs moeten in de regel met getallen met zo weinig mogelijk digits gewerkt worden. Moeilijke getallen leiden af van het begrijpen van de leerstof en het opsporen van gemaakte fouten, zoals dat ook is bij het gebruik van een rekenmachine het geval is. Daar kan het voordeel van realisme niet tegenop.

  2. Rob Martens: Rekentoetsen

    Rob Martens: Rekentoetsen zijn nergens voor nodig want we hebben de iPad

    Rob Martens (Hoogeleraar onderwijskunde)  www.l1.nl/audio/ipad-rob-martens-9-apr-2013 :

    "Binnen enkele jaren is de spraakherkenning zo ver ontwikkeld dat de vaardigheid van het schrijven steeds minder belangrijk wordt. Dat geldt ook voor het rekenen. We krijgen nu de verplichte rekentoests, maar ik vraag me eigenlijk af welk probleem we daarmee aan het oplossen zijn."

  3. Martens heeft aan deze

    Martens heeft aan deze vooruitgang niets bijgedragen maar parasiteert er wel op. Milieuvriendelijke spuitbussen, waar haal je ze?

Reacties zijn gesloten.