De pedagogische centra en het Freudenthal Instituut hebben grote invloed bij onze partners in de onderwijscooperatie.
Kijk bijvoorbeeld hoe dat FI bij mijn AOB haar licht mocht laten schijnen over de rekenmachinetoetsen:
www.aob.nl/default.aspx?id=272&article=8653&q=help%20een%20homo%20in%20de%20klas&m=
We lezen bijvoorbeeld:
"Sommigen denken dat de rekenmachine de boosdoener is van het slechte rekenen, maar Van der Kooij betwijfelt dat. Dan hoor ik wiskundedocenten zeggen dat we weer terug moeten naar de kale rekensom"
Zijn bestuur legt het gezag liever niet bij die docenten, voor wie het nog niet opgevallen is. Ondertussen:
"Op de studiemiddag ‘Examenkoorts’ die op 7 april wordt georganiseerd door de AOb, leidt Henk van der Kooij de workshop ‘Het rekenen getoetst’. Hij informeert de deelnemers daar over de stand van zaken."
Henk, die richtinggevend aanwezig was bij de invulling van de rekenmachinetoetsen (zie de bijlage), bracht ons eerder deze toekomstvisie:
www.beteronderwijsnederland.nl/forum/what-mathematics-important-future-work
Maar leraren pikken de flauwekul niet meer. In nummer 631 van de Wiskunde E-brief (www.wiskundebrief.nl) staat deze oproep:
Wij, docenten wiskunde, economie, M&O, natuurkunde, scheikunde, biologie en aardrijkskunde, dus alle vakken waarbij gerekend moet worden, vragen de schooldirecties dringend om het volgende besluit te nemen:
Onze school weigert mee te doen met de verplichte rekentoets zo lang er niet aan de volgende reeks van voorwaarden wordt voldaan:
- De rekentoets toetst alleen rekenen. Het gebruik van een rekenapparaat hoeft niet getoetst worden want dat is geen rekenen.
- Vragen die algemene kennis veronderstellen, zoals bijvoorbeeld de wetenschap hoe een kaartspel in elkaar steekt of wat 'koster' voor een beroep is, mogen niet in de toets voorkomen.
- De toets wordt op vaste momenten in het schooljaar op papier aangeboden en alle opgaven zijn na afloop openbaar. Dit houdt tevens in dat de toets gewoon op papier gemaakt mag worden in een volgorde die de leerling zelf bepaalt.
- De toets wordt nagekeken zoals dat ook gebeurt bij het centraal schriftelijk eindexamen. Dus gewoon door een docent van de school met een aangewezen tweede corrector buiten de school.
- De rekentoets mag vier keer worden afgelegd, te weten twee maal in de voorexamenklas en twee maal in de examenklas.
- De normering moet vooraf worden vastgesteld en mag slechts bijgesteld worden wanneer achteraf blijkt dat er in de opgaven fouten zaten.
- Bij contextopgaven die functioneel rekenen toetsen, moeten de tussenstappen opgeschreven en beoordeeld worden. Contextopgaven worden bij voorkeur zo geformuleerd dat tijdrovend rekenwerk wordt vermeden. Een complexe opgave wordt dus niet alleen beoordeeld op fout of goed.
Daar ben ik het wel mee eens.
Vriendelijke groet, Joost
PS. www.beteronderwijsnederland.nl/forum/mbo-rekenen
www.beteronderwijsnederland.nl/content/sociaal-constructifisme
PPS. Misschien eerst deze kwis?
www.beteronderwijsnederland.nl/content/de-grote-rekenkwis-met-nieuwe-breinbrekers
De TALigheid is misschien een probleem:
Heet van de naald: www.beteronderwijsnederland.nl/nieuws/ppon-2011-voorkeur-voor-cijferalgoritmen-boven-kolomsgewijs-realistisch-rekenen
Een paar opmerkingen:
Een paar opmerkingen:
Bied(t) ook leerlingen van groep 8 in het basisonderwijs de mogelijkheid om de rekentoets af te leggen. Bij goed resultaat kan een vervolgschool de leerling voor een hoger niveau .aannemen dan volgt uit het advies van de Juf. Verder heeft een leerling er zijn hele schooltijd voordeel van als hij goed kan rekenen. In de tijd dat ik naar het vervolgonderwijs (gymnasium) ging maakte rekenen deel uit van het toelatingsexamen.
……………………………………………………………………………………..
Als nuttige toepassingsvraagstukken van rekenen die tevens inzicht testen gelden m.i. opgaven van het type:
A kan een werk in 5 dagen verrichten en B in 7 dagen. In hoe veel dagen kunnen zij samen dat werk doen? (Je moet deze opgave niet proberen realistisch te maken. Als A en B samen het werk uitvoeren gaat dat misschien sneller door taakverdeling maar het kan ook dat ze elkaar in de weg lopen)
De relatieve winst t.o.v. de inkoopsprijs en de verkoopprijs. van het concept kunnen de leerlingen later van profiteren bij het bepalen van afrondingsfouten bij vermenigvuldigen en delen.
Rente op rente.
Berekeningen die men moet uitvoeren door de rekenmachine als logatithmentafel te gebruiken.
………………………………………………………………………………….
Bij natuurkunde in het secundair onderwijs moeten in de regel met getallen met zo weinig mogelijk digits gewerkt worden. Moeilijke getallen leiden af van het begrijpen van de leerstof en het opsporen van gemaakte fouten, zoals dat ook is bij het gebruik van een rekenmachine het geval is. Daar kan het voordeel van realisme niet tegenop.
Rob Martens: Rekentoetsen
Rob Martens: Rekentoetsen zijn nergens voor nodig want we hebben de iPad
Rob Martens (Hoogeleraar onderwijskunde) www.l1.nl/audio/ipad-rob-martens-9-apr-2013 :
"Binnen enkele jaren is de spraakherkenning zo ver ontwikkeld dat de vaardigheid van het schrijven steeds minder belangrijk wordt. Dat geldt ook voor het rekenen. We krijgen nu de verplichte rekentoests, maar ik vraag me eigenlijk af welk probleem we daarmee aan het oplossen zijn."
Martens heeft aan deze
Martens heeft aan deze vooruitgang niets bijgedragen maar parasiteert er wel op. Milieuvriendelijke spuitbussen, waar haal je ze?