Big fish, little pond

 
Benjamin Nagengast & Herbert W. Marsh (Online First Publication, April 9, 2012). Big Fish in Little Ponds Aspire More: Mediation and Cross-Cultural Generalizability of School-Average Ability Effects on Self-Concept and Career Aspirations in Science. Journal of Educational Psychology. Advance online publication.

Uit het abstract:

  • “Being schooled with other high-achieving peers has a detrimental influence on students’ self-perceptions: School-average and class-average achievement have a negative effect on academic self-concept and career aspirations—the big-fish-little-pond effect. Individual achievement, on the other hand, predicts academic self-concept and career aspirations positively. Research from Western and developed countries implies that the negative contextual effect on career aspirations is mediated by academic self-concept.”

Waar gaat dit over? Wie nog niet heeft gehoord van het ‘big fish, little pond’ effect,
zie de Wiki, en bv Department of Education, University of Oxford

Wie het niet vertrouwt omdat Herbert Marsh er door de decennia heen een sterk stempel op heeft gedrukt, zie het volgende onderzoek, even recent, in het Vlaamse voortgezet onderwijs.

Wouters, S., De Fraine, B., Colpin, H., Van Damme, J., & Verschueren, K. (2012, March 26).
The Effect of Track Changes on the Development of Academic Self-Concept in High School: A
Dynamic Test of the Big-Fish–Little-Pond Effect. Journal of Educational Psychology. Advance online publication. abstract

Over hetzelfde onderwerp ook dit online beschikbare artikel:

Franzis Preckel, Moshe Zeidner, Thomas Goetz & Esther Jane Schleyer (2008). Female ‘big fish’ swimming against the tide: The ‘big-fish-little-pond effect’ and gender-ratio
in special gifted classes. First publ. in: Contemporary Educational Psychology ; 33 (2008), 1. – S.78-96 PDF

Het onderwerp is wel eerder op het forum ter sprake geweest. De aanleiding om dat nu weer te doen is het zojuist verschenen artikel, gebaseerd op gegevens uit de Pisa-onderzoeken.