BON heeft het beste archief (maar…..)

lees ik op

vrij-natuurlijk.nl/democratisch-onderwijs-pagin/onderzoek-naar-democratisch-onderwijs/

Daar staat:

“Beter Onderwijs Nederland (BON) Deze zouden jullie misschien niet verwachten maar het BON heeft het beste archief over alles wat met het nieuwe leren, natuurlijk leren en onderwijsvernieuwing te maken heeft dat ik ken (met name via de zoekfuctie) en ik kan mij volledig scharen achter vier van de vijf hoofd thema’s van BON. Probleem is alleen een fundamenteel ander mens- en wereldbeeld waardoor ze onderzoeken vaak anders interpreteren.”

Goed om te lezen. Ik weet niet welke van de 5 thema’s hier uitgezonderd wordt, maar misschien horen we dat nog als deze draad publiek gaat. Ik weet niet of BON een mens- en wereldbeeld heeft gedefinieerd.

Ik zag de link in een discussiegroep op Linkedin over leren zonder klaslokaal.

5 Reacties

  1. vrij-natuurlijk
    Dit is de zoveelste kaboutergroep. Open geesten waaruit het brein is ontsnapt. Je krijgt dan Jomanda’s die tegen kwakzalvers waarschuwen. Of dit (via de link die lonesomejoe geeft):

    “De ‘Self-Fulfilling Prophecies’ van het regulier onderwijs
    Het reguliere onderwijs leert manieren van denken en handelen aan die zijn eigen aannames bevestigen en omzetten in ‘Self-Fulfilling Prophecies’ (zelfvervullende voorspellingen). De aannames lijken waar te zijn, omdat ze getoetst worden binnen het kader van regulier onderwijs en door criteria die zijn vastgesteld door dit onderwijs.”

    Bijkomend is het in dit gezelschap niet mogelijk ergens over te praten zonder paradigma, mens- en wereldbeeld . Niks voor mij.

    Willem Smit

  2. Smullen maar
    Dankbaar incasseren we dat we de meest informatieve site zijn op onderwijsgebied.
    Maar het is niet waar dat we maar op één punt lichtjaren verwijderd zijn van deze groep.
    Als voorbeeld enkele zinnetjes uit de site:
    Gevolg van deze visie is dat elke vorm van een opgelegd curriculum -opgevat als kennisinhouden- wordt afgewezen. Het woord opgelegd houdt immers dwang in, en dat heb ik zojuist verworpen.”
    En verderop: “Maar de mens is niet slechts een sociaal dier, zij is ook biologisch en technologisch: zij ontwikkeld zich in relatie tot andere mensen, de natuurlijke omgeving en de kunstmatige omgeving.
    Daar smul ik van , van dit soort (on)zinnetjes.

  3. Subsidie
    Laat hen eigen schooltjes op de hei inclusief paardekar regelen voor als het openbaar vervoer weer niet rijdt. Val anderen er niet mee lastig. Iedereen gelukkig. De totalitaire neiging een alternatieve wereldvisie aan een open samenleving op te dringen onder het mom van ‘jullie zijn nog niet zo ver’ en Einstein** zei dit of dat? Boe. Ligt er een verlangen naar erkenning en subsidie aan ten grondslag? De paradigmawisseling kan men tot stand brengen met het bijstellen van de aspiraties. De democratische school* (en ook: Vrije School*?) biedt – als je het ook private lesgeld kunt voldoen, een basis voor kunstenaars, ’alternatieve’ kinderen, enzovoort. Leg het niet betweterig aan anderen op. De industriële vorm van ‘informal learning’ heeft via een leven lang leren (UNESCO, ERT, OESO, EU, ILO, OCW) al genoeg schade aan het reguliere onderwijs aangericht.

    ** Einstein*: gymnasium, recalcitrant maar briljant in exacte vakken, promotie natuurkunde, enz. Zou dit via een democratische school hebben gekund? De mythologisering (‘verquotisering’? 😉 van Einstein blijft interessant…

    • primus inter pares
      We moeten het onderwijs libanoniseren, Elke richting moet vrij zijn in eigen huis.
      Zij zijn onze natuurlijke bondgenoten. Het is gemakkelijker om het politico-educatieve monster met zijn allen te verslaan. Meerderen kunnen meer bereiken als één. Als we door meer vrijheid van gesubsidieerd onderwijs allemaal mogen doen waar we zin in hebben kan BON eindelijk de ouders de mogelijkheid bieden om voor GOED onderwijs (van BON) te kiezen. Op naar een federatie van minderheden in Onderwijsland. Als we echt geloven dat ons onderwijs het beste is hebben we niets te vrezen. Het onderwijs zal dan zeker verBONnen.
      Seger Weehuizen

      • Goed onderwijs
        in een land dat daar in het geheel geen prijs op lijkt te stellen.
        Goede wiskunde maar met ‘realistische’ examens?
        Degelijk moedertaalonderwijs, maar alleen teksten tot 140 karakters worden nog goed gelezen…?
        – Grondig onderwijs in vreemde talen, maar het examen is alleen multiple-choice

        Je ziet, ik word een beetje mismoedig!

Reacties zijn gesloten.