Elitescholen

“Is er een toegevoegde waarde van elitescholen boven de reguliere scholen?
Joshua Angrist, hoogleraar economie aan MIT, heeft dit onderzocht en moet de conclusie trekken dat die toegevoegde waarde er nauwelijks is. Wel is er een zogeheten “peer-effect” meetbaar voor kinderen uit minderheden, geen goed nieuws voor elitescholen.”

Kortom wantrouw marketingverhalen over excellent onderwijs.

2 Reacties

  1. Artikel
    Het artikel is te downloaden van de website van de auteur (titel: The Elite Illusion: Achievement Effects at Boston and New York Exam Schools). In tegenstelling tot ‘normale’ amerikaanse scholen zijn er scholen in Boston en New York die een toelatingsexamen hebben. De leerlingen op deze scholen scoren veel beter op eindexamens dan de leerlingen op ‘normale’ scholen. Aangezien de selectie plaatsvind op basis van toetsresultaten valt dit echter te verwachten. Wat de auteurs gedaan hebben is de eindexamenresultaten vergeleken van leerlingen die op het toelatingsexamen net voldoende punten haalden om toegelaten te worden en leerlingen die die op het toelatingsexamen net niet voldoende punten haalden om toegelaten te worden (en dus naar een ‘normale’ school moesten). Hun conclusie is dat er geen significant verschil in eindexamenresulten is tussen de twee groepen. Niet oninteressant, maar zeker geen definitief bewijs dat deze scholen geen toegevoegde waarde hebben voor hun leerlingen.

Reacties zijn gesloten.