De toekomst telt tic toc Dudoc.

Dudoc was het voorwerk voor:

www.beteronderwijsnederland.nl/forum/betaonderwijs-context

In het rekenonderwijs zijn de standaardprocedures afgeschaft en is het rekenen met breuken bij wet vrijwel taboe (8111). Dit heeft ernstige gevolgen voor het beta-brede en bredere voortgezet en verder vervolgonderwijs, en ook voor wat een prachtig schoolvak zou kunnen zijn: Natuur, Leven & Techniek.

Mijn bemoeienissen met het schoolonderwijs zijn begonnen met wat ik in beteronderwijsnederland.net/node/7966#comment-65507 bespreek over de NLT module Dynamische Modellen van Savelsbergh et al, geaccrediteerd en gecertificeerd, via anonieme peer review, door een NLT-commissie waarvan Savelsbergh's FI-directeur voorzitter was. Door cTWO (in een van haar meer heldere momenten) afgewezen voor Wiskunde D, maar op de omslag wel als wiskunde module gepresenteerd. De module wordt inmiddels veel gebruikt.

Onlangs werd mijn aandacht gevestigd op afstudeerwerk over NLT aan de ESoE. Deze Eindhoven School of Education is ook bekend van DIT didactisch onderzoek en ander promotieonderzoek, bijvoorbeeld onder de regie van KOENO Gravemeijer en (soms mede) begeleid door Paul Drijvers van het FI, die eerder de eerste versie van de genoemde NLT module schreef. Ik heb het afstudeerwerk nog niet gelezen maar zag wel de naam van Jenneke Krüger, oud SLO-medewerker en FI-promovenda die mijn verzoek om contact met de peer reviewer afwees, nadat voorzitter en interim FI-directeur Harrie Eikelhof dat al eerder had gedaan.

NLT werd door Eijkelhof in de NRC omschreven als het grotere broertje van ANW. ANW is nu nog een verplicht vak maar dat zal naar het zich laat aanzien niet lang meer duren. NLT in het Natuur en Gezondheidprofiel gaat nogal eens ten koste van de mogelijkheid om in plaats van het rekenmachinevak Wiskunde A het vak Wiskunde B te kiezen. Drijvers, de nieuwe voorzitter is van de Wiskunde B vakcommissie bij de Commissie van Examens, heeft net als Gravemijer uitgesproken denkbeelden over ICT en algebraische vaardigheden, zie ook HIER.

Hun in de pdf link al genoemde "De Toekomst Telt" project heeft inmiddels een lijvig rapport opgeleverd dat HIER besproken wordt. De schrijfgroep van dit project stond onder leiding van de Twentse emeritus Plomp, ook voorzitter van de curieus samengestelde DUDOC-programmaraad (zie deze DUDOC-special), die weer NLT phD-ontwikkelingsonderzoek financierde, waaronder het project "Statistiek als brug tussen wiskunde en de natuurwetenschappen" van oud FI-directeur Jan Maanen, Arthur Bakker en dezelfde Eikelhof. Ik weet niet of en hoe de bijbehorende NLT-module is gecertificeerd. TI-Nspires?

Ook Anne van Streun zat in de Dudocprogrammaraad. Met hem zijn we terug bij de DOORLOPENDE DREMPELS en doodlopende leerlijnen voor (taal en) rekenen, en de SLO-tussendoelenproblematiek.

4 Reacties

  1. Realistisch
    De realistische rekenaars hebben hun kansen gehad én ze hebben het bedorven. Op mijn MBO wordt sinds dit jaar bij iedereen een zogenaamde nulmeting afgenomen. Het niveau van rekenen is dramatisch. Het gemiddelde zit onder 1F (basisschool). Zelfs bij techniek is dat het geval.

  2. Een leestip voor bovenstaand

    Een leestip voor bovenstaand stuk. Eerst lezen, dan klikken op links die in nieuwe tap openen. 

    Opdracht voor een profielwerkstuk: maak een sociogram bij het circuit rond de referentiekaders rekenen, de kennisbasis rekenen voor de pabo, realistisch rekenonderwijs, de rekentoets, NLT, de nieuwe examenprogramma's wiskunde, wiskundige denkactiviteiten en 21th century skills. Voor zover ik zie is dit circuit disjunct van de groep die in www.beteronderwijsnederland.nl/content/bèta-burgerschap genoemd wordt.

     

  3. Weer iets nieuws van het

    Weer iets nieuws van het circuit waar ook DUDOC onder valt:

     

    www.didactiefonline.nl/47-uncategorised/12649-reken-en-wiskundeonderwijs-voor-2032

     

    Lees wat er tussen

     

     

    Reken- en Wiskundeonderwijs voor #2032
    Koeno Gravemeijer Een groep experts op het gebied van het reken- en wiskundeonderwijs, die zich heeft verzameld in de werkgroep Wiskunde voor Morgen, heeft het Platform Onderwijs 2032 geadviseerd over het reken- en wiskundeonderwijs voor de toekomst.
     

    en

     

    Tekst Werkgroep Wiskunde voor Morgen, onder eindredactie van prof. dr. Koeno Gravemeijer. De werkgroep Wiskunde voor Morgen is een informeel samenwerkingsverband van ontwikkelaars, onderzoekers, opleiders, onderwijsadviseurs en andere experts op het gebied van het reken- en wiskundeonderwijs -van po tot en met hbo – die een antwoord zoeken op de vraag hoe het reken- en wiskundeonderwijs moet worden aangepast om de leerlingen van nu zo goed mogelijk voor te bereiden op de maatschappij van morgen. De tekst is op 30 oktober 2015 aangeboden aan de commissie Schnabel namens de leden Dr. Sonia Abrantes Garcêz Palha, Dr. Arthur Bakker, Dr. Geeke Bruin-Muurling, Dr. Kees Buijs, Prof. Dr. Paul Drijvers, Dr. Maarten Dolk, Dr. Michiel Doorman, Dr. Dolly van Eerde, Drs. Frans van Galen, Prof. Dr. Koeno Gravemeijer, Drs. Tom Gorris, Dr. Mieke van Groenestijn, Prof. Dr. Marja van den Heuvel-Panhuizen, Drs. Peter Kop, Dr. Ronald Keijzer, Dr. Jo Nelissen, Dr. Wil Oonk, Dr. Irene van Stiphout, Drs. Marike Verschoor, Drs. Monica Wijers,Prof. Dr. Bert Zwaneveld.

     

    staat en kijk eens naar de lectuurlijst.

     

     

Reacties zijn gesloten.