Vanmorgen vond ik een helder artikel in Trouw met de kop: “Docenten bijscholen prachtig, maar niet zo”. De onderkop was nog duidelijker: “De droevige praktijk op hogescholen: nauwelijks les, veel stage en slechte docenten. Meer vakkennis doen studenten er niet op.”
Het stuk is geschreven door Willem Jan van Klinken die Nederlands geeft aan het Altena college in Sleeuwijk.
Ik heb van verschillende docenten in opleiding precies hetzelfde verhaal gehoord over onder andere de Hogeschool Utrecht. Een was zelfs afgehaakt toen bleek dat hij daar niets leerde. Wel had hij een docente getroffen die veel in haar mars had, maar niet mocht doceren. Hij vertelde hoe docenten tweedegraads die al veel aan hun hoofd hadden, niet les kregen, maar in groepjes werden gestopt die het zelf moesten uitzoeken en via mail met medestudenten die kennis moesten uitwisselen. Hij had daar uitvoerig over geklaagd, maar er veranderde niets.
Het is een schande dat die Hogescholen straks docenten afleveren die via Compleet Gestoord Onderwijs, met een Portfolio en een Assessment,maar zonder kennis bevoegd de klassen worden ingestuurd. Zodra ik het woord CGO, Portfolio en Assessment lees, weet ik hoe laat het is: vijf voor twaalf.
Reacties zijn gesloten.
Link
Het bewuste artikel is hier te vinden.
navelstaren
Die onderwijskerstboom lijkt helemaal in beslag te zijn genomen door het officieel goedgekeurde navelstaren.
Hoe meer er navelgestaard (genavelstaard?) wordt, hoe beter de competenties zouden worden! Wat een ziekelijke quatsch toch allemaal.
Voor rekenen en wiskunde
hangt deze problematiek nauw samen met
www.beteronderwijsnederland.nl/node/7786
Voor wie het nog niet wist, zie bv
www.fi.uu.nl/publicaties/literatuur/7019.pdf
ELWIeR is (was?) een samenwerkingsverband van FIsme, IVLOS, Hs Windesheim, Hs Domstad, Hs. Utrecht, SLW (leraren- opleiders wiskunde aan hogescholen), Vadiwulo (universitaire lerarenopleiders wiskunde), Ruud de Moorcentrum en APS. Zie ook
beteronderwijsnederland.net/node/7786
Joost Hulshof