Ook studenten frauderen

Spieken is van alle tijden, zo blijkt uit een onderzoek dat Elsevier heeft verricht. Een opmerkelijk resultaat:

Op de ene opleiding zitten meer fraudeurs dan de andere. Onder de hbo’ers weten vooral studenten bedrijfskunde en management door vals spelen hogere cijfers te halen: ruim een op de drie van alle studenten van deze opleiding zegt ooit gefraudeerd te hebben

Het competentiegericht onderwijs lijkt zeer effectief te zijn, zullen we maar zeggen;-)

Maar even serieus: ik vind deze cijfers bepaald niet wereldschokkend. Leerlingen en studenten spieken af en toe als ze de kans krijgen, what’s new?

1 Reactie

  1. Ik spiek, jij spiekt, wij spieken

    • Harry Molkenboer en Dominique Sluijsmans (2011). Ik spiek, jij spiekt, wij spieken. Examens. Tijdschrift voor de Toetspraktijk, 8 #2 mei, 5-8.
    • Cornelis W. M. Verhoeven (1980). Tractaat over het spieken. Het onderwijs als producent van schijn. Amboboeken.
    • Frary, Tidemann, & Watts (1977). Indices of cheating on m-c tests. Journal of Educational Statistics, 2, 235-256.
    • Henk van Berkel (2006). Het opsporen van plagiaat: Twee methoden nader uitgewerkt. In Henk van Berkel en Anneke Bax: Toetsen in het hoger onderwijs (p. 323-340). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
      • In dit internet-tijdperk zijn er nieuwe mogelijkheden voor plagiaat bijgekomen, en nieuwe technieken om dergelijk plagiaat op te sporen. Omdat al dan niet bedoeld plagiaat onder leerlingen en studenten geen zeldzaamheid is, is het zeker noodzakelijk er op een goede manier aandacht aan te geven. Daar is ook software voor beschikbaar, als alleen een incidentele check met hulp van Google niet toereikend is.

    Er is ondertussen een absurd uitgebreide literatuur over die andere vorm van bedrog: leraren, instellingen en hele staten die liegen, bedriegen, frauderen en gegevens verdraaien, zoekmaken, op tal van manieren ‘sturen.’ Zie op de pagina hier voor de werkelijke horrorstories. O.a.:

    • Sharon L. Nichols and David C. Berliner (2005). The Inevitable Corruption of Indicators and Educators Through High-Stakes Testing. Education Policy Studies Laboratory, Arizona State University pdf

Reacties zijn gesloten.