8 Reacties

    • Onderwijsdoelen:
      Leerling weet dat een getekend skelet de botten voorstelt.
      Leerling kan een pictogram herkennen en begrijpen (erg belangrijk als hij de bouw in gaat).
      Leerling kan de sportuitslagen van de zaterdagkrant begrijpen.

    • Welk examen
      Ik heb nog niet kunnen ontdekken welk examen het is. In ieder geval niet biologie vmbo KB van afgelopen week, dat ziet er gewoon verstandig uit.

        • Grap
          De grap is knap in elkaar gezet. Het examen biologie vmbo KB over de jaren heen heeft inderdaad een aantal vragen over orgaanstelsels. Dat zijn geen evidente weggevertjes zoals hier.
          Is een geraamte een orgaanstelsel? In deze grap-wereld wel. Bizar. Het bottenstelsel is wel een orgaanstelsel. Maar ja, met de afbeelding hierboven associeer ik vooral Naturalis.

  1. uitgaan van de leefwereld
    Het kan ook zijn dat de vragenmaker het belangrijk vindt uit te gaan van de leefwereld van de leerling (de heilig geworden onderwijsgraal).
    Die VMBO-leerlingen hebben misschien wel een extra interesse in botten (subcultuur; piratenvlaggen) en zullen misschien niet begrijpen wat organen zijn, maar toch kunnen begrijpen dat een skelet uit botten bestaat, waarbij ze tijdens het examen ook nog eens iets opsteken: botten zijn organen (?).
    En als de leerling moet weten dat na 12.59 uur 13.00 uur volgt, zal hij beter gemotiveerd zijn een goed antwoord te produceren als wij een krantenartikel over schaatsen ter sprake brengen (?).
    En die VMBO-ers die graag op bouwplaatsen verkeren, moeten natuurlijk wel weten dat oorkleppen worden getekend aan de zijkant van het hoofd omdat oren zich daar ook bevinden. Zo wordt tevens aangesloten op de muziekcultuur met oordoppen van deze jongeren.
    Het is meegedacht vanuit de belevingswereld van de jongere: hoe empathisch zijn toch de examens. Wat een ‘humaniteit!’

Reacties zijn gesloten.