Schoolgebouwen

In De Volkskrant van gisteren een speciaal katern over onderwijs, met daarin foto’s van vier spectaculaire schoolgebouwen en interviewtjes met trotse vertegenwoordigers van de scholen. Leuk om naar te kijken die gebouwen, maar heeft de bijzondere vormgeving van deze scholen nu bijgedragen aan de school-(eindexamen)resultaten zoals weergegeven in de lijsten van Trouw en Elsevier? Het Corlaer College in Nijkerk, VWO-afdeling, krijgt van de onderwijsinspectie een “O”, van Elsevier een “-” en van Trouw 3 sterren (van de 7), de HAVO-afdeling krijgt van de inspectie een “V”, van Elsevier “+/-” en van Trouw 4 sterren. Het Panta Rhei in Amstelveen krijgt van de onderwijsinspectie een “V”, de GT-afdeling van Elsevier een “-“, Kader “+/-” en Basis “+/-“. Van Trouw krijgt de Panta Rhei GT-afdeling 4 sterren en Kader en Basis beiden 3 sterren. Het Metzo College in Doetinchem krijgt van de onderwijsinspectie een “V”, van Elsevier krijgt het Metzo College GT-afdeling een “-“, Kader “+/-” en Basis “-“. In de Trouw-lijst kan ik over deze school geen gegevens vinden. Het Niekée in Roermond krijgt van de onderwijsinspectie “V”, in de Elsevier-lijst staan over deze school geen gegevens, en over de GT-afdeling in de Trouw-lijst ook niet. Van die laatste lijst krijgen de Kader- en Basis-afdeling beiden 4 sterren. Ik ben vooralsnog niet onder de indruk en als ouder zou ik me niet in de luren laten leggen door het mooie uiterlijk van die scholen en (waarschijnlijk) mijn kinderen niet naar deze scholen willen sturen. Er zijn betere.

1 Reactie

  1. voorbij het punt of no return
    IK DENK DAT ZO’N NIEUW SCHOOLGEBOUW OOK DIENT TER CONSOLIDATIE VAN DE STATUS QUO. HET IS MEESTAL ONGESCHIKT OM er op ouderwetse wijze les te geven en het gebouw kan vaak ook niet goed voor andere doeleinde gebruikt worden. Gemeentes willen er niet mee in hun maag komen te zitten. Het educapolitieke complex probeert zo zeker te stellen dat het onderwijs voorbij het punt of no return is.
    Seger Weehuizen

Reacties zijn gesloten.