Gedoogaccoord: Hoe vertel ik het mijn leerlingen?

Vanavond, een oud kamerlid voor het CDA (Uitgesproken, VARA): hoe vertel ik mijn leerlingen dat ze geen angst hoeven te hebben om in dit land te leven?

Veel leden van Bon zijn leraar. Hoe vertellen jullie, leraren, het je leerlingen?

22 Reacties

  1. Ze zijn niet dom!
    Dat hoef ik ze niet te vertellen, dat weten ze allang. Vergeet niet dat een substantieel deel van de leerlingen enorm fan van Wilders is. De enkele buitenlanders die er in onze klassen tussen zit laat hierover maar weinig van zich horen.

    Een gesprek in de klas hierover ga ik niet aan. Het wordt triomfantelijk schreeuwen en de meerderheden zien hun gelijk eerder bevestigd dan gerelativeerd. Daar komt bij dat de PVV-liefhebbers soms nauwelijks blijken te weten wat die partij werkelijk wil. Het enige thema waar het bij hen om draait is ‘voor of tegen ‘de’ buitenlanders’, alsof de zaak zo versimpeld kan worden.

    Soms kun je tussendoor met kleine onderwerpen beter tot nadenken stemmen. Als je bijvoorbeeld praat over democratie kun je bijvoorbeeld aan de orde stellen of het rekening houden met minderheden daar deel van uitmaakt. Zo zijn er wel meer onderwerpen die dit raakt. De Wildersdiscussie moet je in de klas niet voeren. Ik kan dat niet op een nette manier reguleren.

    • De rol van de docent
      Omdat er maatschappelijk nogal wat commotie over is, vind ik bespreking legitiem. Wel zou ik een neutrale opstelling van de docent verwachten.
      Je leerlingen zijn inderdaad niet dom Hinke, ook degenen die pro pvv zijn, zijn dat niet, evenmin als dat vroeger kinderen die antipaaps, anti Amerika, tegen de kapitalisten of pro Marx waren perse dom waren. Een neutrale rol van de docent is daarmee des te belangrijker.

      • Neutrale opstelling
        2010,

        Mijn eerste reactie is inderdaad: natuurlijk moet de leraar zich neutraal opstellen. Maar de onmiddellijke tweede gedachte is: wat moet ik me voorstellen bij een neutrale opstelling? Een rustige benadering zoals Hinke Douma beschrijft past daar zeker bij. Maar de leraar die volgende week door leerlingen wordt aangesproken op de gebeurtenissen op het CDA-congres van vandaag, hoe kan die daar neutraal mee omgaan? Het wordt moeilijk om nog op een neutrale manier de grondrechten van Nederlanders te bespreken, aan de hand van de Grondwet. Is het niet juist het probleem van de politieke situatie op dit moment dat het innemen van neutrale posities steeds minder mogelijk is?

        Graag je gedachten over wat een neutrale opstelling van docenten kan zijn, bijvoorbeeld bij klassikale discussie, binnen of buiten de les, over de actuele politieke situatie en wat leerlingen daar in hun eigen directe omgeving van ervaren.

        • Neutrale houding
          Dat kan natuurlijk heel goed. Bespreek meningen van verschillende mensen met verschillende denkbeelden, maar houd je eigen mening daar uitdrukkelijk buiten.
          Dat is ook al te zeer noodzakelijk omdat er met zekerheid leerlingen met verschillende meningen in je klas zitten. Verder zijn de normale schoolregels van kracht, waarmee al te emotionele uitingen buiten de regels vallen. Overigens moeten we het beteugelen van die emoties en onrust los zien van dit specifieke geval. Dat ordeprobleem speelt vaker bij het bespreken van bepaalde onderwerpen in de klas.

    • Houd de leerlingen een spiegel voor
      Ik zou vertellen over de verstikkende macht die de Roomsch-Katholieke kerk in de eerste decennia na de tweede wereldoorlog in Zuid-Limburg uitoefende, waar ik een groot deel van mijn jeugd heb doorgebracht. Die machtsuitoefening betrof vooral de controle op de zeden. De meerderheid van de Islamieten in Nederland heeft ook archaïsche ideeën over de rol van de man en de vrouw en over de contacten tussen man en vrouw. Gaan we nog verder in de tijd terug dan komen wij bij de auto da fe’s en de kruistochten. In het conflict tussen Arminius en Gomaris werd Johan van Oldenbarneveld mede vanwege zijn godsdienstige opvattingen onthoofd. Mensen werden gestraft door hen te vierendelen of hen in een tonnetje met binnenin een spijkerwand een helling af te laten rollen. Het probleem met de Marokkaans en Turkse allochthonen is dat het middeleeuwers zijn en dat wij bang zij dat ze in Nederland middeleeuwse toestanden willen terugbrengen. Maar, zou ik zeggen, ons eigen donkere verleden indachtig, moet je toch begrip voor hen kunnen opbrengen en zeker geen individuen verantwoordelijk stellen voor een groepsmentaliteit. De verantwoordelijken voor de bestaande toestand waren de industriebaronnen die goedkope arbeidskrachten naar Nederland haalden en ze vervolgens lieten blijven. Zoals er in deze tijd veel bankiers en bedrijfsopkopers zijn die goed verdiend hebben door bijna onze economie om zeep te helpen. Woede op hen ligt veel meer voor de hand.Seger Weehuizen

  2. Neutraal?
    Nee, een leraar kan moeilijk neutraal blijven.
    Als leerlingen mijn mening willen weten, geef ik die unverfroren.
    Iets anders is dat ik andere meningen met vreugde ontvang in de klas en mijn leerlingen oproep om zich zorgvuldig in andere standpunten te verdiepen.
    Mijn leerlingen, 5vwo, zijn nog in ontwikkeling. Toen ze binnenkwamen aan het begin van het schooljaar, constateerde ik een groot gebrek aan kennis over inhoud en procedures in de politiek.
    Het is mijn zorg ze daarover zoveel mogelijk mee te geven.
    We gaan daarom systematisch de waaier aan standpunten bestuderen en ik weet dat mijn leerlingen aan het eind van het jaar me dankbaar zullen vertellen dat ze een veel beter inzicht hebben, meer dan eens hoor ik dat ze mijn vak het belangrijkste vak vinden.
    Ze zijn dan niet bekeerd tot standpunten die ik sympathiek vind, maar kunnen de eigen visie beter verwoorden en verantwoorden.
    In klassen waar Wilders-aanhangers in de verdrukking komen door de verontwaardiging van anderen, zal ik er zorgvuldig voor zorgen dat die leerlingen respect kunnen krijgen en aan het woord kunnen komen en ben ik tevreden als het ze lukt een coherente visie verder te ontwikkelen. Ook al verafschuw ik de simpele waarheden van populisten.
    Maar iedere leerling moet zich veilig kunnen voelen.
    Overigens, zoals een journalist het zei: de PVV is een ramp voor het land, maar een zegen voor de journalistiek. Ik kan dat parafraseren voor mijn vak.

    • Welk vak geeft u en op welk
      Welk vak geeft u en op welk niveau?
      Alle tijd die je besteedt aan zulke discussies kan niet meer worden besteed aan het vak zelf. Zelfs bij het vak maatschappijleer dient de leraar m.i. zijn eigen mening voor zichzelf te houden tenzij een leerling buiten de lestijd eens naar zijn mening vraagt (na de les, in de pauze).
      Je kan je, zoals 1/1/2010 al aangaf, heel gemakkelijk neutraal opstellen door je te beperken tot de feiten en je eigen mening voor je te houden.
      Je moet er als leraar rekening mee houden dat P.O.- en V.O.-leerlingen t.g.v. hun leeftijd erg beïnvloedbaar zijn en dat een leraar voor hen enige autoriteit heeft voor zo ver het gaat om kennis en inzicht. De mening van een leraar is ook slechts een mening en geen absolute waarheid. Voor die leerling kan het echter moeilijk zijn om de leraar zijn subjectieve meningen te onderscheiden van alle objectieve feiten die de leraar verkondigt. Ik gebruik hier bewust een pleonasme.

      • fout etiket?
        Je zou natuurlijk in plaats van het vak maatschappijLEER het vak reneneerKUNDE of zelfs rhetorica kunnen invoeren. Het nadeel is dat zo’n kunde moeilijker te examineren is, zeker extern, dan een leer.
        Seger Weehuizen

  3. Gaan we deze hype op school voortzetten?
    Succes ermee!

    Om het aandoenlijke gedoe in Arnhem iets te relativeren terug naar midden vorige eeuw…

    In 1958, Ton de Kok was toen 16 en hbs-er en vader was waarschijnlijk lid van de KVP, debatteerde de Kamer over de motie 5338
    Aan het eind van de 7de vergadering op Donderdag 16 Oktober 1958 wordt de motie door Romme (KVP) en Van de Wetering (CHU) afgewezen.

    37 verstekelingen, enige jaren terug nog Nederlanders, werden teruggestuurd naar Indonesie. Gelukkig kwam alles nog goed, zes jaar later volgens het nationaal archief.

  4. Ik geef maatschappijleer aan
    Ik geef maatschappijleer aan 5VWO.
    En als mijn leerlingen mijn mening vragen, dan kan ik ze dat geven.
    Dat stellen ze op prijs. En dat weerhoudt hen er niet van met vertrouwen hun meningen die flink van de mijne kunnen verschillen te berde te brengen.
    Ook al omdat ik hen help hun eigen mening te onderbouwen.

    H. Philippens ex-vakdidacticus aan UVA, Erasmus en VU. Nu docent Emmauscollege Rotterdam, bestuurslid SKK van twee scholen havo/vwo

    • Wat voegt de mening van een
      Wat voegt de mening van een leraar toe aan de leerlingen?
      Wat voegt het discussiëren over meningen toe aan het onderwijs?
      Hebben die leerlingen er niet veel meer aan als ze kennis opdoen en vaardigheden leren? Dan kunnen ze vervolgens wel zelf een genuanceerde mening vormen. Een mening zonder voldoende kennis over het onderwerp is sowieso weinig waard.
      Nu kan je stellen dat ze met zo’n klasdiscussie leren redeneren maar ja, dan kan je toch beter een vak argumentatieleer geven en ze echt goed leren redeneren?
      Bij zo’n vak zoek je onderwerp om de kennis toe te passen en vaardigheden mee te oefenen in plaats van dat je willekeurig naar aanleiding van een onderwerp gaat discussiëren zonder noodzakelijk (misschien bij u wel het geval?) te kijken naar de kwaliteit van die redeneringen.

      Het verbaast me dat leerlingen tegenwoordig in 5-VWO maatschappijleer krijgen. Nu zie ik sowieso niet in hoe je zoveel jaren nuttig kan vullen met godsdienstles en/of maatschappijleer maar in 5-VWO…? Ik zou zeggen, benut die tijd voor wiskunde, de moedertaal en vreemde talen.

      • Iets te veel vragen
        Het zal je verbazen dat de leerlingen het vak noodzakelijk vinden aan het eind van de cursus en dat de schoolleiding het een van de meest gewaardeerde vakken vindt, zo zelfs dat leerlingen gestimuleerd worden met dit vak samenwerking te zoeken voor hun profielwerkstuk.

        Bij die verbazing zal ik het dan laten.

        Overigens nog: er wordt in mijn klassen nooit willekeurig over zomaar een onderwerp gediscussieerd. Als dat gebeurt, past dat in een opbouwende structuur.

      • Ook een mening
        Maatschappijleer is een mooi en zeer nuttig vak als het door een goede docent als Huub gegeven wordt. Wat is dat voor een raar fundamentalisme om het onderwijs te willen beperken tot wiskunde en talen. Kom op zeg, er is meer tussen hemel en aarde. Goed onderwijs, daar komt het op aan. Daar staan wij toch voor en niet voor een soort bekrompen leerfabriek.

  5. Wat is hiervan de bedoeling?
    De titel “Hoe vertel ik het mijn leerlingen?” suggereert dat er zoiets als een ramp heeft plaatsgevonden, die vervolgens moet worden meegedeeld in een lastig gesprek met de klas.
    “Wat doe je als je als leraar op het accoord wordt aangesproken door leerlingen” –
    hierbij suggereert “aangesproken” dat de leraar op de één of andere manier direct verantwoordelijk is voor dit accoord. Bovendien heeft “iemand ergens op aanspreken” een duidelijk negatieve connotatie, zoals je bijvoorbeeld iemand “aanspreekt” op zijn gedrag.
    Mijn vraag is wat Ben met zijn overduidelijk subjectieve benadering eigenlijk wil bereiken.

    • Anders
      Zie de uitzending van ‘Uitgesproken’, de blog geeft de link.

      Het nu afgesloten congres van het CDA heeft laten zien dat er binnen de vroeger zo bedaagde partij radicaal verschillend wordt gedacht over de vraag of de voorgenomen regeer- en gedoogaccoorden Nederland een ramp (Hirsch Ballin) of een zegen (Verhagen) brengen.
      Het mag duidelijk zijn dat ik ervan overtuigd ben dat Hirsch Ballin een juiste analyse geeft van de veranderinge die onze samenleving staan te wachten, en dat het veranderingen zijn die ook het onderwijs niet onberoerd zullen laten.

      • Dus toch…
        … hoe dring ik het mijn leerlingen op?
        Wanneer de Kok zoveel problemen bij zijn leerlingen waarneemt, waarom dan niet een videoconferentie organiseren met zusterscholen uit Denemarken of Zweden? Misschien liggen daar al uitgewerkte lesbrieven klaar om de gewetensnood bij leerlingen in goede banen te leiden.

        Voor de nuchtere kijk van Pierik lijkt weinig ruimte…

        • linksig proto type
          Lijkt me een proto-type van een linkse CDA-er die meent dat zijn ‘visie’ de enig juiste is, en zelfs leugens verkondigt aan zijn leerlingen. Er is van allochtonenhaat namelijk helemaal geen sprake (ik stem geen PVV). Want onder allochtonen verstaan we alle immigranten, Chinezen, Engelsen, Surinamers, Molukkers en noem maar op. Dat soort leerkrachten zag ik liefst niet in het onderwijs. Maar uiteraard is dat niet aan mij.
          Wel wil ik pleiten voor de vrijheid van onderwijs, die betekent dat scholen vanuit een eigen visie, die helder is omschreven, onderwijs kunnen en mogen verzorgen.
          In die zin is dus ook deze leraar vrij om zijn opvattingen te uiten, mits zijn leerlingen weten vanuit welk gedachtengoed hij hen onderwijst.

    • Heel suggestief…
      De aanhef van Ben Wilbrink is heel tendentieus en suggestief.
      Ik lees daarin kwade bedoelingen.

        • Net als het Marokkaanse meisje…..
          ”Pappa, als we in Marokko op vakantie zijn geweest, mogen we dan wel terug naar Nederland van meneer Fortuyn?’

          Dit ter herinnering. De geschiedenis herhaalt zich.

          Er wordt nu door de aanhangers van de oude politiek – dat zijn de linkse partijen en de linkse stroming in het CDA – met karikaturen van mensen en het regeeraccord angst gezaaid voor dit nieuwe kabinet. Daar doet de aanhef van deze posting quasi subtiel aan mee. Daar proef ik kwade bedoelingen in.
          Het is blijkbaar heel moeilijk mensen en het regeeraccoord neutraal en op eigen merites te beoordelen.
          De druiven zijn blijkbaar behoorlijk zuur.

          • Lastig
            Hals schrijft: “Het is blijkbaar heel moeilijk mensen en het regeeraccoord neutraal en op eigen merites te beoordelen.”

            Dat klopt, want jou lukt het ook niet. Oftewel: de accoorden en de deelnemende partijen maken veel emoties los, zowel bij de voor- als de tegenstanders. Laten we het daar dan maar op houden.

Reacties zijn gesloten.