Lakse overheid oorzaak diplomafraude

Persbericht van de SP

HBO-scholen krijgen teveel ruimte om diploma’s weg te geven. Dat concludeert SP-Kamerlid Jasper van Dijk uit het rapport van de Commissie Leers over de diplomafraude op de hogeschool InHolland. “Zonder landelijke regels over het eindniveau van het HBO blijft de overheid achter de feiten aanlopen. Het uitdelen van makkelijke diploma’s is buitengewoon schadelijk voor de kwaliteit van het onderwijs. Het wordt tijd voor een landelijke aanpak.”

Uit het onderzoek van de Commissie Leers blijkt dat Hogeschool InHolland onterecht diploma’s heeft uitgedeeld. Er werd niet voldaan aan de examennormen en studenten werden ongelijk behandeld doordat sommige studenten geen mondeling examen hoefden te doen. De inspectie gaat nieuw onderzoek doen en er komt een debat in de Tweede Kamer.

Van Dijk wil dat het niveau van HBO-opleidingen landelijk wordt vastgesteld. Zolang dat niet gebeurt, hebben hogescholen alle ruimte om te bepalen welke studenten een diploma krijgen. Het is frustrerend om in de media telkens achteraf verrast te worden door onthullingen over slechte opleidingen. “De overheid moet vooraf eisen stellen over de kwaliteit, in plaats van achteraf brandjes blussen.”

Zonder landelijk eindniveau blijft ook de financiering van de hogescholen een perverse prikkel. Hogescholen hebben belang bij zoveel mogelijk studenten, omdat dit meer geld oplevert. Als de overheid de kwaliteit van de opleidingen niet waarborgt, kunnen hogescholen onbeperkt functioneren als diplomafabrieken, terwijl de waarde van het diploma afneemt.

11 Reacties

  1. Fraude
    Jasper,

    In De Volkskrant noem je het fraude, wat Leers boven water heeft gehaald en toedekt met de goede bedoelingen van de betrokkenen. Natuurlijk, er is sprake van cijfergeven zonder serieuze beoordeling en zelfs zonder enige beoordeling en dat heet gewoon fraude: ‘bedrog in administratie’. Misschien bevoordelen deze cijfergevers niet zichzelf, maar dan toch wel de betrokken studenten die deze flauwekul hadden moeten weigeren en melden.

    Sommige regelingen zijn fraudegevoeliger dan andere. De door het Cito verzorgde centrale schriftelijke eindexamens zijn redelijk bestendig tegen fraude, maar dat is alleen mogelijk door de schaalgrootte, waardoor het mogelijk is buitengewoon stringente veiligheidsmaatregelen te nemen, en de landelijke uniformiteit van de examendoelen. Dat laatste is bijvoorbeeld in de VS onbekend. Alle andere examens en beoordelingen in ons onderwijs zijn fraudegevoelig, en zullen dat altijd blijven. Er meer controle op zetten zal ze niet minder fraudegevoelig maken: de geschiedenis wijst uit dat zowel instellingen en leraren, als leerlingen en studenten altijd wegen kunnen vinden om op oneigenlijke wijze aan hun gerief te komen. Sterker nog: wanneer politici denken dat ze de kwaliteit van het onderwijs eindelijk hebben geborgd door stevige eisen aan afsluitende examens te stellen, inclusief bekostigingsvoorwaarden, is het vrijwel zeker dat de kwaliteit van het onderwijs zelf erodeert tot alleen de kunstjes die nodig zijn voor het behalen van die examens. Een klassiek casus is het Britse Payment by Results. We hebben het dan over de zestiger jaren. Van de negentiende eeuw. (John William Adamson (1930). A Short History of Education. Cambridge, at the University Press. p. 306. o.a. Ik heb geen online versie gevonden, www.archive.org/ heeft per abuis een ouder boek met die titel van een andere auteur)

    • ===
      De door het Cito

      ===
      De door het Cito verzorgde centrale schriftelijke eindexamens zijn redelijk bestendig tegen fraude, maar dat is alleen mogelijk door de schaalgrootte, waardoor het mogelijk is buitengewoon stringente veiligheidsmaatregelen te nemen, en de landelijke uniformiteit van de examendoelen. Dat laatste is bijvoorbeeld in de VS onbekend.
      ===

      Met de centrale examens is grote fraude niet mogelijk maar de eigen leraar, die zelf de eerste correctie doet, kan wel nog steeds het voordeel van het twijfel aan de leerling geven aangezien er ondanks en soms zelfs door de antwoordmodellen ruimte voor interpretatie is.
      Verder komt het natuurlijk nog begrijpelijkerwijze voor dat de eigen leraar punten geeft omdat het antwoordmodel niet klopt, dat die normering landelijk wordt aangepast en de leerling zodoende extra punten krijgt.

      Met betrekking tot de U.S.A. wil ik even opmerken dat ik het niet zuiver vind om een ´land` (federatie van staten) met naar schatting (geen goede bevolkingsregistratie) +300 miljoen inwoners te vergelijken met een landje met 17 miljoen inwoners.
      De staten van de U.S.A. hebben wel degelijk centrale examens en centrale voorschriften, de Advanced Placement examens die zeker niet onder hoeven te doen voor de VWO-examens. Bedenk dat drie staten van de U.S.A. meer inwoners hebben dan Nederland: Californië, Texas en New York. Een flink aantal staten heeft dan nog 5 mijloen tot 10 miljoen inwoners, vergelijk maar eens met België, Denemarken, Finland, Zweden…
      Europa heeft ook geen examens die in heel de E.U. worden gebruikt.

      • USA en toch eindexamens?
        Bart,

        Over de giga-problemen in de VS bij de overgang van highschool naar college kun je stapels documentatie vinden op onder andere
        benwilbrink.nl/literature/admissions.htm

        Landelijke tests zoals de ACT en de SAT vindt bijna iedereen nodig omdat de GPA’s van verschillende highschools lastig te vergelijken zijn. Dit zijn overigens twee misvattingen in één zin, zoals Richard Atkinson uitlegt (gebruik de links hierbeneden).

        Jaap Dronkers heeft in meerdere publicaties vergelijkende analyses gedaan van de prestaties van onderwijsstelsels met landelijke eindexamens, zoals die in continentaal Euroap, en die zonder landelijke eindexamens, zoals de VS.

        Leerzaam en vermakelijk: enkele toespraken van Richard C. Atkinsopn, een spin dit Amerikaanse web, oud president van UCLA ook:

        College Admissions and the SAT: A Personal Perspective
        www.rca.ucsd.edu/speeches/AERA_041509_Speech_Reflections_on_a_Century_of_College_Admissions_Tests.pdf

          • Eindexamens + eindexamens = 2
            Mark,

            De examens in de VS zijn een wereld apart, vanuit Europees perspectief. Vooral zijn het pogingen vanuit de politiek om het onderwijs en zijn resultaten in de klauw te krijgen, wat niet lukt. De wereld is daar sterk in beweging, zeker ook door de No Child Left Behind Act van Bush Jr., een stukje federale wetgeving met een enorme impact.

            Per saldo is niet zoiets als een gestandaardiseerd eindexamen waarmee je je overal in de VS bij colleges of universiteiten eenvoudig kunt aanmelden. Het Amerikaanse onderwijsstelsel en de de Amerikaanse onderwijscultuur zijn een wereld apart.

            Interessanter is om het bij onze eigen diplomafraude te houden. Of de trend om bijlessen en examentrainingen in te kopen om toch nog dat eindexamen te halen, of daar betere cijfers voor te halen. Geen fraude, maar wel een schemergebied. (Lydia Sevenster-van der Lelie (vandaag nrc) ‘Geld helpt, ook op school’, artikel p. 5 Opinie & Debat). Dat eindexamen van ons is geen gouden standaard: wel fraudebestendig, maar toch zijn de uitslagen op oneigenlijke wijze en maatschappelijk bepaald niet neutrale wijze te beïnvloeden.

          • oneigenlijk en maatschappelijk niet neutraal?
            Let wel: ik vind het schandalig dat het kennelijk nodig is om examentraining in te kopen. Het geeft aan dat het onderwijs niet goed genoeg is.
            Maar het kan niet in een schemergebied naast fraude worden geplaatst en dat het maatschappelijk niet neutraal is geldt voor zo goed als alles. Het is ook niet maatschappelijk neutraal dat de leerlingen verschillende ouders hebben, met verschillende maatschappelijke status en verschillende aandacht voor hun kind. Dat heeft allemaal niets met “oneigenlijk” te maken. Het is niet anders: mensen verschillen (gelukkig!) en dat heeft invloed op de mogelijkheden van de kinderen. De school of het eindexamen hebben daar geen rol in te spelen.

            Laat het reguliere onderwijs ieder kind gelijk behandelen en beoordelen en de onderlinge verschillen de verschillen laten.

          • Europa
            In Europa is er ook geen gestandaardiseerd eindexamen waarmee je je overal in Europa bij colleges of universiteiten eenvoudig kunt aanmelden. Dat is in Europa een zaak van de lidstaten. Europa verschilt daarin dus niet zozeer van de VS.

        • Copy paste groepswerk?
          “learning to write and mastering a solid background in mathematics is of critical importance”!
          Als het onderwijs dit garandeert via centrale examens (zonder glijdende normen en obscure beslssings-commissies) is al het testen en meten met een variantie van 25% (een standaardafwijking van 50%!) waarschijnlijk overbodig.

  2. De overheid examineert niet
    Jasper,

    Kennelijk is dit gedoe over over diploma’s een open uitnodiging voor jou en je collega’s om de regeldruk in het hbo te vergroten. Kan dat niet anders?

    Er is al van alles en nog wat geregeld rond de kwaliteit van iedere opleiding: accreditatie, inspectie, wetgeving die tot in detail regelt dat er examencommissies zijn met wat die moeten doen en hoe raden en besturen daar met de neus bovenop zitten; werkgevers zijn direct betrokken bij opleidingen, en nemen afgestudeerden af. What more do you want?

    Het niveau van alle hbo-opleidingen landelijk vaststellen is een illusie. Je wilt toch niet een nieuw instituut oprichten dat iedere examencommissie in dit land hinderlijk voor de voeten gaat lopen, met als gevolg nog verder trivialisering van examens en daarom erosie van het onderwijs?

    Kijk eens in de Nieuwe Gids voor School en beroep naar de opsomming van hbo-bachelor opleidingen, en majors daarbinnen, in Nederland. Ontelbaar. Laat ik een poging doen: 18 kolommen tekst zo’n 70 regels per kolom, een deel van die regels geven meerdere opleidingen.

    Een poging het aantal opleidingen te tellen suggereert meteen iets heel anders: het zijn er teveel. Ik vermoed toch dat daarom de accreditatie en inspectie van al deze opleidingen een papieren farce moet zijn waar niemand gelukkig van wordt. Nog een niveaubewaker erbij dan maar?

    Vergeet tenslotte niet dat er waanzinnige verschillen in niveau zijn tussen al deze opleidingen, zoals dat ook bij wo-opleidingen het geval is: onderwijskunde stelt echt andere eisen dan wis- en natuurkunde. Gelijktrekken in niveau?

    • Re: de overheid examineert niet
      Ben schrijft: de overheid examineert niet.

      Wellicht zou de overheid dat wel moeten gaan doen.

      Vroeger waren de universiteiten alleen toegankelijk voor een kleine elite en was er slechts iets meer dan een handvol hoogleraren in Nederland. Beroepsopleidingen waren gespecialiseerde instellingen met nauwe banden met het locale bedrijfsleven. Dat is tegenwoordig allemaal anders. Gezien de massale deelname aan het hoger onderwijs is het huidige hoger onderwijs in vele opzichten beter vergelijkbaar met de MULO van de jaren 50 dan met het beroepsonderwijs of het universitair onderwijs van de jaren 50. Waarom dan geen centraal examen? Dat kan ook wat doen aan die wildgroei van HBO opleidingen.

Reacties zijn gesloten.