Nederlandse taal opgenomen in Grondwet

Nederlandse taal opgenomen in Grondwet
Het kabinet wil in de Grondwet vastleggen dat het Nederlands de officiële taal van Nederland is en dat de overheid het gebruik van deze taal bevordert. Ook over het Fries komt een bepaling in de Grondwet te staan.

Volgens de regeing zelf

en de universiteit ?

6 Reacties

  1. Landstaal in de grondwet
    Ik vind dat een prima zaak. Het lijkt me overigens wel een veeg teken dat zoiets vanzelfsprekends (dat de overheid het gebruik van het Nederlands bevordert) in de grondwet moet worden opgenomen. Ik vraag me af of dit ook consequenties zal hebben. Zoals hb2944 al noemt: Nederlands als voertaal aan de Nederlandse universiteiten en colleges in het Nederlands zouden toch zaken zijn die aan dat grondwetsartikel moeten worden getoetst.
    Er zijn nog talloze andere plaatsen waar onze eigen taal volkomen ten onrechte op de terugtocht is en waar dus een goed gebruik van zo’n grondwetsartikel gemaakt kan worden.
    Ik heb het nog niet meegemaakt, maar ik zie op een dag gebeuren dat ik een eindexamen van een leerling te beoordelen krijg in een Engels van eigen makelij, met eigen grammatica en eigen spelling. Voorzover ik ervaring met dergelijke zaken heb zijn er nu geen regels die een leerling voorschrijven het eindexamen in de landstaal, het Nederlands dus, te noteren. Daarmee staat het een leerling vrij om in één zin over Sodium, Potassium, Fluor en Oxygène te spreken. In elk geval zijn er genoeg correctoren te vinden die zich graag in alle bochten wringen om onbegrijpelijk koeterwaals positief uit te leggen.

    • Toetsen aan de grondwet
      In Nederland is het rechters uitdrukkelijk verboden om te toetsen aan de grondwet. Het opnemen van de landstaal in de grondwet is dus puur symboolpolitiek. Aan de verengelsing van de universiteiten zal dit niets doen.

      • Inz. symboolwaarde
        Toch ben ik daar optimistischer over. Inderdaad kan je formeel niets afdwingen. Maar zoals de zaken nu staan lijkt het alsof de overheid de afbraak van onderwijs in het Nederlands toejuicht.
        Mijn kind zal binnenkort een economische studie gaan oppakken, heeft geen interesse om in het buitenland te gaan werken, maar wordt desondanks, aan alle Nederlandse economische faculteiten, gedwongen om twee jaar lang naar Engels te moeten luisteren, vaak ook nog van dubieuze kwaliteit. Waarom? Wanneer de overheid een universiteitsbestuur er op wijst dat zij, naar het oordeel van de overheid, handelen in strijd met de grondwet geeft dat toch een heel andere sfeer.
        Zouden de mannetjes en vrouwtjes in zo’n College van Bestuur, zelf toch vaak nogal ‘politieke’ types, daar nu helemaal niet gevoelig voor zijn?

      • Koninnkrijksgrondwetsgerechtshof
        Het Bundesverfassungsgericht heeft het Duitse uitkeringsbeleid m.b.t. kinderen afgekeurd omdat de regering niet had aangetoond dat de betroffenen in voldoende mate konden deelnemen aan het sociale en culturele leven. Als je dit leest besef je hoeveel kansen er geweest zouden zijn om eerder in te grijpen bij de verloedering van het onderwijs als je de Nederlandse rechter zou hebben mogen vragen om de rampzalige onderwijswetten te toetsen aan de grondwet. “Het onderwijs is een voorwerp van de aanhoudende zorg der regering” staat onder artikel 23 in de grondwet maar toch heeft, zoals de commissie Dijsselbloem als mosterd na de maaltijd vaststelde, “de overheid het waarborgen van de kwaliteit van het onderwijs ernstig verwaarloosd”. Verder “trad de politiek in de vrijheid van scholen” Dus ook hier ging de regering in de fout want ook de vrijheid van onderwijs wordt in artikel 23 van de grondwet gewaarborgd, evenals de eerbiediging van godsdienst en levensovertuiging. Het spagaat van het in de vrijheid van de scholen treden (b.v. basisvorming en WSNS),en het latere “sturen op afstand” (het ontstaan van Zoetermeertjes die niet onder de contrôle van de overheid vielen) wijzen daarbij ook nog eens op onderwijsschadend politiek gezwabber dat er ook van getuigt dat de “aanhoudende zorg” verwaarloosd werd.

        Seger Weehuizen

    • Ook ik krijg er de kriebels
      Ook ik krijg er de kriebels van dat vaak onnodig in het Engels les wordt gegeven, enkel om wat extra buitenlandse studenten van de tweede garniatuur aan te trekken maar laten we hierbij niet vergeten dat het soms noodzakelijk is om in het Engels les te geven.
      Denk aan een master als nanotechnologie waarvoor universiteiten in het kader van het Erasmus Mundus programma samenwerken.
      Of denk aan een briljante Americaan of Brit die je kan aanstellen als hoogleraar. Of een Duitser, die je dan beter maar gedurende de eerste 2 jaar in het Duits kan laten spreken indien je de studenten ruimschoots op tijd inlicht dat ze zonodig aan hun Duits moeten werken.
      In alle andere gevallen kan men volgens mij inderdaad beter in het Nederlands lesgeven. De kwaliteit van kennisoverdracht is afhankelijk van de kwaliteit van de communicatie tussen docent en studenten en de kwaliteit van deze communicatie is weer afhankelijk van de taalbeheersing.
      Al moet hieraan toegevoegd worden dat voor lang niet alle studenten de hoorcolleges even nuttig zijn, veel studenten leren beter zelfstandig uit een boek op hun eigen kamer in hun eigen tempo.

      • Nanotech & Leutertech
        DIt is precies waar het om gaat, Bart. Precies omdat het in sommige serieuze wetenschappen onvermijdelijk is dat de voertaal af en toe wisselt naar Engels willen andere, helemaal niet zo serieuze wetenschappen zich tooien met dezelfde veren. Moet men in de biotechnologie een keertje iets in het Engels doen? Dan willen we dat in de ‘communicatiewetenschappen’ of de onderwijskunde ook! Gebruikt men in de kwantummechanica veel formules? Dan willen we dat in de bedrijfskunde ook!
        Van het werkelijke nut van dat Engels of die formules heeft men geen idee, maar men denkt dat je er helemaal bij hoort door Engels en formules te gebruiken. Men tooit zich met de attributen zonder enig benul van hun betekenis te hebben. Daarmee devalueren die attributen tot de kraaltjes en de spiegeltjes van primitieve stammen. Voor de diverse stamhoofden geldt: wie de schoen past, trekke hem aan.

Reacties zijn gesloten.