Amsterdam wil dat jeugd weer ambacht leert

Veel jongeren lijken tegenwoordig hun neus op te halen voor ouderwets ambachtelijk werk. Toch is dat volgens de gemeente Amsterdam juist de manier om veel jongeren aan een baan te helpen: de jeugd moet weer vaker een vak leren.

Dit volgens een artikel uit De Telegraaf van zondag 11 oktober 2009 jl.

Lees verder op:

www.telegraaf.nl/binnenland/5044349/__Jeugd_moet_weer_ambacht_leren__.html

Maar dat wisten wij toch al lang ?

De oude Ambachtschool of de latere LTS dient terug te komen !

Nu hebben wij allemaal leerlingen met een diploma die lekker kunnen kletsen over van alles en nog wat, maar wel twee linker handen hebben.

Een volgend kabinet dient hier iets aan te doen, want dit kabinet is inmiddels al, op sterven na, dood !!

7 Reacties

  1. lang en slap
    Komen die nieuwe opleidingen tot ambachtsmens IN DE PLAATS VAN postprimaire opleidingen zonder perstectief op werk of komen ze NA de genoemde postprimaire opleidingen als vangnet voor leerlingen die op school slechts kwamen om aan de leerplich te voldoen en verder niets bruikbaar hebben opgestoken? Als dat laatste waar is wordt de opleiding tort ambachtsmens een dure opleiding. Met een landelijke overheid die het normaal vindt dan jongeren een rekentest afleggen jaren nadat het rekeken hadden moeten leren moet je bij een gemeentelijke overheid ook rekening houden met rare gedachtenkronkels.
    Seger Weehuizen

  2. Grensverleggende inzichten
    Nee maar, die gemeente Amsterdam toch! Ze durven wel, dat moet gezegd. Meer vakmensen, hoe komen ze erop. Straks worden ze ook nog voorstander van meer welvaart.
    Ooit was ik (gedurende 8 jaar) een burger van die stad, en zelfs tot enig genoegen. Maar dat was niet te danken aan de steeds weer wisselende diepe inzichten van het gemeentebestuur, dat zich in die tijd bezig hield met het afschaffen van de apartheid in Zuid-Afrika en het met veel succes binnenhalen van de Olympische Spelen. Jammer eigenlijk dat dat van die Spelen niet gelukt is. Dan waren ze waarschijnlijk grondig bankroet gegaan en dan hadden ze tenminste nooit aan die idiote Noord-Zuidlijn kunnen beginnen.

    • geloofwaardigheidsprobleem
      De eerste vraag die bij iemand met een kaart van het Amsterdamse metronet voor zijn neus bij een discussie over de Noord-Zuid-lijn zou willen stellen is “waarom een Noord-Zuidlijn?”. De oranje lijn naar Amstelveen maakt tussen Amsterdam en Station Zuid weliswaar een omweg en stopt tussen Centraal en Zuid 8 i.p.v. 4 keer maar een metro is zo snel dat dat nauwelijks een reden kan zijn. “Is er misschien een extreem groot reizigersaanbod in het centrum”? Een eventuele tweede vraag is: Waarom beginnen jullie niet met een metrotunnel onder het IJ? Naar Amsterdam-Noord gaat geen enkele metro. Of is er een parallelverbinding nodig voor het geval van een terroristische aanslag op het gedeelte waar 3 metrolijnen rijden? Amsterdam creëert zo een geloofwaardigheidsprobleem.
      Seger Weehuizen

  3. Niet zo negatief…
    Citaat:’Bij het Media College gaat daarom maandag een opleiding tot computerspellenmaker van start.’

    En dat is nu juist weer niét de bedoeling.

    Waardering voor het echte handwerk moet weer terug, en alle nieuw begin is moeilijk.
    Daarom lijkt het me niet echt handig om zo negatief te doen.

  4. Een vak leren
    Inderdaad: de jeugd moet een vak leren.
    – Enthousiaste leraren geven duidelijke instructie
    – Er is een aanbod van véél lesuren (minimaal 32 lesuren per week, liever méér)
    – Naast goede praktijklessen, ook veel aandacht voor algemene ontwikkeling: Nederlands, Engels, Rekenen/wiskunde plus geschiedenis en aardrijkskunde. (De oude LTS had ook met die vakken een heel goed niveau!)
    – Klassen niet groter dan 20, leraren bevoegd
    – Professionals (die niet noodzakelijk ook docent zijn) voor maatschappelijke begeleiding: schooluitval, thuisproblemen, problemen met politie etc. etc.
    – Een goede gebouwendienst waar docenten op terug kunnen vallen bij ordeproblemen en ev. toegangscontrole.

    Daarnaast zou het wel fijn zijn als de technische beroepen een pietsie aantrekkelijker gemaakt werden (status, salaris etc.) en meer respect opleverden. Ook wil de werkgelegenheid nogal eens schommelen (Als je op dit moment bouwvakker of elektromonteur wil worden kun je nauwelijks een leerwerkplek vinden)

    • Een verborgen revolutie?
      Voor mensen die graag een voorstelling willen hebben over hoe het in veel VMBO-opleidngen toegaat en hoe daar gedacht wordt of zou moeten worden staat er een aardig door Hanne Obbink geschreven artikel in TROUW van het afgelopen weekend. Het artikel heet “De Stille Revolutie in het VMBO” en is geschreven n.a.v. het 10-jarig bestaan ervan. Toch zal een frequent lezer van deze website verbaast staan want “Anders dan elders in het onderwijs lukt het in het vmbo bovendien vaak te vernieuwen zonder dat schooldirecteuren en leraren tegenover elkaar komen te staan “En het vmbo hobbelt ook veel minder mee met allerlei modes in het onderwijs, zoals het nieuwe leren”. Een BONner zich hier afvragen welke agenten zich dan wel hebben geïdentificeerd met een school. “Al met al is er haast sprake van een revolutie – maar die vindt in stilte plaats. Want buiten het vmbo blijven de vernieuwingen bijna onopgemerkt en binnen het vmbo is verzet ertegen grotendeels uitgebleven”.
      Seger Weehuizen

Reacties zijn gesloten.