Ouders zien liefst de strenge, rechtvaardige docent terugkeren

Leuk bericht hier.

Ouders zijn niet tevreden over het onderwijs en vinden dat er niet het uiterste uit hun kinderen wordt gehaald.

10 Reacties

  1. de strenge, rechtvaardige ouder
    Ik zie graag de strenge, rechtvaardige ouder terugkeren, maar dat terzijde.

    Tja, vijfhonderd ouders, over zowel basis- als middelbare school. Echt betrouwbaar is het allemaal niet. Ik kan me in veel van de kritiek die deze ouders blijkbaar hebben wel vinden (docenten maken inderdaad spelfouten, er is inderdaad weinig discipline in het gemiddelde zelfstudie-uur) maar of ‘de Nederlandse ouder’ dit vindt is de vraag. Geen idee ook hoe suggestief of neutraal de vraagstelling was.

    Een uitkomst die vooral erg overeenkomt met mijn vermoedens is dat de meeste ouders zich kennelijk weinig verdiepen in het onderwijs dat hun kinderen krijgen: een meerderheid weet niet of hun kind rekenen leert via de realistisch rekenen-methode.

    • rekenen en taal
      Interessant: “De klacht die het vaakst naar voren kwam in het onderzoek ging over rekenen en taal. Volgens het grootste deel van de ouders krijgen de kinderen daar niet genoeg les in.”

      Het wachten is op de eerste school die hierop inspringt in het “kies voor onze school”-circus dat over een paar maanden weer gaat losbarsten.

      • voetboeien verhinderen scholen in te springen
        Een uitgelezen kans voor een éénpitter. maar daar zijn er niet meer zo veel van. Andere scholen zijn gebonden aan beslissingen van de hoogste échalons van de grote onderwijspyramide waarin ze opgenomen zijn en de top van die pyramide wil meestal graag een beleid maken en verwacht dan van zijn scholen dat die dat uitvoeren.
        Seger Weehuizen

    • Meer over onderzoek
      Op de radio was een mevrouw Elsinga (van het J/M blad, geloof ik) te horen die nog wat meer toelichting gaf op het onderzoek.
      Zij bevestigde wat u hierboven ook al schrijft: de voornaamste klachten gaan over het niveau van rekenen en taal. Daarnaast wordt u in uw verlangen naar de strenge, rechtvaardige ouder op uw wenken bediend: die mevrouw Elsinga merkte op dat de ouders wat gestrengheid betreft ook wel eens de hand in eigen boezem mochten steken.
      – 90% van de ouders hielp hun kind met het huiswerk. Het verhaal dat ze geen benul van de lesstof of de lesmethode hebben, of zich er niet in verdiepen gaat daarmee dus van tafel.
      – Ouders hadden af en toe ook aanmerkingen op de spelling van de leraar.
      – De zorgen van de ouders nemen toe met het klimmen van de jaren: ouders van kleuters vonden zowat alles prachtig, ouders van kinderen in het VO hebben de meeste kritiek (daar zal natuurlijk ook vaker met dat huiswerk geholpen worden.

      Ik herken hierin heel sterk de ouders van mijn eigen leerlingen. Een leuke opsteker, dit onderzoek, al blijft wat Ivy in de andere draad over tevreden ouders schreef van kracht: met enquêtes kan je alle kanten uit, en 500 personen is een betrekkelijk klein clubje.

    • Gedweeë ouderverenigingen
      Wat mij in toenemende mate verbaast is dat er wel zo veel ouderorganisaties zijn maar dat ze toch zo weinig in de onderwijsmelk te brokkelen hebben. De schoolbesturen, de managers en de adviesbureaux zijn daar de grote slurpers. Je zoekt dan naar de oorzaken. Misschien zijn de bestuursleden incompetent omdat het moeilijk is om goede mensen te vinden die dat werk pro deo willen doen. Misschien omdat veel verenigingen al dan niet via een religieuze basis –net als de scholen- bindingen hebben met een bepaalde politieke partij en zich op de daar vandaan komende signalen richten. Misschien komt het door de domme leden die niet begrijpen wat er aan de hand is en daarom de verkeerde bestuursleden kiezen. Misschien beletten de statuten van de verenigingen hen om van hun macht gebruik te maken. Mogelijk zijn er binnen een oudervereniging voor alle onderwijstypen te veel tegenstrijdige belangen.
      De ouderverenigingen hebben in potentie een enorme macht maar ze trekken zich mokkend terug uit het overleg over passend onderwijs omdat ze niet echt aan het overleg over de invoering ervan mogen meedoen. Ze hadden natuurlijk al mee moeten doen aan een discussie of dat ideaal wel op de door Dijksma voorgetelde wijze zou moeten worden nagestreefd.
      Seger Weehuizen

    • IJverige winkeliers
      Sommige ‘experts’ gedragen zich als rasechte middenstanders: waarover je ze ook hun mening vraagt, de uitkomst is altijd: koopt allen bij mij.
      Die Kees de Glopper vind ik daar typisch een voorbeeld van. Slagter is natuurlijk gewoon lachwekkend. Greetje vd Werff maakt daarentegen een zeer fatsoenlijke indruk.

Reacties zijn gesloten.