Poppelepop, we houden er mee op!

Dit bericht ga ik binnenkort ophangen:

Poppelepop, we houden er mee op!
Weer werd ik een dezer dagen geconfronteerd met een irritant verschijnsel, de popgesprekken en het gedoe eromheen. Want het gaat gepaard met klasse-enquetes, feedbackverslagen, eigen rapporten en het verslag van een pop-conrector. Kortom, het levert massa’s werk op, in de kasten buigen de planken door onder de last van hopen papier en de computers lopen vol met digitale bestanden.
De tijd die daarmee verloren gaat kan een leraar beter gebruiken om uit te rusten en op ideeën te komen.

Al die rompslomp is een gevolg van een modieuze bureaucratische vloedgolf die verder aangeblazen wordt door de biowet (die ze ook niet op een rijtje heeft). De scholen kunnen zelf kiezen om zoiets “beleidsarm” uit te voeren, maar ze schepen zichzelf op met een enorme berg werk, ook al omdat ze op die manier het “personeelsbeleid” makkelijker denken te maken.
Maar, ook al zou dat laatste waar zijn, het kost zoveel kostbare uren dat het alleen maar negatief werkt op de kwaliteit van het onderwijs. En het laatste is niet waar, heel wat gegevens worden bijgekleurd of zijn per definitie onbetrouwbaar. Lees mijn feedbackrapporten er maar op na.

We zijn terechtgekomen in een bureaucratie zoals je die vroeger alleen tegenkwam in totalitaire staten en systemen of kon lezen in de Kafkiaanse literatuur. Het laat me sterk denken aan de maandelijkse biecht uit mijn jeugd, waar ik al dagen van te voren zat te verzinnen wat ik nu weer kon vertellen, totdat het probleem vanzelf werd opgelost toen ik een hardhorende biechtvader vond. En ook zie ik grote parallellen met wat ik van leraren hoorden in communistische landen, die zuchtend en steunend regelmatig zelfbeschuldigende verhalen moest vertellen en formulieren moesten invullen. Die konden niet allemaal gelezen worden, en die lagen dan te verrotten in uitpuilende kasten. Overigens wist de geheime dienst wat ze er wel uit moest pikken.

Op deze school waar ik lesgeef en de scholen waarvan ik in het bestuur zit, zie ik in de meerjarenplannen de schema’s van het gepop alleen maar verder groeien. De ervaring heeft al geleerd dat alle aanzetten voor de poppenkast mislukten. De conrectoren of de afdelingsleiders konden ook een milde vorm ervan gewoon niet aan. Ze hebben wel ander en beter werk te doen. En ze doen ook beter werk, onder andere door les te geven.
Ik heb mijn conrector/afdelingsleider duidelijk gemaakt, dat ik alleen nog te porren ben voor een gesprek over een Persoonlijk Uittredings Plan als hij dat zelf schrijft.

Laten we er gezamenlijk mee ophouden. Laten we met gezond verstand nagaan wat wel te doen is. Bijvoorbeeld regelmatige gesprekken met nieuwe leraren, docenten die er behoefte aan hebben en docenten met problemen.
En wat het woord “Plan” betreft: In mijn loopbaan van meer dan dertig jaar had ik nooit van te voren kunnen voorspellen wat ik de jaren daarna zou bedenken en ontwikkelen en heb ik gelukkig de gelegenheid gehad om ongestoord me op mijn lestaak te concentreren. Dus alles met het woord Plan kunnen we missen als kiespijn.
En als er mensen naar hogere functies willen, geef die dan een wat uitgebreider gesprek. Maar schaf het enorme raderwerk af dat in al zijn voegen knarst en piept en waar mensen alleen maar tussen vermalen worden.
Poppelepop, dat lucht weer even op.

Huub Philippens

8 Reacties

  1. Als je ze niet kunt verslaan, sluit je dan bij hen aan!
    Gister, tijdens een lange strandwandeling, bedacht ik met mijn zusje, die ook werkzaam is in het onderwijs een geweldig plan. Zij (25 jaar onderwijservaring, deels als adjunct-directeur) moet via een portfolio aantonen dat ze ‘werkt aan haar competenties’. Ze schrijft nu alles op wat ze doet en print alles uit wat ze mailt. Het is om gek van te worden.

    We bedachten dat ze nu een ordner moet gaan maken voor elk van de (23?) competenties waar ze wordt geacht aan te werken. Elk mailtje of telefoontje naar ouders kan in minimaal drie mappen ondergebracht worden. Ze moeten zoveel leeswerk krijgen, dat ze er niet eens meer aan beginnen. Bij zo’n overdaad kan het ook geen kwaad om zo nu en dan eens wat vrijelijk om te gaan met dit portfolio en bijvoorbeeld genoemde strandwandeling onder het mom van interprofessionele raadpleging in een map of twee onder te brengen.

    Ze zijn écht van de ratten besnuffeld, maar het moet wel.

    • Steek POP in brand !
      De verplichting van POP is een rechtstreeks gevolg van de FUWA van de AOB. Competentie-profielen behorend bij LB/LC/LD worden omschreven, en d.m.v. POP moet de werknemer aantonen dat hij doende is om zijn profiel gestalte te geven. Niemand leest de POP, behalve de leidinggevenden die niets nuttigs te doen hebben en daarom maar van het bespeiden van hun personeel een dagtaak maken. Geen enkele docent, behalve de hielenlikker, voelt behoefte om aan zijn POP te werken. POP is totaal zinloos, weg met die hap !

      • de popperlakken
        Als je als enige je POP in brand steekt ben je kwetsbaar. Als je het in grote getale doet ben je haast onverslaanbaar. Daarom van mij het volgende voorstel. Richt de verening “de popperlakken” op. Zorg voor een bankrekening. Iedereen die op die rekening 1 EURO stort geeft zich daardoor op als lid van deze vereniging. Zodra er 20.000 leden zijn roept het bestuur c-day, combustion day uit. Alle leden verbranden dan hun POP en leraren van dezelfde school doen dat zo veel mogelijk gezamelijk in aanwezigheid van een fotograaf. Elke leraar die zijn POP verbrandt stuurt een bericht naar zijn directie met de mededeling dat hij popperlak geworden is en daarom geen POP meer zal vervaardigen. Of beeldender dat uit zijn pop een popperlak gekropen is. Zodra de MO-raad capituleert en de afschaffing van de POP’s accepteert doneert de vereniging 20.000 EURO aan haar zustervereniging BON.
        Het organiseren van de vereniging is een fluitje van een cent. Het meeste werk gaat hopelijk zitten in het tellen van de namen.
        Seger Weehuizen

        • Stel je POP-doelen zo laag en vaag mogelijk
          POP komt uit het bedrijfsleven. De aanhangers van POP zien het docentschap als een project met opgelegde targets. In het bedrijfsleven komt het regelmatig voor dat de leidinggevende de werknemer tijdens een schijnbaar ontspannen en bevlogen functioneringsgesprek uitnodigt tot het schriftelijk vastleggen van onrealistische targets. Als die targets niet worden gehaald, heeft de werknemer gefaald: hij had zich immers schriftelijk gecommitteerd aan de te bereiken doelen. Dan volgt een gang naar de kantonrechter, die in Nederland vaak een soort vriendje is van de werkgever, en dus snel geneigd zal zijn ontslag goed te keuren. Stel je POP-doelen dus laag en vaag.

        • biologie en evolutie van de popperlak
          De popperlak is vergelijkbaar met het rups stadium (ook wel pop stadium genoemd) van vlinders, leefwezens uit de orde der Lepidoptera (vlinders, inderdaad). Er is geen twijfel aan het biologisch nut van Lepidoptera soorten, zelfs wanneer moderne burgers (LOL, POP, PRET) en anderen (incluis anti-Darwin fanaten en andere consumentelingen) menen dat de natuur een mensvijandige samenzwering is van bacillaire en virale factoren die het hebben gemunt op het DNA van de LOL zoekende mens, hij (m/v), die al zo lang doolt in de verwarringstadia tussen ei, pop en vlinder, Darwin en Calvijn.
          Een voortreffelijk idee dus, de popperlakvereniging, PV. Beetje lastig is wel (en dat is biologisch logisch) dat juni een minder geslaagd moment is voor het pop stadium van Lepidoptera, immers de meeste vlinders zijn dan uitgevlogen.

          Nog een ander, klein probleem met de popperlakvereniging. Pasen ligt al geruime tijd achter ons. Zijn er nog, behalve religieus gevoeligen, die zich Pasen herinneren ? Het was koud dit jaar, de paasvuren (Twente) vlamden hoog op in de zwarte (want wolken) lucht, warmte, mooi gezicht, vergunning.
          Het probleempje van de pop-etecera-vereniging is dat voor het publiekelijk aansteken van het pop-papier (c-day) ook een vergunning nodig is van de lokale brandweer. Het autoritaire deel van de natie zou die kunnen weigeren, en dan is de popperlakvereningsdoelstelling illegaal, enne – – illegaal mag dan weer niet.

          Toch mooi wat Lepidoptera-bevriende soorten van nature doen, of het nu mag of niet :

          “hoe mooi is dat, hoe wijs is de natuur –
          ik krijg zo’n trek, ik heb weer niets te eten”
          (ref : Annie MG Schmidt, over de wijfjesspin, die haar mannetje opeet).

          Overigens : spinnen (Arachnida) behoren niet tot de Lepidoptera, hoewel landbouwonkundigen ze gaarne allebei bestrijden.

          Oproep : wordt lid van de PV, de popperlakvereniging.
          Wie doet er mee, vereniging oprichten ? BON is dan het vlinder-stadium.

          maarten

          • Naar de grote ontpopping
            Hoeveel popperlakken zouden minstens gelijktijdig in een vuurvlinder moeten veranderen zodat de popperlakkenbestrijdingskundigen van de MO-raad hun lepidopteraciden niet durven in te zetten uit angst dat hun onderwijsveld een verschroeide aarde wordt?
            Prozaisch uitgedrukt:
            Hoeveel leden moet de popperlakclub minimaal hebben om een confrontatie met de MO-raad aan te gaan waarbij onder de leden van de club geen slachtoffers vallen? [pro memorie: een leraar die 1 EURO op de rekening van de popperlakkenclub stort wordt ook popperlak, dwz lid van de club en heeft dan lak aan poppen, dwz VERPLICHT ZICH on met ingang van C-day te weigeren er een POP op na te houden].
            Moeten de namen van de clubleiders geheim blijven en/of moet de club vertegenwoordigd worden door mensen over wie de MO-raad geen zeggenschap heeft?
            Zijn de initiatiefnemers en/of leiders van de club strafbaar omdat ze aanzetten tot het overtreden van de wet? DE AOB heeft immers namens de leraren een collectieve arbeidsovereenkomst met de MO-raad afgesloten en daaraan zijn alle leraren gebonden.
            [ter memorie: een eventueel batig saldo van de club komt terecht in de verenigingskas van BON]
            Eenieder die meent iets verstandigs over het bovenstaande te kunnen schrijven wordt hierbij dringend gevraagd om dat te doen.

            Seger Weehuizen

  2. Popperlakkenclub
    Mijn stukje had ik rondgestuurd naar de ongeveer 140 docenten op mijn VO-school. Ik ontving alleen maar positieve zelfs enthousiaste ontvangst van jong tot oud, en enkele docenten bleken al gemeld te hebben dat ze niet doen aan pop-gesprekken.
    Overigens steun ik een popperlakkenclub, daar zal ik meteen aan meedoen.
    Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik niet anoniem hoef te blijven, omdat mijn positie niet in gevaar is.

    Overigens heb ik ook aan mijn vakblad een oproep gestuurd tot burgerlijke ongehoorzaamheid nadat in het Meinummer een docent gemeld had dat de Inspectie hem opgedragen had zijn leerlingen minder met een boek te laten werken en zich te laten bijscholen via activerend lerencursussen. Er zijn dus inspecteurs die lid zijn van een Onderwijsmaffia die bezig is het onderwijs van haar inhoud te beroven. Ik heb geadviseerd om deze boeven onmiddellijk het lokaal uit te gooien omdat ze een gevaar vormen voor onze jongeren. We moeten elke vorm van criminaliteit in onze scholen bestrijden.

    • Proefschrift over de onderwijsinspectie
      Het proefschrift van Melanie Ehren over de onderwijsinspectie (zie hier) gaf ook al alle aanleiding om te denken dat de onderwijsinspectie uit onderwijsvernieuwlers bestaat.

Reacties zijn gesloten.