Onder de motorkap

Moet je verstand hebben van wat er onder de motorkap zit om te kunnen autorijden ? In dat geval zou 90 % van de automobilisten van de weg gehaald moeten worden. Verstand van motoren is zelfs geen garantie voor goed rijgedrag. Zo stel ik me ongeveer de verhouding voor tussen rekenen en wiskunde. Misschien niet in theorie maar wel veelal in de praktijk. Een heleboel mensen, vaak ouderen, die “ouderwets” rekenonderwijs hebben genoten, marktkooplieden, winkeliers, kantoorbedienden, verpleegkundigen, noem maar op, hebben geen probleem met gewoon rekenen. Maar bij wiskunde hield het voor een groot aantal al snel op. Meer Alfa-types dus, met anders gerichte belangstelling en aanleg. Ik kom op deze vraag door een artikel vandaag in De Volkskrant van twee didactici van het reken- wiskunde-onderwijs. In dit stuk op de Forumpagina zeggen deze twee: “realistisch rekenen en cijferen bijten elkaar niet, als het cijferen inzichtelijk wordt gemaakt, wat thans internationaal gebruikelijk is. Maar rekenen is meer dan cijferen. Het is wiskunde met daarin veel plaats voor productief oefenen van standaardprocedures, voor flexibel rekenen, het maken van toepassingen en vooral ook voor probleemoplossing in een interactief klassikale setting”. Mijn stelling als niet deskundige en alfa is dat de gelijkstelling van rekenen en wiskunde hier naar mijn gevoel te snel wordt gemaakt en dat de vergelijking met autorijden bruikbaar is om dit te illustreren. De consequentie voor het rekenonderwijs zou dan zijn dat de kinderen in de eerste plaats met behulp van een goede methode met veel oefenen etc. gemiddeld behoorlijk leren rekenen. Daarbij zou er ook ruimte moeten zijn voor de jonge wiskundeknobbeltjes die al vroeg onder de motorkap willen kijken. Maar daar heb je dus goede onderwijzers en leraren nodig die zelf goed kunnen rekenen en zelfs meer dan dat. Daar begint het allemaal.
Aardig is overigens wel dat deze twee deskundigen en verdedigers van het realistisch rekenen het cijferen en oefenen toch voorzichtig weer in ere herstellen.

3 Reacties

  1. Kortom
    Rekenen is het trucje (het autorijden) wiskunde is het kijken onder de motorkap???
    Ik weet niet of dat waar is. Heren exactici…..hoe zit het?

Reacties zijn gesloten.