‘Leraren verleren het lesgeven’

Bron: *Leraren verleren het lesgeven*
Auteur: Herman van Die (oud-inspecteur basisonderwijs)

Herman van Die maakt zich zorgen over de kwaliteit van het basisonderwijs. Hij houdt een pleidooi voor meer klassikale lessen en minder ‘zorg op maat’.

5 Reacties

  1. en weer is klassikaal lesgeven de oplossing
    Ik weet alleen niet wat er bedoeld wordt met een realistische didactiek. Dat is wat onduidelijk omdat er uitdrukkelijk gesproken wordt over uitleg van de leraar en het inoefenen van vaardigheden, niet bepaald de kenmerken van realistisch rekenonderwijs..

    Opvallend overigens dat het zoals wel vaker een oud inspecteur is die aan de bel trekt. Tijdens zijn loopbaan wist hij dat ook, maar voelde zich kennelijk niet in staat om de zaak aanhangig te maken.

    • Realistische didactiek
      De national numeracy strategy volgens wikipedia:

      In particular, it focussed on skills of calculation and computation.

      Verder nog gevonden in een artikel over de national numeracy strategy:

      a strong discouragement from using calculators.

      Ook gevonden:

      In the Netherlands, the Realistic Mathematics Education (RME) has an early focus on mental methods and later a development of different levels in written calculations. The RME approach asks children to solve many real-world problems guided by interactive teaching rather than direct instruction in standard algorithms. In England the National Numeracy Strategy places early emphasis on mental calculations with a later introduction of written jottings but requires a standard written methods by the time students are 10 years old.

      Tegengesteld aan realistisch rekenen dus.

    • Vrijheid v. meningsuiting
      De mentale knevelarij die veroorzaakt dat onderwijsmensen pas na hun pensionering durven te spreken is één van de belangrijkste oorzaken van de verloedering van het onderwijs. Ook in andere maatschappelijke sectoren en in het bedrijfsleven komt het voor dat mensen niet tegen de directie in durven te gaan. Wat in het bedrijfsleven echter niet vaak zal voorkomen is dat de directie en het personeel een verschil van mening hebben over het doel van het bedrijf. Iedereen snapt dat er geld verdiend moet worden en daarom zullen de conflicten nooit over het doel, maar over het middel gaan. In het onderwijs komt het mij voor dat velen het liefste elke vorm van kennisoverdracht of cultuuroverdracht de nek omdraaien, daarmee voor mensen zoals ik een radicaal anti-onderwijs standpunt innemend. Wij zijn het over het doel van het onderwijs radicaal oneens en toch werken we in dezelfde branche of zelfs dezelfde organisatie. Zo’n zotte situatie is voor de machthebbers alleen in de hand te houden door drastische inperking van de vrijheid van meningsuiting. En daarom heb ik af en toe het idee dat ik in Noord-Korea woon.

  2. Prettig om te lezen,
    dat deze (oud) inspecteur duidelijk aangeeft, dat de bezuiniging die wsns heet, ’n enorm obstakel is. Terugdraaien dus!
    Ergens beginnen.

Reacties zijn gesloten.