Kamerdebat Dijsselbloem

Tot nu toe (Jasper van Dijk is aan het woord) is het debat teleurstellend.
Jan Jacob van Dijk (CDA) leek vooral te willen veiligstellen dat de macht van de besturen ongebroken blijft.
De Pla (PvdA) had een aardige suggestie over: defuseren mogelijk maken vanuit de basis )docenten en ouders). Een soort recht op defuseren. Nog weinig onderbouwd en daar werd hij dan ook van alle kanten op aangevallen, maar een aardige gedachte. Ook opperde hij de instelling avn een lekenjury bij onderwijsbernieuwingen. Eerlijk gezegd zie ik dat er ook niet van komen en weet ik ook niet of het.

Jasper van Dijk zei een aantal BONwaardige dingen (bevoegdheden, beloning naar bevoegdheid, macht aan de docenten, zelfs de brief van Mark Peletier werd aangehaald: Beter Onderwijs Nederland vindt dat “de leraar wordt expliciet gemaakt tot de ondergeschikte van zijn baas, en bezet daarmee de laagste rang in de hiërarchie van de school” ) de , maar hield daarnaast een enorm betoog om artikel 23 af te schaffen en wilde onderwijs in dienst stellen van een emancipatie en integratie doelen. Vooral dat laatste is opnieuw een maatschappelijk probleem of een politiek ideaal door de strot duwen van de scholen. Multicultureel bewustzijn van scholen moet groter. Segregatie moet worden voorkomen. Kortom: een minutenlang betoog dat wat mij betreft zeer tegen Dijsselbloem is en dat dezelfde fouten maakt als de eerdere socialistische doelen van het onderwijs.
De koppen in de krant zullen gaan over segregatie van het onderwijs, niet over de kwaliteit ervan.

Jasper, er is maar één manier om tot integratie te komen (en ik twijfel zelfs of dat werkelijk kan lukken) en dat is GOED onderwijs. Onderwijs waar kinderen zoveel mogelijk leren. Je hoopt dan dat allochtonen op die manier zichzelf emanciperen en integreren. Voordeel bij deze manier is dat je de scholen hun fundamentele en enige taak laat oppakken: onderwijsgeven, terwijl je met gekunstelde integratieplannen die onderwijstaak juist aanzienlijk verzwaart, om niet te zeggen bijna onmogelijk maakt.

5 Reacties

  1. mega school organisaties : kraken
    Opmerkelijk : dat voorstel om gefuseerde* organisaties te de-fuseren ; LET WEL : vanuit de basis – docenten en ouders !!

    Heb ik al dikwijls voor gepleit op dit forum.

    Ik heb een klein vermoeden dat Plasterk zich niet heeft verzet tegen dit ballonnetje (heel voorzichtig uitgedrukt – – ).

    Ik stel voor dat BON het initiatief neemt om met de PvdA hier verder naar te kijken. Wie kan dit verder uitwerken of aankaarten ?

    *Aardig detail : in het engels betekent : onschadelijk maken (een bom, projectiel, enz).

    maarten

  2. Tweede Kamer – over Dijsselbloem
    Femke Halsema is aan het woord ; ze noemt o.a. de macht van bestuurders (kritisch), Netelenbosch, vraagt over heel vroege selectie, CGL, weigert onmogelijke zaken, de laatste in de rij.
    Overigens schiet het niet op. Het lijkt erop dat de TK het probleem niet begrepen heeft, of niet wil begrijpen. En er is bijna niemand.

    Het lijkt erop dat de TK niet de goede plaats is voor het initieren van veranderingen in onderwijs, ook niet voor verbeteringen daarin. De suggestie is eerder, onze en andere wensen over onderwijs (heel divers, naar gelang de sector, en zelfs daarbinnen nog divers) te gaan doornemen met afzonderlijke kamerleden ; zoals De Pla, van Dijk (SP), Halsema, Pechtold, en eventuele anderen. Het is niet ondenkbaar dat de volgende verkiezingen een verschuiving in de richting van deze mensen kan laten zien. Vroeg erbij zijn, helpt standpunten en vertrouwen te verhelderen.

    maarten

    • Sorry hoor,…
      ..maar volgens mij valt er via de Kamer niets te bereiken.
      We zullen gewoon in ’t veld moeten doen hetgeen ons het beste lijkt.
      Hebben sommige scholen ook altijd gedaan.
      Mooi voorbeeld – wordt saai – is het gymnasium Haganum. Krijgt nu de beoordeling ‘excellent’.
      Zo zijn er ook massa’s docenten die Den Haag altijd hebben laten kakelen.
      Gewoon deur dicht en les geven zoals jij dat wil.
      De neergang van het onderwijs heeft aan mij niet gelegen.

      • sorry hoor – Hals
        Helemaal mee eens. En nog meer :

        Laat de directeur OOK kakelen. Gewoon hem (m/v) vertellen wat je wilt en hoe.
        Het beste als collectieve groep van (enige) docenten :
        [1] meerdere docenten, die het vooraf eens zijn ;
        [2] knappe directeur die dan zijn leraren laat gaan of ontslaat : dat komt in de krant, en zal zo zijn gevolgen hebben, niet leuk voor de directeuter.

        Immers : de school drijft toch op de leraren ? Nou dan.

        maarten

  3. integratie door het verwerven van kennis en inzicht
    Ik denk dat het voor goed onderwijs nodig is dat er discipline in de klas is en dat het “leuk” zijn in een klas weer duidelijk als een middel gezien moet worden en niet als een doel. Zoals bij de belastingdienst: “leuker kunnen we het voor u niet maken, wel helderder” Docenten moeten daarvan doordrongen worden. Als je allochtone leerlingen kunt dwingen om de tijd die ze op school doorbrengen nuttig te gebruiken vergroot je hun kansen voor de toekomst. Op die manier kun je ook vaststellen welke allochtonen meer in hun mars hebben en kun je hen een goede basis voor het VWO geven. Dit is de beste manier om de allochtonen snel te emanciperen en te integreren.
    Het onderwijs is nu al jaren vooral bezig met het binnenboord houden van passagiers die uit de onderwijsboot dreigen te vallen. Het is tijd dat het zich afvraagt waarom de overige passagiers op een ONDERWIJSboot geëmbarkeerd zijn en zich serieus met die overige passagiers gaat bezig houden.
    Seger Weehuizen

Reacties zijn gesloten.