Ervaringen met SBL

Dag mensen, BON heeft sinds gisteren een plaats in het bestuur van SBL, de Stiching Beroepskwaliteit Leraren (en ander onderwijspersoneel). Dit is één van de vele acties in het kader van onze eerder geschetste strategie.

Komende vrijdagochtend is de eerste vergadering van het bestuur waar ik bij ben. Daarom hierbij een vraag aan jullie: vertel me al jullie ervaringen met SBL, goede en slechte. Ik ben vooral geinteresseerd in ervaringen, meer dan in meningen: daden zijn namelijk belangrijker, en veelzeggender, dan woorden.

(Om een voor de hand liggend kritiekpunt voor te zijn: het feit dat BON een zetel in het bestuur inneemt van SBL of van welke organisatie dan ook, dat feit betekent niet dat BON zich schaart achter alle aspecten van die organisatie. Het betekent dat BON denkt bij te kunnen dragen aan een goede discussie binnen zo’n organisatie, en daarmee een bijdrage leveren aan een goede koers. )

14 Reacties

  1. Géén ervaring
    Ik heb alleen van deze club op papier gehoord. Geen enkele ervaring, zegt dat ook iets?

  2. Nog even doorgeklikt
    Ook klikte ik nog even door naar de website van de SBL. Ik wil niet negatief overkomen maar ik viel toch een beetje over de volgende zinsnede bij het kopje Geschiedenis:

    De geschiedenis van SBL valt grotendeels samen met de geschiedenis van de totstandkoming van de bekwaamheidseisen voor leraren.

    Je ziet dan dat die geschiedenis voor hen pas in 1991 begint. Misschien gaat het te ver om te zeggen dat toen ook de verloedering begonnen is.

    Bekwaamheidseisen zijn er voor leraren altijd (nou ja, ik schat toch minstens een eeuw) geweest, alleen werden ze vroeger bevoegdheidseisen genoemd. Bij een bevoegdheid zat een grote dosis aan vakinhoudelijke kennis en in een aantal opleidingen werden de didactische kennis en de didactische vaardigheden inderdaad ietwat verwaarloosd. Dat bleek voor velen in te halen door de praktijk; gewoon beginnen en soms ‘op je bek’ gaan. Bij het omgaan met een klas speelt immers inuïtie en persoonlijkheid een grote rol. Dat is moeilijker aan te leren dan vakinhoud.

    Het inhalen van vakinhoudelijke gebreken blijkt lastig te zijn, of gewoon niet te gebeuren. Misschien gebeurt dat niet omdat een leraar zichzelf overschat, niet weet wat er eigenlijk te weten valt, niet aangesproken wordt op gebrek aan vakkennis, vooral heeft geleerd dat vakinhoud minder belangrijk is dan reflecteren en omgaan met… etc. etc.

    Het stoort me vreselijk dat de SBL de geschiedenis pas ná de bevoegdheden laat beginnen.

  3. Gefeliciteerd!
    Net zo min als Hinke heb ik ervaring met SBL. Wel wil ik het bestuur van BON feliciteren met deze bestuurszetel. Dit bevestigt dat BON als niet-politieke en niet-gebonden organisatie erkenning krijgt. Je kunt het natuurlijk ook zien als een poging tot inkapseling maar persoonlijk lijkt mij het bestuur mans genoeg om dat te voorkomen.

  4. Lijst met competenties
    Was de SBL niet de opsteller van de lijst met ‘competenties’ waar een leraar aan moest voldoen? Zo ja: het lezen van deze opsomming deed mijn lunch rechtsomkeert maken. Zo nee, dan treft de SBL geen blaam.

    Na het lezen van het commentaar van mw. Douma hierboven krijg ik het akelige gevoel dat het antwoord ‘Ja’ is. Dan moet ik mijn walging nog wat concreter uitdrukken.
    De eis van vakkennis was meen ik afwezig, of nagenoeg onzichtbaar tussen alle overige bekwaamheidseisen die stuk voor stuk neerkwamen op onwerkbare humbug.
    Alle vereisten behalve vakkennis zijn namelijk nooit in harde criteria vast te leggen, zodat zo’n lijst voor elke machtswellusteling een prima instrument is om een onwillige docent mee te dresseren; zodat het voor elke onbenul de mogelijkheid biedt om zijn gebrek aan vakkennis mee te maskeren.
    Zoals Douma hierboven al zegt: natuurlijk moet een docent er slag van hebben om met leerlingen om te kunnen gaan. Maar hoe leg je dat vast? Al die pogingen komen toch altijd weer uit op ‘moet orde kunnen houden, moet zich niet weg laten pesten, moet kinderen op hun gemak kunnen stellen’, etc. etc. Zo is het, zo was het altijd al, het is een kwestie van ondervinding en talent en er is geen lijst ter wereld te verzinnen die wie dan ook daarbij behulpzaam kan zijn.
    Datgene wat mijn maag doet omdraaien is de onbeschrijfelijke beste-stuurlui-staan-aan-wal-pretentie waarmee de opstellers van zo’n lijstje dat wèl denken te kunnen.

  5. Onderwijs aan het woord
    Mark,

    SBL is de club die een dik jaar gleden de enquête onderwijs aan het woord heeft georganiseerd. Die enquête was nogal knullig. Er werd van alles en nog wat gevraagd, maar het heikele onderwerp: wat vind je als docent van HNL. daar werd zorgvuldig vermeden. Ook was in mijn ogen op veel vragen een en ander aan te merken. Ik had sterk de indruk dat de vraagstelling óf volledig vanuit een papieren wereld was bedacht en men geen flauw idee had dat er onvrede bestond in onderwijsland, of dat de enquête bewust zo was opgesteld. Wat je ook invulde: er kwam iets uit als dat docenten zeker behoefte hadden aan scholing.

    Je kon aangeven of je wilde worden uitgenodigd voor onderwijs aan het woord- regio bijeenkomsten. Ik heb dat gedaan en ben april 2007 in Utrecht op zo’n bijeenkomst geweest. In eerste instatntei zou de minister of de staatssecretaris daar zijn (de reden voor mij om te gaan), maar dat werd op et laatste moment afgezegd.

    De bijeenkomst zelf bevestigde mijn negatieve indruk. In verschillende spelvormen “de competentiekit” werd gevraagd hoe de deelnemers de ideale leraar zagen. Alles geheel de stijl van de “scholingsbijeenkomsten” die ik inmiddels vaker had meegemaakt op mijn werk destijds.

    Er kwam daarop kritiek van de aanwezigen en er is over die kritiek gesproken, de spelletjes en het kwartetten zijn toen aan de kant geschoven.

    Voor zover ik weet is er destijds geen verslag van de bijeenkomst geweest, is er niets naar de minister gestuurd. Een loze bijeenkomst dus, eentje zonder output.

    Mijn ervaringen zijn dus negatief: de zoveelste club in de periferie van het onderwijs die er vooral is om zichzelf in stand te houden. Maar SBL staat natuurlijk niet op zichzelf. SBL is opgericht door de andere perifere clubs en zit dus als een spin in het web van de duivelskring, is gesponnen door de duivelskring zelfs. Ik hoop dat verandering van binnenuit door BON mogelijk is.

    • dank
      Dank je wel, ’45, dit is precies het soort ervaringen waar ik naar op zoek was. Andere ervaringen zijn zeer welkom!

      • Competenties van SBL
        Ik zat namens de PR/MR in de werkgroep “competenties” van mijn school die de SBL-competenties zo moest bijsnijden dat ze bij ons zouden passen.
        Dat die club niet deugt was al snel duidelijk. Ze zetten de vakcompetenties op de vierde plaats in hun opsomming van zeven en de omschrijvingen van indicatoren waren op HNL gericht: de leerling als eigenaar van zijn leerproces, de leerling die voortdurend moest analyseren of hij wel goed leerde, de leraar die terzijde stond enz.
        Die indicatoren hebben wij wij weggesneden of voorzien van de zin: “als dat in de onderwijsaanpak van de docent past, dan…”.
        Overigens is de SBL altijd rijk voorzien van middelen, veelkleurige folders, CD’s, een gelikte site waren daar de bewijzen van. En als je eenmaal goed in je geld zit, dan wil je dat minstens zo houden. Alle reden om hen kritisch te volgen.

  6. voorzichtig
    Wil je weten wat ze doen en waar ze zich mee bezig houden? Doe dan eens een quick-scan. Dan heb je snel in de gaten, vanuit welke ideologie ze naar onderwijs kijken en welke competenties (!!!) ze belangrijk vinden. Met andere woorden: Hoe ze de ideale leraar zien en hoe ze ‘goed” onderwijs zien. Goed onderwijs is vooral heel leerlingbetrokken, gevarieerd in werkvormen, maar waar dat OVER gaat doet volstrekt niet terzake. Met vakbekwaamheid houden ze zich niet echt bezig. De goede leraar is volgzaam en voortdurend met vernieuwing en pedagogiek bezig. Is de uitvoerder van de grote projecten van anderen. Is eigenlijk een leerling-googje. De laatste schakel in het grote vernieuwlingsproject.
    Ik kan precies invullen wat ze graag “zien” en dus als competent beoordelen. Competentiedenken is een spelletje, dat strikt genomen nergens over gaat. Dat spelletje is bedacht om je te Pop-pen en coachen en begeleiden en je duidelijk te maken dat anderen (VO-raad, gogen, directeuren) het beter weten dan jij en DUS…dat jij je plaats moet kennen als leraar onderaan de hierarchie.
    Ik voel me benaderd als een klein kind. Be-goog-geld. Wat deze benadering en club voor mij vooral belichaamt, is hoe ver het beroep van leraar en het beeld van de gewenste leraar intussen al zijn afgezakt in Nederland. Hoewel niet alles wat er gezegd wordt en gepresenteerd wordt persee onzin hoeft te zijn, is dit voor mij het zoveelste voorbeeld van de teloorgang van vakmanschap en van flink gesubsidieerde lege onzin die imago dient, maar niets bijdraagt. Het is de voortzetting van de flauwekul waarmee de – enorm gedevalueerde – opleidingen voor leraren het grootste deel van hun lestijd verdoen. Het is Nieuw leren voor leraren. Representatief van de algehele zins-be-goog-eling in het Nederlandse onderwijs.

    • SBL-zetel
      Even voor de duidelijkheid. Volgens allerlei statuten heeft BON recht op een zetel in het bestuur van SBL. Die claim hebben we daar dan ook neergelegd. Het is goed te weten dat een deel van het SBL-bestuur niet stond te juichen met de komst van BON. Dat bevestigt mede waarom het goed is in het SBL-bestuur zitting te nemen.

      • beste Presley
        Ook even voor de duidelijkheid: Het was niet bedoeling om de beslissing van het BON-bestuur ter discussie te stellen.
        Ik verwonderde me wel. Toenemende invloed..ze kunnen niet meer om BON heen…( = suggestie Marten) leek me onwaardschijnlijk. Zelf was mijn inschatting dat er binnen SBL misschien “krachten” waren, die voor een wat evenwichtiger benadering van onderwijs zijn…

        Als het een statutaire zaak is, dan komt de BON-afgevaardigde in een oppositierol lijkt me. Als ik me niet vergis is die SBL in het leven geroepen door de VO-raad en companen en is ze bedoeld als “stem van de leraren” bij allerlei beleidsbeslissingen. Persoonlijk zou ik geen lid willen worden van deze club of me erdoor willen laten “vertegenwoordigen”. Maar er is dan een risico dat op deze manier BON wordt ingepakt als niet gehoorde stem in het lerarenkoor waarvan Slagter c.s. de dirigent zijn. Maar wie weet…kan een goede BONstem toch wel invloed hebben op het repertoire. Overigens twijfel ik er niet over dat het huidige BONbestuur hierin goede afwegingen zal maken.

        Zie overigens ook deze draad en mijn reactie met als titel “Hoe?”
        www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/4519

        • Juiste geluid
          Beste Weknow,
          Door in het bestuur te gaan zitten wordt het noodzakelijk om ook intern
          binnen de SBL rekening te houden met het BON-geluid. Ik ken geen bestuurder van BON die zich laat inpakken dus daar zou ik mij geen zorgen over maken. Slagter heeft er nu gewoon een probleem bij.
          Corgi

  7. ervaringen, niet meningen
    Dag mensen, het zijn interessante discussies, maar ik ben specifiek op zoek naar ervaringen in plaats van meningen. De reden daarvoor is dat in een eventuele discussie die ervaringen veel sterker zijn dan meningen. Kunnen jullie concrete dingen noemen? Philippens noemde er eentje, die over de verdeling van de competenties over vakinhoud en niet-vakinhoud; is er meer?

    • De SBL producten
      Mark,

      Heb je de quickscan van SBL bv wel eens gedaan? De dingen waarop je scoort zijn overduidelijk geënt op HNL-achtige leeridiologieën. Kijk op lerarenweb

      Dat is ook meer dan een mening, denk ik. En een ervaring als je het eens doet.

      Ik moet eerlijk zijn, het is al een tijdje geleden dat ik er naar gekeken heb, dus wellicht is het wat veranderd. Ik zal er nog eens naar kijken.

Reacties zijn gesloten.