Onderzoek Jaap Dronkers religie en onderwijs

Een explosief onderzoek van Jaap Dronkers.

Religie is van invloed op schoolprestaties. Kinderen met ouders uit moslimlanden presteren minder in westers onderwijs dan immigrantenkinderen met een christelijke of oosters-religieuze achtergrond. Kinderen van migranten uit een land zonder dominante religie, zoals China, presteren het best.

Dit concluderen onderzoekers Jaap Dronkers en Manon de Heus van het Europees Universitair Instituut in Florence. Ze deden onderzoek bij 9.414 migrantenkinderen van 15 jaar, met ouders uit 46 landen, in 16 West-Europese landen, Nieuw-Zeeland en Australië. De resultaten worden volgende week gepresenteerd in Berlijn.

Uit de studie blijkt dat kinderen met ouders die laaggeschoold zijn én afkomstig uit een land waar de islam de dominante religie is, gemiddeld 30 punten lager scoren in natuurwetenschappelijke vakken dan kinderen van laagopgeleide ouders uit niet-islamitische landen. De onderzoekers maken gebruik van het internationale onderwijsonderzoek Pisa. De gemiddelde score bij deze test is 500 punten. Islamitische immigrantenleerlingen met hooggeschoolde ouders scoren even goed als andere migrantenleerlingen met hooggeschoolde ouders.

Het negatieve ‘islameffect’ kan volgens Dronkers niet geheel worden verklaard uit het feit dat moslimmigranten vaak uit de sociaal-economisch zwakste gebieden van Turkije, Marokko en Algerije kwamen. Een mogelijke verklaring is ook dat moslims zich sneller gediscrimineerd voelen. En hun opvattingen over de verhouding man-vrouw en over eer zijn mogelijk een belemmering voor individuele ontplooiing. Uit VN-onderzoek bleek al dat de ongelijkheid tussen man en vrouw in Arabische landen de ontwikkeling hindert

Lees het interview hierover in NRC

Het onderzoeksrapport zelf hier als bijlage pdf.

3 Reacties

  1. het gelijk van Jaap Dronkers en de religie
    Nogal wiedes, de uitkomsten waar deze vrijgestelde waan op uit komt. Explosief ? Allang bekend uit allerlei andere hoeken, o.m. Wereldbank en UN studies over onderwijs, al 20 jaar.
    Geen behoefte aan een nakomertje uit de luxe, vrijblijvende hoek van Florence, waar bijvoorbeeld ook Rick van der Ploeg zijn gratuite beslommeringen mocht uitbroeden.
    Broddel, zou heer Ollie zeggen, je moest beter weten. Kan in de prullebak, samen met dat gezeur over Pisa, waarvan ook het papier beter is dan de uitkomsten.

    Overigens : China mag dan geen dominante religie hebben (echt niet ??), van waaruit chinese kindertjes zo goed presteren, de ‘attitude’ in hun milieu is het verwante kern-bestanddeel van religie. Dat verklaart tegelijk, macro gezien, de achterstand van kinderen van ‘ouders uit moslim-landen’ (geen populair onderwerp). Dronkers & maatje verwarren religie met attitude uit religie.

    Die verwarring, overigens, past bij het algemene stramien van onze tijd ; vrijblijvende luxe van niet-geëngageerde attitude uit kringen, waar bezorgde vrijblijvendheid vrijblijvend en voortvarend door verwarde instellingen (EU, den Haag) wordt gekoesterd en uitgebroed.
    Het mycelium brengt een paddestoel voort, die, niet giftig en ook niet genietbaar, binnen de kortste keren verrrot, en plaats biedt aan weer een andere paddestoel, volgend jaar.

    maarten

  2. Dronkers
    Dronkers werkt niet voor de OESO, wel precies áls.
    1. Je hebt een hoge hoed vol variabelen en data en daar gaat een of andere regressie-analyse overheen. Vanzelf levert één variabele de hoogste correlatie op. Hoe hoog meldt het bericht niet, maar de hoeveelheid variantie door deze variabele (godsdienst, bv.) verklaard is steevast zeer klein, een paar procent schat ik hier, zij het wel significant vanwege de zeer grote aantallen die in het geding zijn. Zoiets heet een zwakke uitkomst.
    2. Belangrijk is verder dat er geen theorie is die variabelen in elkaar schuift en aan elkaar koppelt. Zo blijft elke uitkomst hangen op het
    mogelijk belang van 1 variabele en daar koop je evenveel voor als voor een lot uit de loterij. Stel dat je kans zou zien op die ene variabele een verbetering te scoren (bijv. door een godsdienst te verbieden, onzin natuurlijk) dan is het effect hiervan op elk van de resterende pakweg 50 variabelen volslagen onvoorspelbaar en wellicht averechts, wegens het ontbreken van een theorie.

    In het artikel komt intelligentie ter sprake. Wat elke leraar over intelligentie wil weten ligt nu voor dertien euro bij Jan de Slegte (in Den Haag tenminste), het nuchtere en degelijke Intelligentie. Weten en Meten, 2e verbeterde druk, 2007, Resing en Drenth. Haast u. De meervoudige intelligentie van Gardner bijvoorbeeld, waarover we het hier eerder hadden, wordt netjes afgeserveerd. Goede literatuurverwijzingen voor wie er dieper in wil doordringen.

    Willem Smit

Reacties zijn gesloten.