Maximaal 45.000 kinderen in het basisonderwijs hoogbegaafd

Bron: De Telegraaf 26 februari 2008

CITAAT:

In Nederland zijn naar schatting maximaal 45.000 kinderen in het basisonderwijs hoogbegaafd. Zij vallen nu vaak buiten de boot, omdat ze de lessen en medeleerlingen saai vinden en afhaken

EINDE CITAAT

Dat is nogal wat 45.000 leerlingen in het PO zijn hoogbegaafd, het ergste van het artikel vind ik, dat ze vaak buiten de boot vallen omdat de lessen saai zijn.

Misschien is het verstandiger om hier een lesbrief over te schrijven voor alle scholen in het PO en deze leerlingen goed te monitoren en een leerkracht hier voor speciaal aan te stellen al specialist.

Nu gaan we al weer een nieuwe school oprichten de “Leonardo scholen”, Nederland staat volgens mij nu NR. 1 in het klassement van landen met de meeste schooltypen !!

In een eerdere bijdrage heb ik het hier al eens iets over vermeld, aantallen van leerlingen waren toen echter nog onbekend.

www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/3691

Ik blijf het vreemd vinden dat de scholen in het PO hier zelf geen oplossing voor hebben !!

11 Reacties

  1. Nuance
    Het is wellicht een beetje spijkers op laag water zoeken, maar Joao citeert m.i. de Telegraaf niet correct als hij zegt dat de hoogbegaafden vaak buiten de boot vallen omdat de lessen saai zijn. In het Telegraaf-citaat staat: “… Zij vallen nu vaak buiten de boot omdat ze de lessen en medeleerlingen saai vinden en afhaken..

    Het lijkt me nogal een verschil of de lessen saai zijn of dat een hoogbegaafde ze saai vindt.

    • Saai zijn en saai vinden
      je hebt helemaal gelijk Marten, het was een “slip of the mind” en inderdaad slordig van mij.

      Ik had in mijn groep altijd een klein onderzoek 2 maal per jaar i.v.m. mijn sociogram, daarnaast stelde ik de ouders 2 maal per jaar ook de vragen:

      “gaat uw kind met plezier naar school ?”

      en

      “bent u tevreden ?”

      Ik wist precies de behoeften van de leerlingen en van de ouders, in september kon ik al bepaalde zaken constateren en er naar handelen, de ouders waren daardoor vol lof over mij.

      Echter mijn initiatief werd niet in dank afgenomen, ik constateerde zaken welke het MT had laten liggen en dat heeft geleid tot mijn val op deze school.

      Overigens waren de hoogbegaafde leerlingen in mijn groep altijd heel tevreden !!

  2. gebrek aan talent en geld
    Per definitie is 2,3% van de kinderen hoogbegaafd. Het aantal Nederlanders dat “kind” is zal wel bekend zijn. Als je heterogene klasssen wilt maken en ook wilt zorgen dat geen enkele leerling tekort komt moet je zeer kleine klassen maken en slechts duizendpotige onderwijzers hebben. Aan geen van beide voorwaarden kan worden voldaan.
    Seger Weehuizen

    • Volgens het CBS waren er in
      Volgens het CBS waren er in schooljaar 2006-2007 1.595.280 kinderen in het basisonderwijs (inclusief speciaal onderwijs): http://statline.cbs.nl/StatWeb/table.asp?STB=G2,G3&LA=nl&DM=SLNL&PA=37846sol&D1=0&D2=a&D3=a&D4=a,!0-3&HDR=T,G1

      Dat levert bij de standaard definitie van ‘hoogbegaafd’ (2 sigma boven gemiddeld, IQ >= 130) iets meer dan 36.000 hoogbegaafde kinderen op.

      Waar die 45.000 vandaan komt weet ik dus niet.

  3. Nuchter over slim
    Elke schoolklas heeft minstens één, maar soms ook twee of drie leerlingen die qua intelligentie boven het gemiddelde uitsteken. Een probleem is dat dit meestal niet door (gemiddeld begaafde) leerkrachten erkend wordt. Als dat niet zo is, wordt er ook geen aangepaste leerstof aangeboden. Jongens worden in zo’n geval vaak lastig en er wordt daarom eerder onderzoek naar hen gedaan. Meisjes gaan uit het raam zitten staren en presteren vaak zelfs laag. Dit kan ernstige gevolgen hebben voor hun werkhouding in het vervolgonderwijs. De lol in leren is er dan al vaak af.

    Een ander, veel belangrijker, aspect blijft wat mij betreft onbelicht. Slimme kinderen zijn vaker dan anderen de eenzame kinderen van de klas. Ze worden niet begrepen door de anderen en helaas ook vaak niet door de leerkracht. Veel slimme kinderen worden op een basisschool gepest. Ga in een gemiddelde gymnasiumklas maar eens onderzoeken hoeveel kinderen ongelukkig zijn geweest op hun basisschool. Dat zijn er echt veel.

    Natuurlijk horen slimme kinderen gewoon in een normale basisschoolklas mee te kunnen draaien. Leerkrachten zouden daar dan wel beter mee moeten kunnen omgaan. Leerstof aanpassen én een sociaal veiliger klimaat organiseren. Ik heb veel ouders ontmoet die hiermee heel verdrietige ervaringen hebben.

    Eén van de manieren om dit probleem weg te drukken is te beweren dat hoogbegaafdheid weer één van die nieuwe modes is.

    • Het echte probleem is meer,
      dat al of niet hoogbegaafden, samen met ‘t toenemende aantal cognitief/gedragsgestoorde kinderen, normaal lesgeven, gericht op de middelmaat al onmogelijk maakt.
      Laat staan effectief kan zijn, voor de bovenste en onderste procenten.

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.