Het eind van de tunnel

Op de teletekst van dinsdag 26 februari kunnen we lezen:

Problemen tunnels op A73 houden aan
Rijkswaterstaat wijt de problemen aan
de nieuwe tunnelwet:bij elke storing in
de software gaan de tunnels automatisch
dicht.De A73-tunnels zijn de eerste in
Nederland die aan de nieuwe richtlijnen
voldoen.Andere tunnels volgen later.

In miijn “tunnelview” zie ik een aantal andere mogelijke oorzaken die te maken hebben met de kwaliteit van de nederlandse ingenieur in 2008

14 Reacties

  1. Geef de ingenieurs de schuld maar weer
    *De meeste mensen die software maken zijn geen ingenieur.
    *Degenen die de bepalen wat de software moet doen zijn bijna nooit ingenieur (en ik heb mogen vernemen dat bij alle software projecten volstrekt onmogelijke eisen gesteld worden die door de verkoper van het software bedrijf, ook al geen ingenieur, gewoon geaccepteerd worden).

    • iring
      Hoe gaat dat in ziekenhuizen eigenlijk ?

      De ingenieur is natuurlijk wel degelijk verantwoordelijk voor het produkt.

      Maar het produkt “ingenieur” wordt in Nederland niet meer goed gegarandeerd.

      • Verantwoordelijk?
        Ik durf te wedden dat de baas van het bouwbedrijf van deze tunnel een jurist of econoom is. Zowel de SG als de minister van verkeer en waterstaat zijn econoom. Hoezoe zijn ingenieurs verantwoordelijk?

      • de gebruiker
        is natuurlijk wel degelijk verantwoordelijk voor de specificatie en het intelligente gebruik en beheer van de geleverde spullen. Zelfs zeer bekwame vernuftelingen kunnen niet op tegen de ambtenarij en de belastingdienst.

        • marginalisering en kwaliteit
          De marginalisering van de ingenieurs in het bedrijfsleven kan gemakkelijk leiden tot een afname van het aantal (goede) ingenieurs. Net als de marginalisering van leraren in het onderwijs geleid heeft tot een kwantitatief en een kwalitatief gebrek aan leraren.
          Seger Weehuizen

          • Waarom zou je ingenieur worden…
            …. als je met minder inspanning en minder risico, in kortere tijd en tegen een hoger salaris ook zijn baas kan worden?

          • Inzake ingenieurs
            Waarom geen baas willen worden, en wel ingenieur? Omdat het te genant is om opdrachten te geven aan mensen die het beter weten dan jij. Ik zou me kapot schamen.

          • Schamen? Waarvoor?
            Het lijkt mij eigenlijk geen probleem om opdrachten te geven aan mensen die iets beter weten dan ik. Zolang ik ze maar niet wil vertellen *hoe* ze het werk moeten doen, kan ik me goed voorstellen dat ik als manager vertel *wat* ik wil dat ze maken/bedenken/construeren. Komt dit niet bekend voor, dat je niet het *hoe* maar alleen het *wat* aangeeft? Hint: het heeft iets met een bloem te maken ……

          • De baas van de ingenieur
            De Hoofdingenieur bij Rijkswaterstaat is géén ingenieur…

            Dit is een groot probleem in Nederland. En: als er niet genoeg goede ingenieurs zijn dan halen werkgevers ze wel uit India of China.

            Ingenieurs houden niet zo van dat sociale machtsspelletje want ze zijn liever met hun vak bezig. Wat dat aangaat is er een parallel met docenten. Bovendien dwingt de complexiteit van hun vak hen tot bescheidenheid en samenwerking. Macht ligt i.v.m. deze factoren meestal bij mensen die het sociale machtsspelletje beheersen maar verder geen vak hebben waarvan ze kunnen houden. En dit is helaas zo ongeacht de staatsinrichting, hetzij democratisch, hetzij dictatoriaal.

            Maar wij die van het onderwijs houden, hebben gelukkig wel BON!

    • Ongeveer …
      “In de nieuwe Tunnelwet is vastgelegd dat er minstens 10 seconden rijtijd moet zitten tussen het einde van de invoegstrook en de ingang van de tunnel. Bij een snelheid van 120 kilometer per uur komt dat neer op een afstand van ongeveer 300 meter. De huidige invoegstrook eindigt echter precies waar de tunnel begint.” (bron)

      Ingenieurs doen hun mond niet open of kunnnen zelf niet meer rekenen.

      Of is hier wat anders aan de hand ?

  2. Jos van Rey…
    …was bij Nova: Helaas gaat het vaak zo met nieuwe dingen: ze blijken niet goed te werken. Door de grote storingsgevoeligheid gaat het alarm om de haverklap af en staat het verkeer stil. De Roermondse wethouder Jos van Rey was eerst boos, nu is hij verdrietig. *zie hier…*
    Daarin zegt hij o.m.: De tunnels zijn beveiligd, te hoge vrachtwagens worden tegengehouden, daar zijn sensoren voor. Maar als een dekkleed opwaait reageert het systeem ook. Wie verzint zo iets ? Of iets van deze strekking. *Tja….*

    Maar wie is Jos van Rey? (VVD, loco-burgemeester 1) Portefeuille volkshuisvesting, economische zaken en ruimtelijke ordening *lees verder…*
    Met een bak aan nevenfuncties *lees verder…*.
    Ik vraag me echt af waar die man de tijd vandaan haalt, en of hij wel in staat is die *stomme ingenieurs* te controleren die allerlei zaken uitvinden die hij en z’n *companen* bedacht hebben.

    • Klem
      Daarin zegt hij o.m.: De tunnels zijn beveiligd, te hoge vrachtwagens worden tegengehouden, daar zijn sensoren voor. Maar als een dekkleed opwaait reageert het systeem ook. Wie verzint zo iets ?
      En nu heeft weer een te hoge vrachtwagen zich klemgereden.

    • Politici, foei
      En het moest toch van de politici allemaal sneller? De veiligheidsmaatregelen hielden toch alleen maar op? Hand in eigen boezem, heren!

Reacties zijn gesloten.