stop er geld in en er komt taalvaardigheid uit. Hoe dat werkt weet niemand.

Er worden opnieuw miljoenen uitgetrokken om de taalvaardigheid van achterstandskinderen op te krikken. Zie bijvoorbeeld nu.nl

Sharon kan ook goed rekenen, want 70 miljoen levert 40% minder achterstand op. Zou dat afhankelijk zijn van de prijzen van de grondstoffen of de schade ten gevolge avn de sub-prime loans in de VS? Welke econoom heeft het model hiervoor uitgerekend?

Geld is een uitstekend preventiemiddel om elke vorm van nadenken te voorkomen. Laten we e boekjes van Frater Caesarius Mommers gewoon weer heruitgeven (lijkt me rechtentechnisch op een koopje te doen) en de juffen en meesters verplichten dat te gebruiken (kost ook niks). Heeft bewezen te werken. Maar nee… geld is de haarlemmerolie voor de dommeriken onder zons. En die blijken vooral boven ons gesteld te wezen.

Oh ja, misschien kan het voorbeeld van die traditionele basisschool in Arnhem ook nog even op de agenda van de de vergadering van de dames en heren gelduitgevers.

Visie mevrouw Dijksma. Dank voor deze duidelijke visie.

2 Reacties

  1. Ze vergat de vanzelfsprekende tussenstapjes
    Met dat geld kun je:
    – kleine klassen vormen, leidt tot beter onderwijs
    – voorschoolse activiteiten voor allochtone peutertjes organiseren, leidt tot meer Nederlandse taal en intellectuele ontwikkeling in het algemeen
    – leerlingen langer, beter en strenger lesgeven, leidt tot al het goede…

    • Vanzelfsprekend?
      ALs ik kijk hoeveel extra geld er aan onderwijsprojecten is besteed en als ik kijk hoeveel daadwerkelijk resultaat dat heeft gehad, dan gaat het juist om de tussenstapjes en zijn die van geen kanten vanzelfsprekend. Kleinere klassen ? Die discussie is hier vaak gevoerd en velen denken dat de kwaliteit van de leraar veel en veel belangrijker is. Ik persoonlijk denk zelfs dat je matige leraren juist het meeste kunt verbeteren door goed, degelijk lesmateriaal te gebruiken. Zet een matige leraar voor een klas waar adaptief gewerkt moet worden (elke hedendaagse basisschool) en je hebt anti onderwijs, onderwijs waar kinderen dommer uitkomen dan ze er in gaan. Het is simpelweg veel te moeilijk om zo les te geven. Zet een matige leraar voor een klas waar de lesmethode degelijk is en waar klassikaal lesgegeven wordt en je bereikt redelijke resultaten. Een verhoging van honderden procenten.

      Ik zou dus willen dat de staatssecretaresse daar op zou sturen in plaats avn extra geld dat in weet ik veel hoeveel projecten wordt weggekieperd.

      De Efa lerarenopleiding heeft jaren geleden 20 miljoen gulden gekregen, maar de kwaliteit is gierend achteruit gegaan. Iedereen moest namelijk aan het nieuwe leren (avant la lettre, het woorde “nieuwe leerpraktijken” werd gebruikt). Ik kreeg samen met 2 anderen 600 uren om een tamelijk nutteloze NLP (werd later LP omdat het tsjakka gehalte plots werd onderkend) te ontwikkelen, maar tijd voor het maken van een antwoordenboekje voor analyse 3 was er niet.

Reacties zijn gesloten.