TU-Delft in NRC: zo krijg je geen academische beta docenten

Een uitstekend stuk van de TU-Delft waarin men pleit voor verkorten dan de didactiek opleiding tot enkele maanden ipv 2 jaar (en het inhoudelijk/vak- deel even zwaar houden), zodat studenten net als vroeger relatief snel een 1e graads bevoegdheid kunnen halen. Ook pleit men voor substantiele salarisverhogingen om de 1e graders aan te trekken.

Is de TU Delft al vriend van BON?

Zie bijlage

3 Reacties

  1. Ho ho ho
    De lerarenopleiding voor *alle* academici duurt geen twee, maar een jaar. Dat ene jaar bestaat voor de helft uit stage (praktijk), die in de praktijk vrijwel altijd wordt ingevuld met een betaalde baan. Ergo: de lerarenopleiding in de vorm van colleges en ‘opdrachten’ duurt netto maar een half jaar. Daar voeg ik dan nog aan toe dat althans bij onze opleiding slechts 30 op de 150 studenten ontevreden zijn over de opleiding (mag graag minder, maar is niet slecht), en de schoolleiders tevreden zijn, dan lijkt het me dat we niet te snel kinderen met badwater moeten weggooien. Eerst maar eens kijken of er een kind in dat badwater zwemt, en of we dat kind waardevol vinden.

    In de praktijk is voor academici het nog niet behaald hebben van de bevoegdheid *geen enkele belemmering* om in het onderwijs te gaan werken. Precies zoals Leo Prick toen hij nog een jongetje was.

    • Duur opleiding
      Dit schrijven Anka Mulder, directeur onderwijs en studentenzaken van de TU Delft en Paul Rullmann, lid college van bestuur van de TU Delft.
      Zo’n twintig jaar geleden kon elke universitaire student, bovenop zijn studieprogramma, in zes maanden een didactische aantekening halen, die hem of haar de mogelijkheid gaf om na de studie als eerstegraadsleraar aan de slag te gaan. Nu is dat een veel forsere investering: een programma van twee jaar na de Bachelor of Science of een jaar na de Master of Science.

      Ik wil hier bij aantekenen, dat vergeleken met 20/30 jaar geleden, de opleiding wel korter is.

    • Ho ho ho (2)
      Let wel dat er voorafgaande aan dat ene jaar voor veel TULO studenten een zgn schakelprogramma wordt afgewerkt. Door de diversiteit aan instroom op de lerarenopleiding wordt een op-maat programma vastgesteld voor de ontbrekende academische vakkennis. Hierdoor komt de totale doorlooptijd van de studie vaak op 3 a 4 jaar uit, gecombineerd met werken/stage in het onderwijs. De ontevredenheid wordt vaak uitgesproken over de inefficiency in studie-planning en slecht aansluitende colleges.
      Het ontbreken van de bevoegdheid is in die periode inderdaad geen enkel beletsel om te gaan werken; iedereen is van harte welkom.

Reacties zijn gesloten.