De wiskunde heeft het oneindige getemd

Voor hen die nog niet bevangen zijn van de schoonheid van de wiskunde: Een mooi klein artikeltje over het soort wiskunde dat onze VO leerlingen niet (meer) te horen krijgen.
Kijk op de digitale editie van de NRC (opengesteld vandaag).

Voor mij heeft dit alles te maken met waarom ik leraar ben. Leraar wiskunde. Alleen zijn er academisch geschoolde wiskunde leraren voor nodig om dergelijke vergezichten voor kinderen begrijpelijk te maken.

9 Reacties

  1. wiskunde en fantasie
    Prachtig! Dit artikel laat ook zien hoeveel menselijke fantasie en voorstellingsvermogen er bij wiskunde komen kijken.

    • Het allermooiste van wiskunde
      is voor mij als je kunt aantonen dat iets niet kan, dat iets nooit kan lukken, hoe goed en hoe lang je het ook probeert. Dat je wortel 2 niet als breuk kunt schrijven, dat je met passer en liniaal geen vierkant kunt construeren met een oppervlakte gelijk aan een gegeven cirkel.

      Zo ongelooflijk sterk, dat je met een eenvoudige redenering duizenden manjaren domweg zoeken kunt voorkomen.

      Helaas staat daar het dagelijkse geneuzel tegenover dat voorschrijft dat je allerlei lelijke ondoordachte dingen toch “een kans moet geven”, dat je je er voor moet “openstellen”, dat je “er voor moet gaan”, dat “willen is kunnen” en dat geluk een keuze is (of een werkwoord). Wat een platvloerse treurigheid in vergelijking met de kracht en de eenvoud van de wiskunde…

  2. Wiskunde levert meer op dan je erin stopt
    Toen Maxwell zijn vergelijkingen over electriciteit en magnetisme gevonden had, merkte hij iets op: ook als er geen ladingen en el. stromen zijn is er een niet-nul oplossing voor het EM-veld.
    De snelheid van die golven was 1/sqrt(mu0 epsilon0) = 300 000 km /sec, gelijk aan de lichtsnelheid.
    Hij begreep nu dat zijn vergelijkingen niet alleen elektrische en magnetische velden beschreven maar ook de optica.

    Wiskundige vergelijkingen leveren meer op dan men erin gestopt heeft.
    En dat geldt bepaald niet alleen in dit voorbeeld.

    • Wiskundige vergelijkingen
      leveren altijd precies op wat je erin stopt. Het grote wonder is dat toepassing van wiskundige vergelijkingen op de praktijk meer oplevert dan de gegevens die je erin stopt. Alsof de wiskunde meer ‘weet’ dan de praktische toepassing.

    • E = m * square(v)
      Dit lijkt me een cultureel-historische gebeurtenis van de eerste orde. Te vergelijken met E= m*square(v) !
      Seger Weehuizen

      • afgeleid; c is ook een v
        Omdat er geschreven werd over de snelheid (velocitas) van het licht in vergelijking met de schijnbaar anderssoortige electromagnetische straling heb ik in de beroemde formule van Einstein de v van velocitas en niet de c van de lichtsnelheid ingevuld. Dat kwam mede omdat ik afgeleid werd door het probleem een formule in de tekst op te nemen. excuses.
        Seger Weehuizen

Reacties zijn gesloten.