PISA 2006

Jammer, maar we kunnen toch niet om het flut PISA onderzoek heen.

Zie de website van het ministerie voor het rapport en de reactie van de staatssecretaris.

In natuurwetenschappen is Nederland 9de, in leesvaardigheid 10e en in wiskunde 5de.

Verder opvallend: bij wiskunde is de Nederlandse score vergeleken met 2003 significant gedaald. Dat was voor 2003 vergeleken met 2000 ook al zo.

Ook interessant: in het rapport staan voorbeeldopgaven. Voor wiskunde geven deze heel duidelijk aan wat er blijkbaar getoetst wordt: vooral leesvaardigheid, een heel klein beetje rekenen en miniscuul stukje huis-tuin-en-keuken meetkunde. Dit test absoluut niet wat nodig is voor bijvoorbeeld succes in het hoger onderwijs.
En ik weet zeker dat ik de opgave ’toetsresulten’ al eens eerder ergens gezien heb….

7 Reacties

  1. Vlamingen
    En de Vlamingen zijn juist erg trots. Interessant is dan wel dat de Walen zo sterk achterblijven. Weet iemand daar een verklaring voor?
    Corgi

    • @ corgi
      Ik zal het zo politiek correct mogelijk proberen te verwoorden. In “walenland” is het aandeel allochtonen opmerkelijk veel groter dan in “vlamingenland”. Voor het grootste deel “import”ontsstaan in de 70 ‘er jaren toen walenland nog een uitstekende draaiende “zware industrie” had. Vergelijk het met de immigratie in de Limburgse contreien ten tijde van de winstgevende steenkoolbekkens. Ook in het walenland is er wat mis gegaan met de integratie ( geen tijd, te veel werk, en het moest niet zonodig), vergelijkbaar met Nederland. In Vlamingenland is deze integratie ondanks wat het Vlaams belang ook zegt, beter verlopen. Ik vind het nog altijd verbijsterend om een vroeger inwoner van “Kongo” plat aantweirps te horen praten.
      De vergelijking tussen het niet geintegreerde allochtone deel van Nederland en het “walenland” gaat zeker op. Detail hierbij is de overheersing van de socialistische partij in het walenland, vergelijkbaar met de pvda.
      Mocht ik met deze korte uitleg mensen hebben gekwets, dan was dat zeker niet mijn bedoeling. Zo liggen de feiten nu eenmaal.

  2. Kleuter-natuurwetenschap
    Deze toets is volkomen irrelevant voor iemand die natuurkunde/scheikunde/biologie wil gaan studeren.
    In de laatste klas van mijn lagere schooltijd lag het inhoudelijke niveau al hoger dan de tekstverklaring van deze Pisa toets.

  3. Ouders
    Er staat een interessante opmerking in het *rapport* (blz. 19):
    Nederlandse scholen geven weinig informatie over leerprestaties aan ouders waarmee die hun kind kunnen vergelijken met andere leerlingen. Maar Nederlandse scholen maken leerprestaties wel vaak openbaar. Op hun beurt oefenen Nederlandse ouders weinig druk uit op school om aan hoge eisen wat betreft leerprestaties van leerlingen te voldoen. Op deze punten wijkt Nederland duidelijk af van de OESO-gemiddelden.

    • Natuurwetenschappen
      De discussie over wat PISA zegt over natuurwetenschappen wordt inderdaad elders op de site voortgezet. Hier graag discussie over andere PISA dingen.

      • PISA und kein Ende
        Straks, met de officiele presentatie vd uitkomsten van PISA 2006, krijgen we een nieuwe hoeveelheid meuk van politici en vernieuwers te verwerken. Dat is hoe dan ook niet te vermijden. Met tegenzin dus, schrijf ik op dit moment een samenvatting van de belangrijkste bevindingen van het tweede kritische PISA-boek om deze vervolgens hier ergens te plaatsen. Misschien voeg ik een addendum aan Mythe 5 toe.
        Wie een voorproefje wil kan al vast op deze anti-PISAsite een kijkje nemen.
        Willem Smit

Reacties zijn gesloten.