Consistent en onderbouwd

Het ad-hoc karakter van het Nederlandse onderwijsbeleid komt dezer dagen weer in volle glorie in beeld. Naar aanleiding van enig gekweel en gekwal van lakse dan wel onbehouwen pubers wordt een beslissing die nog niet zo heel lang geleden met veel machtsvertoon werd doorgevoerd na één weekend alweer bijgesteld in tegengestelde richting. Je zou mogen veronderstellen dat de eerste beslissing genomen is na rijp beraad met alle betrokken patijen zoals daar zijn docenten, leerlingen, echte deskundigen* en natuurlijk een verantwoordelijk functionerende volksvertegenwoordiging. Maar blijkbaar is dat niet het geval. Of het betreffende beleidsontwikkelproces is van generlei waarde geweest, heeft geleid tot desastreuze effecten en behoefde een pontificale bijstelling. Maar waarom in deze richting en niet andersom? En wie garandeert mij dat het morgen weer niet anders is? Feit blijft dat er op scholen om PR en angsthaasachtige motieven leerlingen om niet worden geïnterneerd. Dat lijkt ook mij niet echt gezond. In deze ben ik ervaringsdeskundige. Daarnaast schijnt ook de kwaliteit van het onderwijs te wensen over te laten. De factor onderwijstijd zal daar ook zeker een rol in spelen. Maar nog belangrijker lijkt mij het rendement van de betreffende tijd. Het wachten blijft op constent en onderbouwd beleid.

* mensen met kennis van zaken, niet als uitvoerende in het onderwijs werkzaam zijnde alsmede ook niet behept met enige vorm van ideologische bekrompenheid die in hun leven liefst ook nog iets anders gedaan hebben dan onderwijs consumeren, bestuderen en vormgeven..