Formulekaart afgeschaft bij wiskunde – maar het spiekbriefje is nu officieel beleid!

Zie de nieuwe richtlijnen van de CEVO. Aan het eind schrijft de CEVO

Bij de examens zal het gebruik van de GR toegestaan blijven tijdens de hele zitting. (…) Daarmee blijft het dus ook mogelijk dat kandidaten informatie opslaan in het geheugen van de GR om die te gebruiken tijdens het examen. Het besluit om de formulekaart niet meer toe te staan is daarom in feite alleen maar een signaal naar docenten en leerlingen dat bepaalde kennis gewoon behoort te zijn opgeslagen in het geheugen van de leerling.

De CEVO zegt zelf dat zij hier zuiver symboolpolitiek bedrijft, en bovendien dat het spiekbriefje feitelijk getolereerd wordt. Dit is een uitnodiging aan alle leerlingen: Maak zoveel mogelijk gebruik van het geheugen van je GR! Stop er alles in dat je niet kunt of wilt onthouden!

7 Reacties

  1. Signaal
    Tja, hier wordt fraude aangemoedigd.

    Overigens komt er -lees ik- in de examens zelf een formulekaart. Met voor wiskunde B o.a. de ‘acht complexe goniometrische formules’ (ze zullen wel de formules voor de cosinus van de som van twee hoeken en zo bedoelen), waar ik wel mee kan leven, maar voor wiskunde A o.a. ‘de regels voor logaritmen’ en ‘de regels voor het differentiëren’ en daar heb ik heel wat meer moeite mee.

    De CEVO komt overigens met een zwakke argumentatie voor het gebruik van de GR:

    Dit paste in de algemene lijn bij de invoering van de profielen waarbij “in sterkere mate dan in de huidige programma’s een beroep gedaan wordt op de vaardigheid van de kandidaat hulpmiddelen te gebruiken”.

  2. Waarom
    kan er bij het begin van een examen niet iemand rondgaan die in staat is per rekenmachine de toetscombinatie “delete all” te gebruiken?
    Hoe controleer je trouwnes de GR op ingebouwde zendertjes? Onze leerlingen zijn slimmer dan we denken!

    • Ik sta versteld.
      Maar heb een nog veel beter idee. Gewoon de antwoorden bijsluiten bij het examen. Kunnen de docenten voor wat anders ingezet worden dan het nakijken van examens.

      • Antwoorden bijsluiten
        Dat is zeker een goed idee 🙂
        Dan moeten ze in de toets laten zien hoe ze aan het antwoord gekomen zijn. Dat lijkt me veel zinvoller dan het goedkeuren van antwoorden, waarbij nauwelijks gekeken wordt naar de motivering.
        Ik heb daar zelf goede ervaringen mee gehad bij tentamens Kansrekening en Statistiek. Het geeft leerlingen houvast in stressvolle omstandigheden.

      • Antwoorden
        De antwoorden worden al bijgesloten. Een heleboel vragen zijn van de vorm: ’toon aan dat…’.

        • Doet me denken aan lokalen
          van leraren Duits waar de naamvallen permanent op grote kaarten boven het bord hangen …. (ook dit is een objectieve waarneming).

  3. Het nieuwe leerlinginformatiesysteem
    Het schijnt dat CEVO het nieuwe spieken beschouwt als legaal hulpmiddel voor het verwerven van just in time informatie.

    Nu maar wachten op de nieuwe SLO-voorlichtingsbrochure havo/vwo ‘actuele stand van zaken gebruik grafische rekenmachine in de vernieuwde vernieuwde tweede fase’ inclusief adressen voor het downloaden van leerlingvriendelijke hulpprogramma’s waarmee het aanleren en toepassen van deze nieuwe GRM-vaardigheid geoefend kan worden.

Reacties zijn gesloten.