In 811

werd generaal Ho benoemd tot verdediger van ’t laatste stukje van de grote muur, ten noorden van Hounan. De aanvallende Mantsjioes echter, onder aanvoering van ’n achterneef van de keizerinmoeder, hadden in Nho Ho, adjudant van Ho, ’n medestander. Deze Nho Ho, slaagde erin, om ’t elite regiment van Ho uit te rusten met botte speren. In de beroemde strijd, “onder de kersenbloesem”, moest Ho daarom terugtrekken. Hij overleed, toen hij 92 was. Zijn fijn gepenseelde karakters, zijn nog te zien in het museum van Hounan. Nho Ho verging het minder goed. Hij werd benoemd tot opperkamerheer van de achterneef van de keizerinmoeder. Het voorproeven werd hem fataal.

BON gaat ’t basisonderwijs proberen te verbeteren. ’n Mevrouw gaat overal vertellen, dat ’t onderwijs afzakt door 30 jaar “vernieuwingen”, dat kinderen onvoldoende leren, er veel te veel aan werkdruk bijkomt en de PABO’s met hun nieuwe vorm van leren slechte leerkrachten afleveren. Oud nieuws in ’n BON jasje.
Mij wordt verweten dat ik cynisch ben. Ik hoop dat BON messen slijpt.

ik denk dat BON met botte speren gaat gooien
dan vallen er in elk geval geen echte dooien
hier en daar wat lege woorden strooien
zo lijkt ’t wat en kun je niets verklooien

22 Reacties

  1. Nou doe je het weer
    Leo: een mevrouw … Moeten wij dan maar naar jou verwijzen met ‘een of andere leerkracht’? Je hebt het over een medelid van BON.

    • Goed dan,
      Jeanet Meijs gaat vanaf september lezingen geven namens BON over het basisonderwijs. Daarin vertelt ze, dat er van alles niet goed gaat. Ze heeft 4 actie punten, die niet op dit forum bekend zijn.
      Ik wil (alweer) weten, welke die actie punten zijn. Zijn die zinnig en misschien haalbaar, dan wil en zal ik Jeanet Meijs graag steunen. Hierover moet m.i. ’n redelijke discussie met argumenten, op dit forum mogelijk zijn.
      Zo niet, kiest BON, wat ’t basisonderwijs betreft, voor wat mij betreft de heilloze (bekende) weg van weer verder gaan met “pruttelen, polderen en prutsen”.
      Noem ’t cynisch, drammen of zeiken,
      ik doe er dan in elk geval niet meer aan mee.

  2. geduld
    Ruim een jaar geleden zou ik niet gedacht hebben, dat er al zoveel bereikt zou zijn.
    Dat is vooral de manier waarop door heel veel mensen naar het onderwijs wordt gekeken. Docenten die niet zomaar alles meer pikken. Ouders en leerlingen die kritisch worden. Je verliest het ook nog vaak, maar af en toe een klein winstpuntje vergoedt veel. Als we in dit tempo door kunnen gaan, zijn we over een jaar of vijf dichtbij waar we willen zijn. Een hoger tempo is naar mijn inschatting niet mogelijk. Als je dat toch probeert moet je er rekening mee houden dat je struikelt en achterop raakt. Voorzichtig proberen kan altijd en ik houd er ook wel rekening mee dat het vlugger gaat, maar ik verwacht het niet.
    Geduld en rustig doorgaan op zoveel mogelijk fronten.

    • Dat is allemaal waar.
      Ik ben de laatste om te denken dat de onderwijs Moloch zo maar eventjes ’n andere kant in gestuurd kan worden. Kleine stapjes en geduld. Maar als BON de afdeling basisonderwijs op deze (qua informatie) manier gaat vertegenwoordigen, lacht de Moloch en is ’t ’n stapje achteruit.

      • En wat ga jij ….
        … dan concreet doen om de problemen in het BO publiekelijk bekend te maken en mensen en instanties aan te sporen om daar veranderingen in aan te brengen? Jeanet Meijs doet tenminste iets. Voor zover dat in dit forum is waar te nemen beperk jij je tot het leveren van commentaar. En tot mopperen dat je niet op je wenken wordt bediend en haar actiepunten thuisbezorgd krijgt. Je zou ook de moeite kunnen doen om haar mailadres te achterhalen (probeer eens secretaris@beteronderwijs.org) en haar te vragen om de actiepunten.

        • Met dank.
          Heb ik gedaan en wacht op antwoord.
          Jeanet Meijs is meen ik, al ’n jaar of 10 met pensioen. Daar ik ’n volledige baan heb, kan ik alleen in mijn vrije tijd op dit forum mijn mening geven en reageren. In tegenstelling tot veel reacties die ik krijg, ben ik ervan overtuigd dat ik wel degelijk ’n constructief, positief en misschien haalbaar voorstel heb. Weg met WSNS. Geen obsessie, geen persoonlijke vendetta, geen gedram of cynisme. In de BO groepen van 1 t/m 8 werken, op meerdere scholen en de rampzalige invloed van WSNS op kinderen en leerkrachten aan den lijve ondervinden. Dat is mijn motivatie en uitgangspunt op dit forum.
          Vandaag 12 juni, staat in het Eindhovens Dagblad, dat veel schooldecanen en leerlingbegeleiders vinden dat er miljoenen verspild worden binnen het VO, bij de “rugzakjes”. Oftewel, ’n als bezuiniging, door managers bedachte operatie, kraakt nu al in z’n voegen. Denkt iemand, dat dat binnen het basisonderwijs anders zou zijn?
          Helaas, laten juffen en meesters weinig van zich horen. Ik heb daar al eerder mijn mening over gegeven. Ik word steeds benieuwder naar de actie punten van Jeanet Meijs.

          • De vraag blijft …
            Dank voor je reactie. Ik ben met jou benieuwd wanneer je reactie krijgt.

            Maar de vraag blijft wat jij gaat doen om veranderingen in gang te zetten? Op dit forum je mening blijven herhalen verliest enigszins zijn werking, geloof ik. En hoe terecht die mening ook mag zijn, het blijft – voor zover te zien is – bij dit forum. Wat zou je er van denken om deze opinie eens op alle mogelijk webfora te gaan verspreiden? Bijvoorbeeld op sites voor ouders, op krantensites enzovoorts. Je zult overal weer mensen treffen die nog van niets weten en door jouw berichten mogelijk wakker worden. Of net als Jeanet op bijeenkomsten te gaan spreken over je ervaringen in het onderwijs? Alle BON-ners hebben volledige banen, dus het tijdsprobleem geldt voor iedereen evenzeer. Jeanet heeft het voordeel dat ze ‘vrijgesteld’ is na een lang werkzaam leven, laten we daar als BON ons voordeel mee doen.

          • Dan is ’t antwoord
            dat ik graag mensen wil vertellen, van wat er binnen het basisonderwijs gebeurt. Ofdat dat nu webfora zijn of bijeenkomsten. Heel graag zelfs.

          • Graag!
            Vertel je hier op welke webfora je bijdragen staan? Dan kunnen anderen meelezen en wellicht ook bijdragen plaatsen. Succes!

  3. De terughoudendheid..
    ..van het bestuur (filmpje) zonder nadere toelichting suggereert wel degelijk dat de scherpte eraf geslepen wordt.

    • Zou de geur van ’t pluche
      bij BOVEN BONNERS al doorgedrongen zijn? ’t Filmpje heb ik niet gezien. Trage computer. Maar ja, bazen gaan op hun hondje lijken. Misschien mijn computer ook op mij.
      Ach ja, de AOb kwam uiteindelijk ook op ’t pluche terecht. Kwestie van volhouden.

      • Niks pluche
        Ik vind dit onterechte verdachtmakingen.

        Alle BON bestuurders doen dit werk vrijwillig, naast een drukke baan. Ik ken geen enkele vereniging die maatschappelijk zo relevant is, die zoveel in het nieuws is en met zo’n groot bereik, waar al het werk vrijwillig wordt verricht.
        Ik ben eerder bang dat het te veel hooi op beperkte vorken is, vergeet niet dat de slagters en vliegend harts in dit land tegen riante salarissen en met een berg aan ondersteuning hun “werk” kunnen doen.

        Het “gevecht”is buitengewoon oneerlijk vanuit dat perspectief. Als je inhoudelijk commentaar hebt op wat het bestuur doet of nalaat, neem dan contact met hen op. Dat is de gewoonte als je kritiek op mensen hebt. Maar praten over pluche, zonder enige aanleiding vind ik beneden peil.

        • In hoeverre
          staat de AOb dan tegenwoordig nog naast de man/vrouw van de werkvloer? Waarom zijn er zo’n weinig leden? Tichelaar, Dresscher? Vakbondmensen of politici? Zal de toekomst leren. De geschiedenis is daar helder in. De enige kritiek (tot nu toe) die ik hier heb, is dat Jeanet Meijs niet de realiteit van het basisonderwijs vertegenwoordigt. Althans niet de realiteit van de grijze/zwarte en zware scholen. Haar 4 actie punten kunnen daarin helderheid verschaffen.
          In afwachting.
          Groet, Leo.

      • ik zou geen
        commentaar geven op een filmpje dat ik niet heb gezien. Heb jij ooit een positieve bijdrage, leo?

        • Gevoelsmatig wel,
          gezien mijn irritante hameren, om ergens ’n positief begin van verbeteringen te bepleiten. (weg met dinges..) Op het gebied van ’t BO, heb ik eerlijk gezegd, hier alleen gelezen over wat er allemaal fout gaat daar. Als mijn bijdrage slechts zou bestaan uit verontwaardigd meejammeren, heb ik wel iets beters te doen.
          Wat zou jouw positieve bijdrage, i.v.m. de situatie binnen het basisonderwijs zijn?

          • Wat losse flodders
            1. Leerlingen voorsorteren op mogelijkheden. (weg met WSNS op de gewone basisschool)
            2. Rust, orde, regelmaat in de klas en in het team.
            3. Scherpe scheiding in basisvakken en bijvakken.
            4. Meer uren voor basisvakken, minder uren voor leukigheid.
            5. Onderwijzers die boven hun lesmethode staan.

          • Nog even wachten,
            tot Jeanet Meijs haar actiepunten bekend maakt. Hopelijk kan ik haar dan helpen met beuken. Want die moeten erin.

          • mijn positieve
            bijdrag is bravo voor deze mevrouw en verbeter de PABO.
            geef de PABO de kleuteropleiding terug en geef het BO de kleuterschool terug.
            taal en rekenen, geschiedenis en aardrijkskunde prominenter aanwezig op zowel
            de PABO als de basisschool

    • Natuurlijk, wie niet?
      Toen ik in ’74 ineens voor ’n zesde klas (groep 8) gegooid werd, bleek ik niets te weten over de d’s en t’s. (ondermeer) Zonder rugzakje, diende ik dat (toen) zelf op te lossen. Zonder label, extra geld en begeleiding nota bene! Meer ’n virtueel, voor zijn tijd, rugzakje dus eigenlijk.

Reacties zijn gesloten.