Vrij spel voor APS, CPS,…

Beste vuilnisman, kunnen deze zakken ook mee?

Wie de laatste Wiskunde E-brief gelezen heeft of op Leraar24 het filmpje over de vraag of 1/4 + 1/5 minder is dan de helft, weet dat de realistische rekenkerk via de pedagogische centra nog steeds de touwtjes strak in handen heeft, en dat leraren en leerlingen daarbij collectief het slachtoffer zijn. Het filmpje vindt U hier:

www.leraar24.nl/video/3957

De vervuilers bepalen. Betalen ze ook?

Ik heb Henk van der Kooij onlangs weer gewezen op wat we hem vorig jaar al uitlegden. Het gevangen blijven zitten in de manier waarop je iets voor het eerst bedenkt of leert is structureel bij de realisten. Een recente FI-module van Martin Kindt en Truus Dekker over het rekenen met breuken laat zien dat in de filosofie van de realisten rekenregels nog steeds uit den boze zijn, en dat het vanaf pagina 1 fundamenteel mis in de realistische uitleg. Kijk zelf:

www.fisme.science.uu.nl/publicaties/literatuur/7244.pdf

Need I say more? Beter rekenonderwijs zou gebaat zijn bij een paar forse opruimacties.

Beste bonden, zolang de onderwijscooperatie geen mankracht heeft om alles in de gaten te houden, laat op jullie onderwijscongressen en bijeenkomsten toch in ieder geval een nieuwe wind waaien als het over rekenen gaat.

Achtergrond:

www.beteronderwijsnederland.nl/content/verworven-rechten-en-duimzuigerij

www.beteronderwijsnederland.nl/forum/what-mathematics-important-future-work

Hieronder reageer ik op de reacties op deze blog.

——————————————————————————————————

In de eerste reactie van Huub Philippens een teer punt. De vervuiling wordt immers door de pedagogische centra afgezet via de schoolleidingen. Hoe schoolleidingen daar in trappen mag Joost weten. Dat het met de pedagogische centra muurtjes bouwen en centjes verdienen is heeft het veld natuurlijk donders goed in de gaten, getuige www.wiskundebrief.nl/585.htm. Ik heb echter een VO-raad vertegenwoordiger meegemaakt bij de “expertmeeting” over de rekenmachinetoetsen van de commissie Schmidt. Die keek toe en zweeg. Op een e-mailvraag antwoordde hij met een doorverwijzing naar de vakverenigingen. Maar het bestuur van de NVvW staat onder controle van het FI. Deze alliantie is er werkelijk alles aan gelegen om de rekenmachine in het reken- en wiskundeonderwijs richtinggevend te laten blijven, zie bijvoorbeeld:

www.beteronderwijsnederland.nl/content/fijnproevers-en-het-lerarenregister

Goede leraren worden Stapelgek van dit alles:

Met dit dedain voor de leraar wordt de rode loper uitgelegd voor kwakzalvers

——————————————————————————————————

De tweede reactie betreft een (hoe formuleer ik dit voorzichtig?) karakteristieke rol van een van de guru’s bij APS. Dit is er een om nader uit te werken. Of heeft u de man al door?

——————————————————————————————————

Een sympathieke overflow zie ik. Belangrijk zijn opmerkingen over Schleicher, bekend van zijn optreden bij Make Shi(f)t Happen van de CBEgroup en nu weer deze week in A’dam, en over de knollen voor citroenen waarmee de pedagogische centra hun geld verdienen.

11 Reacties

  1. Het is ook voor

    Het is ook voor buitenstaanders duidelijk dat het rekenonderwijs in een crisis is geraakt door de vernieuwingen, de contexten enzovoorts. Als je kinderen van de basisschool ziet ploeteren met ingewikkeld gedoe, dan weet je dat je met realistisch onderwijs te maken hebt.

    De pedagogische centra zijn met hun onzincursussen al door vele manden gevallen. Maar het feit dat zo doodleuk doorgaan met hun mislukte methoden, zoals blijkt uit dat breukenfilmpje en daar ook nog propagandaruimte voor krijgen, betekent dat we via BON en ook via de Onderwijscoöperatie nog veel werk te doen hebben om zaken recht te trekken. 

    Terwijl iedereen nu helder kan zien met wat voor tijdrovend gedoe leraren in het basisonderwijs worden opgescheept, zijn er behalve veel kritische geluiden toch nog mensen te vinden die het inspirerend vinden. 
    Dat fenomeen is me vaker opgevallen. Als er ergens weer van bovenaf door een schoolleiding een cursusdag op de medewerkers werd gedropt en de worksjops bleken weer van een tenenkrommend laag allooi te zijn, wist de leiding altijd weer te vertellen dat er mensen waren die "er wel wat aan gehad hadden". Het wordt tijd dat leraren ook krijgen te zien wat de alternatieven zijn.

  2. APS: Geheimhouding vereist

    APS: Geheimhouding vereist

    Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de rekenconcepten van het APS zomaar op fora besproken worden.

    Bron: staff.science.uva.nl/~craats/Verslag_Veldraadpleging_RTW3S.pdf , blz 44

    Kees Hoogland: 

    "Bij deze zenden wij u het commentaar zoals dat is samengesteld door de APS rekengroep. Wij vertrouwen er op dat ons commentaar zorgvuldig zal worden behandeld door de commissie en niet zonder onze toestemming publiek gemaakt zal worden op allerlei websites."

  3. Beste Lonesomejoe, je

    Beste Lonesomejoe, je schrijft: "Hoe schoolleidingen daar in trappen mag Joost weten". Ik heb wel een idee:

    Door alle moeilijkdoenerij (ingewikkelde naamgeving, "drieslagmodel", "referentiekaders", "1F, 2S, 3F", enz.) gaat iedereen kennelijk vanzelf denken dat het allemaal enorm ingewikkeld is. Al die adviesbureaus zijn er toch niet voor niets? Toen ik mijn rector zei: "We kunnen gewoon de leerlingen bijspijkeren aan de hand van een goed rekenboek" reageerde hij: "Zo makkelijk kan het toch niet zijn?"

     

    En zo krijgt een pseudowetenschap vanzelf bestaansrecht. Vergelijk het met met een  antirimpelcreme met co-enzym-Q10 en Spa-water. Als het duur is, zal het wel werken.

     

    Welk meisje in het publiek durft te roepen: "Hé kijk, de rekenkeizer loopt in zijn blootje!"  ?

     

    wiskundejuf

  4. Hoe meer hoog opgeleiden, hoe

    Hoe meer hoog opgeleiden, hoe ingewikkelder alles wordt gemaakt. Al die mensen hebben toch een baan nodig. Dus inderdaad: zo gemakkelijk kan het toch niet zijn, we moeten er niet aan denken, dat zou velen hun baan kosten en brengt Nederland naar de rand van de afgrond. Beter nog even doorspelen in het piramidespel dat onderwijsproblematiseren heet. Hopen dat de bubbel niet opntploft voor je eigen schaapjes de terp hebben bereikt.

  5.  

     

    En hoe meer laag opgeleide leraren, hoe vaker er in het onderwijs knollen voor citroenen verkocht kunnen worden.

     

    Wat denkt u, zou uw oude wiskundeleraar, die met baard en sandalen en dikke leren schooltas, meegedaan hebben aan het huidige onderwijsadviesroeptoetercircus ? Nee, natuurlijk niet. Of uw oude gepromoveerde natuurkundeleraar, die inmiddels allang met pensioen is, zou die niet enorm gelachen om een "rekenexpert" die hem adviseert om met leerlingen te gaan "praten" over rekenen?

     

    En zo zijn we in een vicieuze cirkel beland. Vergeef het de jonge leraren, zij weten niet beter.

     

    wiskundejuf

  6. “Zo gemakkelijk kan het toch

    "Zo gemakkelijk kan het toch niet zijn?"

     

    Dat is inderdaad een heel kenmerkende uitspraak voor deze tijd. Met de vernieuwingen zijn ook de adviies- en hulpbureautjes uit de grond gestampt. Het vernieuwde onderwijs leverde duidelijk mindere prestaties dan het traditionele onderwijs. Maar in plaats van een systeemherstel, werd het nieuwe krakkemikkige onderwijshuis van alle kanten ondersteund (met aantoonbaar geen resultaat).

    Onderwijs is wel eenvoudig: binnen een paar weken kan iemand met aanleg worden bijgespijkerd. Mits er een goed opgebouwde methode beschikbaar is. Maar er zijn intussen te veel belanghebbenden die mee-eten. Deugt de nieuwe rekenmethode niet en zijn veel kinderen daarvan het slachtoffer? geen nood: bedenken we de 'hersenafwijking' dysclaculie voor deze kinderen. Schiet het vernieuwde onderwijs ernstig te kort van het opbouwen en aanleren van een goed ddordacht spellingsprogrmma? Geven we de slachtoffertjes het stempel 'dyslect'.

    Is er geen orde meer in de klas omdat alles was Jantje doet gewaardeerd moet worden? Geven we Jantje ritalin en het stempel ADHD-er. is het ind eklas een rommeltje geworden vanwege al die verschillende niveaus die elk op eigen tempo mogen werken? Komt er een procesmanager met een plan voor klassenmanagement.

    Loopt het vernieuwde onderwijs steeds maar weer niet op rolletjes? Gaan we alle processen tot in de kleinste details ontleden en voorleggen aan de leerkrachten die zich vervolgens met afvinken mogen bezighouden.

    Lukt het zelfstandige werken steeds maar niet? Stellen we een extra 'studiebegeleider' aan.

    Loopt het bij het vernieuwde wanordelijke onderwijs helemaal uit de hand met kinderen die naar het speciaal onderwijs worden verwezen? Tuigen we een heel ingewikkelkde bestuurlijke constructie (samenwerkingsverband WSNS) op die een gezamenlijk quotum gaat opleggen met een gezamenlijke verantwoordelijkheid. U wordt dus als school verantwoordelijk gesteld voor wat een andere school doet. Tevens blijken die verbanden goed geschikt om door te gaan met het opleggen van het mislukte vernieuwde onderwijs door het benoemen van een 'interne begeleider' binnen alle scholen en het recht de financien  te verdelen.

    De hulpkermis is nog nooit zo groot geweest als sinds het onderwijs werd vernieuwd! En de resultaten? Nul komma nul verbetering als we het traditionele onderwijs in herinnering brengen!

     

  7. Wat kan Nederland van Kenia

    Wat kan Nederland van Kenia leren?

     

    U ziet zo meteen een aantal filmpjes met een hand die bladert door reken/wiskundeboeken uit Kenia.

     

    Het eerste boek uit het eerste jaar bevat in het begin een aantal nare plaatjes (heeft dit teken in Kenia een andere betekenis of geen betekenis?; sinds 1890 tot 1963 Brits geweest, 5 jaar daarvoor Duits). De andere boeken zijn uit het vierde en achtste schooljaar.

     

    * Schulbuch Kenia Mathematiek 1. Klasse, www.youtube.com/watch?v=1xPSogToiyI

    (via: www.didaktikreport.de/html/klasse_1.html, of www.didaktikreport.de – rechterkolom; Schulbücher, Klasse 1, zoals ik begrijp start men basisschool met 'Standard 1' op 6/7 jarige leeftijd)

     

    * Schulbuch Kenia Mathe Klasse 4, www.youtube.com/watch?v=kGJ3FJBgvwY

    (via: www.didaktikreport.de/html/klasse_4.html)

     

    * Schulbuch Kenia Mathe Klasse 8, www.youtube.com/watch?v=m_-dH2hc6eI

    (via: www.didaktikreport.de/html/klasse_8.html, zoals ik begrijp laatste jaar 'primary school')

  8. Als ik het goed lees, kent de

    Als ik het goed lees, kent de basisschool in Kenia 8 jaar. Het kind gaat op 6/7-jarige leeftijd voor het eerst naar school (‘Standard 1’).

     

    Onderwijssystemen naast elkaar leggen is niet eenvoudig (zie mislukte pogingen OESO tot oplegging wereldonderwijs). Het is voor ontwikkeling Kenia goed geweest dat men niet aan modernisering onderwijs is toegekomen. 😉 Als Nederland, met behulp van OESO, PISA, definitief tot één van de onderwijsontwikkelingslanden is gaan behoren, kunnen we in het kader van de mondialisering aan Kenia vragen ons weer op pad te helpen (snoepreisjes bestuurders! :).

     

    Of zullen we het onderwijs voortaan aan goed opgeleide leerkrachten overlaten? 😉 De tijd wordt vanzelf rijp voor BON-scholen. De burgers willen na de 'hype' terug naar de basis’. Of gaan we in Europa eerst oorlog voeren? (wordt helaas weleens gedacht) Laten we hopen dat dat niet gebeurt.

  9. Achtergrondinformatie:

    Achtergrondinformatie:

     

    – Basisschool in Kenia en.wikipedia.org/wiki/Education_in_Kenya#Primary_education (8 jaar na het 6/7e jaar, zoals ik het begrijp). Niet eenvoudig het Keniase en Nederlandse onderwijssysteem te vergelijken.

     

    – Kenia heeft (nog) niet meegedaan met OESO, PISA, www.oecd.org/pisa/participatingcountrieseconomies. Na PISA kan alles anders zijn. Duitsland heeft na desastreus PISA-resultaat in 2000 (jaar van introductie handige probleemoplosvaardigheden ipv basiskennis) onderwijshervormingen doorgevoerd, en doet het sindsdien beter, zegt OESO. Vergelijk het met de goed verlopen onderwijshervormingen in Nederland. De kranten in Nederland en Duitsland staan er vol van. 😉

     

    – De hand in de filmpjes is van prof. dr. Franzke (religieus conservatief; zinnige kritiek als je tussen de regels door leest), www.didaktikreport.de en de.wikipedia.org/wiki/Bildungssystem_in_Deutschland#Struktur

     

    – OESO, PISA (interviews met Andreas Schleicher), zie www.beteronderwijsnederland.nl/content/gelijke-verdeling-van-talent-en-intelligentie (in toekomst geen vakkennis meer nodig, projectonderwijs en individueel onderwijs via computer zal volstaan, zegt onze futurist; PISA 2015 wordt toetsing innovatievaardigheden in teamverband voor 15-jarigen).

     

    – De cijfers van OESO zijn onontbeerlijk bij globalisering onderwijs, www.oecd.org/edu/school/programmeforinternationalstudentassessmentpisa. Waar kan men straks goedkope arbeid vinden als het oude continent in slaap is gevallen? Europa (heb het niet over EU) is en blijft één van de belangrijkste – en economisch relevante – continenten ter wereld. Anderen zijn (nog) niet zo ver. ICT is ingang tot globalisering – en privatisering – onderwijs. In universitaire wereld (jongvolwassenen) lijkt het prachtig – zonder interactie met inspirerende (3-D; geen 'Skype'; levende!) docenten is onderwijs eendimensionaal en kaal (denk aan 3-D films die met 3-D bril werkelijkheid suggereren). In primaire en secundaire onderwijs leidt computer tot 'chatten'. Wie helpt bij vragen huiswerk en projectonderwijs? Valse roep NPM-profeten? Tot dusver heb ik nog geen hard bewijs gezien. Hallo?

  10. Taalfout: lees ‘andere’ waar

    Taalfout: lees 'andere' waar 'anderen' staat in tekst na laatste gedachtestreepje. Beter is te spreken over landen ipv continenten. Bijv. de BRIC-landen (grote landen: bevolking, oppervlakte en inmiddels ook economie) zitten niet in een samenwerkingsverband als de EU incl. euro.

     

    Toegift:

    Oud wiskundeschrift uit de vermaledijde jaren zestig (voor de revolutie denk ik, toen de mensen nog dom waren, belangrijke ontdekkingen deden en Nobelprijzen wonnen; toen docenten nog goed werden opgeleid zodat zij kinderen op alle niveau's konden bedienen, en het 'elitaire' onderwijs nog niet door de doelstelling 50% hoger opgeleiden was vervangen): www.didaktikreport.de/html/60er_deutschland.html

  11. Groots, Sympathisant uw

    Groots, Sympathisant uw arbeid en vooral uw laatste sarcasme op 22.14 uur.

    Ik zou nog Zuid-Korea en Singapore willen aanvoeren als landen die geen 'gemeenschap' nodig hebben om goed onderwijs te verzorgen. Sterker: het onderwijs in die landen lijkt verdraaid veel op dat van ons VOORDAT de vernieuwingen hun vernietigende werk deden.

    IJver, gezag, huiswerk, discipline, oefenen en oefenen, kennis e.d. zij  daar GEEN vieze woorden geworden!!

Reacties zijn gesloten.