SP: “Radicale keuzes nodig voor het onderwijs”.

Lilian Marijnissen, de lijsttrekker van de SP, stelt dat het onderwijs beter moet en dat hiervoor radicale keuzes nodig zijn. Dit schrijft ze vandaag samen met co-auteur en docent Noud Roelen in een bijdrage op de website JOOP van BNNVARA

Marijnissen stelt dat de teruglopende resultaten in het onderwijs geen natuurverschijnsel zijn: “Door de invoering van de zogenaamde lumpsumfinanciering heeft de overheid zichzelf op afstand geplaatst en een voorheen publieke basisvoorziening feitelijk geprivatiseerd. De gevolgen van deze financiering zijn inmiddels duidelijk: de onderwijskwaliteit holt achteruit, de leerprestaties dalen in rap tempo, er wordt bezuinigd op lerarensalarissen en miljarden aan onderwijsgeld komen niet terecht in het klaslokaal”.

Toch gaat er meer geld naar onderwijs dan ooit tevoren. In de afgelopen 25 jaar is de begroting van het ministerie van Onderwijs bijna verdrievoudigd. “Waar is al dat geld heengegaan?”, vraagt Marijnissen zich af, “want de Algemene Rekenkamer heeft meermaals aangegeven dat niet duidelijk is waaraan dit geld wordt besteed”.

Wat we volgens beide auteurs in ieder geval wel weten: de klassen zijn niet kleiner geworden, de lerarensalarissen blijven achter, de werkdruk blijft torenhoog en de leerprestaties blijven dalen. Bijna 25% van de 15-jarigen is momenteel ‘functioneel analfabeet’: deze groep kan niet goed genoeg lezen om mee te doen met onze samenleving. Uit onderzoek van het Onderwijsblad van de Algemene Onderwijsbond (AOb) bleek deze week dat docenten steeds vaker onder druk worden gezet om cijfers van leerlingen op te hogen.

Tegelijkertijd slaan volgens Marijnissen  hele netwerken van commerciële organisaties een behoorlijk slaatje uit deze situatie en weten zichzelf, vaak met publiek geld, te verrijken. Als voorbeelden noemen de auteurs de explosie van uitzendbureaus, onderwijsadviseurs, marketeers en bijlesinstituten die goed voor zichzelf weten te zorgen, maar ondertussen het onderwijs verschralen, het beroep van leraar uithollen en de ongelijkheid tussen leerlingen vergroten.

Marijnissen stelt dat de lumpsum de bijl is aan de wortel van goed onderwijs en moet worden afgeschaft en wil dat de overheid weer direct verantwoordelijk wordt voor het onderwijs, de schoolgebouwen en de lerarensalarissen, zodat de schoolbesturen terug kunnen gaan naar de menselijke maat en hun primaire taak: het verzorgen van kwalitatief goed onderwijs dat past bij Nederland anno 2023.

Bron: JOOP/BNNVARA (05102023)

Lees hier meer

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter