Eén op de negen klassen in het basisonderwijs begon dit schooljaar zonder leraar.

Eén op de negen klassen in het basisonderwijs begon dit schooljaar zonder leraar. In het voortgezet onderwijs vallen langdurig lessen uit omdat er eenvoudigweg geen vakleerkrachten meer te vinden zijn. In Den Haag blijft het oorverdovend stil. In de verkiezingsprogramma’s is er nauwelijks aandacht voor het lerarentekort en dat terwijl er zich een nationale onderwijsramp voltrekt.

Den Haag heeft al decennia te weinig aandacht voor onderwijs. En komt met zwabberend beleid. Te lang is voor lief genomen wat niet vanzelfsprekend is: goed onderwijs. Nederland is allang geen gidsland meer. We bungelen internationaal onderaan. En nu we recht op de ijsberg afvaren, doen politici alsof er niks aan de hand is. Net als het strijkorkestje dat doorspeelde terwijl de Titanic water maakte.

Onderwijs hoort net als armoedebestrijding en klimaat topprioriteit te zijn. Zeker met een structureel tekort van vijftienduizend leraren, schrijven Lobke Vlaming (Ouders & Onderwijs), Rafke Hagenaars (Landelijk Aktie Komitee Scholieren) en Tamar van Gelder (AOb) vandaag in het Algemeen Dagblad (AD)

Binnen vijf jaar verlaat dertig procent van de nieuwe leraren het onderwijs. Omdat de werkdruk te hoog is, de klassen te groot, er teveel leerlingvolgsystemen moeten worden bijgehouden en er te weinig zeggenschap is over het vak. Daarop haken leraren massaal af. Er worden klassen samengevoegd, leerlingen zitten in overvolle ‘plofklassen’, leerlingen hebben een gatenkaasrooster, en er worden onbevoegden voor de klas gezet. Door het lerarentekort zijn scholen steeds vaker gedwongen om een vierdaagse lesweek in te voeren.

Leerlingen zijn daarvan de dupe. Ze hebben tijdens corona al gemerkt dat het onderwijs niet kan zonder direct contact met leraren. Het komt de onderwijskwaliteit niet ten goede.

Uit een rapport van de Onderwijsinspectie bleek onlangs dat een kwart van de vijftienjarigen in Nederland onvoldoende kan lezen of schrijven om zich staande te houden in de maatschappij. Het is de vraag of zij deze achterstand nog kunnen inhalen.

Bron: Help, het onderwijs is lek! (TEKST LOBKE VLAMING (OUDERS & ONDERWIJS) EN RAFKE HAGENAARS (LAKS) EN TAMAR VAN GELDER (AOB) – 

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter