Corona.nu: dagboek van een digi-docent 2

zondag 22 maart

In het eerste weekend na de start van de online lessen blikken manlief, tevens vakcollega, en ik terug en vooruit.

Het geven van online lessen is naar tevredenheid verlopen maar de kwaliteit van de lessen is natuurlijk minder. Er is minder interactie met de leerlingen dus je kunt niet altijd reageren op bedenkelijke blikken als er nieuwe stof besproken wordt. Om nog maar te zwijgen over een non-verbale waarschuwing.

Bij manlief op school is het onderwijs op afstand veelal nog beperkt gebleven tot een digitale cursus. Hij weet nog niet goed wat hij ervan moet vinden. Echte lessen zijn natuurlijk beter maar naar omstandigheden zijn de resultaten acceptabel.

Het journaal laat beelden zien van volle bossen en stranden: dit is dus niet de bedoeling! Er verschijnen berichten over het al dan niet afgelasten van schoolexamens en eindexamens. Wat is wijsheid? We moeten elkaar niet opzoeken in te grote groepen maar grote groepen leerlingen in één schoolgebouw bijeen laten komen om schoolexamens te laten maken is wel mogelijk? En wat zijn de gevolgen voor de leerlingen als zij geen examen kunnen doen? Wat zal de waarde zijn van hun corona-diploma?

Bijna 23.000 mensen ondertekenden een petitie om de eindexamens niet door te laten gaan. Paul Rosenmöller, voorzitter van de VO-raad, is niet onder de indruk: hij probeert het afgelasten van de examens tegen te houden.

Zondag is zoals gebruikelijk werkdag. We bereiden onze lessen voor en ik moet de correctie van het proefwerk van de tweede klas vandaag echt afronden. Op maandagochtend moeten de cijfers ingeleverd worden. Door de onverwachte online revolutie was deze klus nog blijven liggen. Pas in de loop van de avond is de klus geklaard en verschijnen de resultaten in Magister.

 

maandag en dinsdag

De tweede week met online lessen gaat rustig van start. In klas 6 bespreken we het oefenexamen. Bij de aanwezigheidscontrole is er zelfs gelegenheid voor grapjes à la professor Akkermans van Van Kooten en De Bie: ja, je wordt genoemd. Ik stuur een linkje door en V. meldt dat het een grappig filmpje is.

In klas 5Grieks bespreken we de inleiding op Herodotos. Zijn Historiën zijn nog steeds actueel: hij doet onderzoek naar de oorzaak van het conflict tussen Oost en West. We staan weer meteen in de huidige tijd. Herodotos waarschuwt voor hybris, overmoed. De mens kent zijn plaats niet. Zou dit ook een rol gespeeld hebben bij het ontstaan van de corona-crisis? Gaan we te lichtzinnig om met onze aarde?

Ik bereid lessen voor en bel even met een zieke collega. Hij is al bijna twee weken ziek en het gaat nu langzaamaan beter met hem.

 

Maandagavond kijken we naar de persconferentie. We hadden meer informatie willen krijgen over de eindexamens maar minister Slob is er niet. Minister Grapperhaus vertelt streng dat het niet meer toegestaan is een groep te vormen van meer dan drie personen. Er ontstaat grote verwarring bij leraren en leerlingen want bij het afnemen van de schoolexamens zijn er wel groepen van meer dan drie personen. Enkele uren voor aanvang van de persconferentie was met de vakbonden afgesproken dat de examens van 2020 niet door zouden gaan maar tijdens de persconferentie wordt dit niet naar buiten gebracht. In de loop van de avond komen AOb en CNV met de oproep aan leraren om de volgende dag niet naar school te gaan. De onrust onder leraren is enorm.

 

De dinsdag begint met de online les aan 4Grieks. We ronden de laatste oefeningen van de grammatica-methode af en bespreken de opzet van het woordenboek. Volgende keer beginnen we met de originele Griekse teksten over Alexander de Grote.

Daarna is er online overleg voor de leraren. We worden geconfronteerd met dezelfde problemen als tijdens de online lessen. We horen kinderstemmen op de achtergrond want sommige collega’s werken thuis. Een ander groepje is nog op school en we horen hoe in de personeelskamer de 65e verjaardag van een collega gevierd wordt. Het zal voorlopig de laatste activiteit op school zijn. De rector meldt dat de school gaat sluiten, in ieder geval tot 6 april. De leraren moeten de online lessen thuis geven.

Aan het einde van het overleg komt het bericht binnen dat de eindexamens niet doorgaan. In een persconferentie maakt minister Slob het besluit dat een dag tevoren al genomen is, alsnog bekend: de schoolexamens worden uitgesteld en er zullen geen eindexamens afgenomen worden. Scholen hebben dan langer de gelegenheid om de schoolexamens af te ronden. Op basis van de resultaten van de schoolexamens zal bepaald worden of een leerling geslaagd is.

De VO-raad laat weten tevreden te zijn met dit besluit. Die had aangedrongen op het laten vervallen van de examens. Noemen we dit geen voortschrijdend inzicht? Zou de VO-raad dat ook kunnen laten zien bij de onderhandelingen voor de nieuwe CAO? Leraren in het VO snakken naar verlichting van de werkdruk door een verlaging van het aantal wekelijkse lessen. Vooruit meneer Rosenmöller, geen woorden maar daden! We leggen het nog één keer uit: de leraren verdienen wel een goedmakertje voor alle extra inzet tijdens de corona-crisis. We hebben toch een vitaal beroep? Let u een beetje op ons? We rekenen op u!

 

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter