De Staat van het Onderwijs 2018

Vanmorgen publiceerde de onderwijsinspectie haar jaarlijkse ‘De Staat van het Onderwijs‘. De presentatie van Mw. Monique Vogelzang liet aan duidelijkheid niets te wensen over. De kwaliteit van ons onderwijs glijdt af, jaarlijks, maar zeker ook ten opzichte van 20 jaar geleden. De tweedeling verergert en de basis moet op orde.

De reacties van beide ministers waren zeer teleurstellend. ‘Er gaat ook veel goed, maar er kan wel een tandje bij,’ ‘de curriculumherziening biedt kansen’ en ‘we moeten niet met de vingers naar elkaar wijzen, maar het samen oplossen.’

BON is vooral teleurgesteld omdat de ministers kennelijk oplossingen zoeken die doorgaan op de ingeslagen weg. Curriculum.nu is niet gebaseerd op de problemen die de inspectie scherp verwoordt. Het is een illusie over de toekomst voor een kleine groep leerlingen en bevat ideeën voor oplossingen die eerder faalden en geen enkele wetenschappelijke onderbouwing hebben. Goed onderwijs staat en valt bij voldoende uitstekende (vak)leraren.

 

Gerard Verhoef

3 Reacties

  1. Gelukkig was het weer geheel en al onze eigen schuld, het onderwijs heeft een gebrek aan ambitie. Het lag niet aan de lumpsum, weer samen naar school, steeds lager opgeleide leraren etc. Het ligt aan ons! Hoera!

  2. Hier blijkt wel weer uit hoe ongelooflijk ver de politiek van de werkelijkheid afstaat. Wie ambieert er nu een baan waar 1/3 van de nieuwe leerkrachten stopt voor zijn 30ste, 21% een burn-out heeft, waar het aanzien van die baan in de maatschappij heel erg laag is en de werkdruk verschrikkelijk hoog. Vind u het nu echt gek meneer Slob dat er een tekort aan leraren is? Uw opmerking “Wij verwachten van iederéén in het onderwijs de intrinsieke motivatie om ambitieus onderwijs te bieden” lijkt mij dan ook erg misplaatst. Leraren zijn al blij als zij de eindjes aan elkaar kunnen knopen. Het lijkt mij meer dat u nu maar eens de intrinsieke motivatie en ambitie moet tonen om de werkdruk te verlagen!
    www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6389855241805795328/

  3. Ik vraag mij al jaren af waarom er mensen in de top zitten die van toeten nog blazen weten. Al jaren horen we dat het “drillen” in het lager onderwijs helemaal niet zo slecht nog is en toch blijven we meegaam met de (linkse) mensen en de overheid die dat “zielig” vinden voor de kinderen; het onderwijs moet “gezellïg” zijn, maar het leven is nu eenmaal niet gezellig dus laten we ze daarop voorbereiden. Ik ben zelf docent aan de TU Eindhoven. Onlangs was er “ophef” over de toename van de burn-out onder de studenten, maar als er vanwege “omzet” meer studenten worden aangenomen, die dus minder gekwalificeerd moeten zijn aangzien het intelligentie niveau zeker niet is toegenomen, is dus een hogere burn-out vanzelfsprekend. We laten ze toe, waarbij ze dus denken dat ze het kunnen, maar feitenlijk kunnen ze het niet tenzij we het niveau verlagen. We zien dus beiden gebeuren: een verlaging van het niveau (en dus de kwaliteit) en een hoger burn-out percentage. Door ons omzet en rendementsdenken zijn wij (overheid en Universiteiten) dus de veroorzaker van deze hogere burn-out. Wanneer de overheid eens ophoudt met eisen te stellen aan het rendement (daar is, ook economisch gezien, geen enkele noodzaak voor) en de docenten (op elk onderwijs niveau) hun werk op hun manier laat doen (zij zijn daarvoor gekwalificeerd!) dan zal ons onderwijs mijns inziens een enorme positieve boost krijgen.

Laat een reactie achter