‘leraren kunnen leerlingen niet genoeg aandacht geven’

Het AD bericht over de resultaten van eigen onderzoek: leraren op basis- en middelbare scholen kunnen de gewone leerlingen én kinderen die extra zorg nodig hebben niet genoeg aandacht geven. Ze hebben te veel leerlingen in de klas en krijgen te weinig hulp van bijvoorbeeld onderwijsassistenten. Dat blijkt uit een representatief onderzoek van het AD en DUO Onderwijsonderzoek onder ruim 1600 leraren, directeuren en zorgbegeleiders op basis- en middelbare scholen en het speciaal onderwijs.

Een jaar na de invoering van de wet Passend Onderwijs zijn leraren somber over de toekomst van kinderen met een zorgbehoefte in het reguliere onderwijs. Het is de bedoeling dat leerlingen met onder meer autisme of gedragsproblemen minder vaak naar het speciaal onderwijs worden doorverwezen.

Het bijbehorende DUO onderzoek vindt u in de bijlage.

Voor BON zijn deze uitkomsten geen verrassing. Het is vanzelfsprekend dat als er in een klas 5 leerlingen zitten die extra en specialistische aandacht nodig hebben, dat dat ten koste gaat van zowel de reguliere leerlingen als de leerlingen die die extra aandacht nodig hebben. Daar helpt geen extra traininkje tegen.

Overigens zijn wij van mening dat de onderwijsvormen die in het veelal vernieuwde onderwijs worden gebruikt, het vele samenwerken, de leerlingen in eilandjes, het werken aan projecten, juist voor leerlingen die extra aandacht nodig hebben problematisch is. Voor veel kinderen is een rustige klas, in klassieke opstelling en met de klassieke rol van de docent simpelweg het beste. De toename van het aantal kinderen dat extra aandacht nodig heeft komt voor een deel door de onderwijsvernieuwingen. Passend onderwijs is daar geen oplossing voor, integendeel, het versterkt de problemen, zoals nu ook blijkt uit het onderzoek door het AD.

Het AD heeft deze dagen bij het begin van het nieuwe schooljaar veel aandacht voor onderwijs. Gisteren een uitgebreid interview met Jan van de Craats over rekenen, en nu het uitstekende artikel over passend onderwijs. Tegelijkertijd is er een ledenwerfactie: iedereen kan een beperkte tijd gratis abonnee worden. Er wordt gevraagd deel te nemen aan een enquete over het onderwijs, maar we weten niet of dat verplicht is voor het gratis abonnement.

 

5 Reacties

  1. Eén lesuur van 50 minuten; 30

    Eén lesuur van 50 minuten; 30 leerlingen in de klas; hoogstens 1,5 minuut "individuele aandacht" per leerling.

    Waar zit mijn gedachtenfout?

  2. Stel u geeft 1,5 minuut

    Stel u geeft 1,5 minuut aandacht aan elke leerling, wat doen de andere leerlingen dan intussen? Zitten ze te wachten tot u langs komt? Gaan ze navraag doen bij andere leerlingen? Gaan ze vervelend wordt (zich vervelen).  Gaan ze een half uur door op een verkeerd ingeslagen weg?  Gaat u 15 keer hetzelfde individueel uitleggen of kiest u voor eenmalige uitleg aan een groep van 15? Hoe storend is uw voortdurende individuele uitleg? Keert u weer terug bij de individueel geholpen leerling of is daar geen tijd meer voor? Mag iedereen verder individueel voortmodderen, want de individuele tijd is om? Is er ruimte voor extra uitleg? Is er tijd voor een klassikale vertoning/uitleg met 'echt' materiaal? Zijn er meerdere praktijkopstellingen mogelijk voor elk niveau? Loopt u intussen niet gillend weg?

     

  3. @moby

    @moby

    Alle leerlingen volgen in hun eigen tempo en hun eigen leerstijl hun eigen leerdoelen. Aan de hand van moeder google, twitter, feestboek, whatsapp en met aangeboren nieuwsgierigheid ontplooien ze zich in groepjes volledig op eigen kracht. Een leraar is zó twintigste eeuws; die is grotendeels overbodig. Onvoldoendes en zittenblijven zijn een teken van onbekwaamheid van de school en niet van de leerling.

    Met 12 minuten per dag en 4 uren per maand krijgen de leerlingen voldoende individuele sturing mits het lerarencorps kan zwemmen en geen koudwatervrees heeft. En ik loop een beetje rond en denk dat mijn tijd nog wel zal komen.

  4. Sommige leerlingen gedijen

    Sommige leerlingen gedijen slecht in een lawaaïige onrustigre klas. Devoorstanders van "passend onderwijs" lijken hen vergeten te zijn.

Reacties zijn gesloten.