Strategische agenda hoger onderwijs

moocs_450x200.jpg

Volgens de Volkskrant zal minister Bussemaker vandaag in haar strategische agenda voor het hoger onderwijs aangeven dat er in het hoger onderwijs 4000 docenten bij komen. In hetzelfde artikel geeft de Volkskrant verder de richting aan die de minister voorstaat. Internationale hoorcollege's via de zogenaamde MOOC's, de massive open online courses, en kleinschalig onderwijs in werkgroepen dat door die extra docenten mogelijk wordt gemaakt. Op universiteiten moeten docenten het onderwijs serieuzer gaan nemen.

De vraag is natuurlijk waar die docenten vandaan moeten komen

Op dit moment is de strategische agenda zelf nog niet online beschikbaar. De presentatie is vandaag om 12 uur Live via periscope). We zullen die hier publiceren op moment dat dat wel zo is.

Op dit moment is er wel een "magazine" online met "artikelen" in full color over de strategische agenda hoger onderwijs. De nota zelf is nu nog niet te vinden. We vermoeden professionele communicatiemedewerkers ;-(

Gelukkig, er blijkt …. een animatie beschikbaar

De verschillende commentaren: 

AdValvas (VU)

VSNU

Trouw

 

4 Reacties

  1. De strategische agenda is

    De strategische agenda is inmiddels online beschikbaar.

     

    Zoals Paloma Faith onlangs op Glastonbury in een andere context zei: "don't believe what you read in the papers, it's all lies" (vertaling: geloof niet wat je in de kranten leest, het zijn allemaal leugens).

     

    Uit het rapport blijkt (zoals ik al had verwacht) dat het geld "gewoon" toegevoegd wordt aan de lumpsum. De instellingen kunnen dus zelf bepalen of ze hiermee 4000 extra docenten aannemen of er andere leuke dingen mee gaan doen. Dat staat ook expliciet in voetnoot 124 op pagina 78:

    Alleen als de instellingen er voor kiezen om dit gehele budget ook daadwerkelijk hiervoor in te zetten, kan de
    genoemde toename in het aantal docenten worden gerealiseerd.

    Cynicus die ik ben denk ik dat dit extra geld vooral zal gaan naar gebouwen en naar papierschuivers.

     

    De minister zelf heeft al een flinke greep in de kas gedaan: in het rapport staan allerlei leuke plannetjes waar de minister geld voor heeft gereserveerd (Comenius-beurzen, onderzoek naar het hoger onderwijs, verbeteren van de samenwerking in de regio, Profilering en Zwaartepuntvorming, Stimuleren Leven Lang Leren). Samen zijn deze plannetjes van de minister goed voor 10% van het extra geld.

  2. Hebben we al cynisch rekenen

    Hebben we al cynisch rekenen in het onderwijs?

  3. Ad de Graaf (directeur

    Ad de Graaf (directeur Vereniging Hogescholen; vz. Thom de Graaf lijkt zich nu op twitter met andere zaken zoals partijgenoten in de Eerste Kamer bezig te houden, in april weer wat anders): "Goede framing via . A propos: netto investering dit kabinet in HO tot 2021 nul."

     

    Vereniging Hogescholen: "Extra docenten niet altijd oplossing. Docenten bepalen mede richting bv investeringen ICT zegt

     

    Mooie strategische agenda , goede en belangrijke thema's. Maar ambitie ogv had steviger gemogen"

     

    "Op Radio 1 reageerde [18 mei 2015] ook collegevoorzitter Sibrand Poppema van de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is het met de minister eens dat het geld van het leenstelsel aan docenten besteed zou moeten worden. Maar het geld komt pas in 2018, zegt hij. "Als het zo zou zijn dat mevrouw Bussemaker nu geld heeft, dan sta ik op de banken te springen." Maar hij gelooft niet dat dat zo is."

     

    De Volkskrant, '4.000 extra docenten voor hoger onderwijs 'niet realistisch', 7 juli 2015

  4. European Round Table of

    European Round Table of Industrialists, Europe in 2025, Policy recommendations (p. 15), Amsterdam, November 2009.

     

    – Build national platforms

    – Support life-long learning

    – Build stronger links between the public and private sectors in education

    – Further increase student mobility within the EU

    – Create fully integrated European professional schools and universities

    – Improve comparability of EU universities

    – Re-design Europe-wide immigration rules

    – Increase the use of scholarships to attract foreign academics to EU universities

    – Modify legal and fiscal rules to support smarter working methods.

    – Make ambitious progress towards the completion of the EU’s Single Market

Reacties zijn gesloten.