Ad Verbrugge pleit in NRC voor behoud Nederlands in hoger onderwijs

Onder de tite; "Be proud, spreek Dutch" en geïllustreerd met een fraaie tekening van het "Virginhouse" spreekt Ad Verbrugge zich uit tegen de haast totalitaire wijze waarop het Engels in ons hoger onderwijs wordt doorgevoerd. Zie bijlage

Overigens wellicht ook interessant: aanstaande zondag (21 juni) op NPO1 om 12u10 het filosofisch kwintet met als onderwerp de vrijheid van meningsuiting.

19 Reacties

  1. “Zo was een van de grote

    "Zo was een van de grote problemen van het wetenschappelijk onderzoek naar ‘onder wijs’ dat veel onderwijskundigen zich daarbij niet of nauwelijks liet voeden door de kennis van leraren zelf in lokale onderwijspraktijken. De onderzoekers leefden in hun eigen bubbel zodat hun aanbevelingen ook niet werden opgevolgd."

  2. Volgens mij moet je

    Volgens mij moet je onderscheid maken tussen beta en niet-beta bij deze vraagstelling.

  3. Lang leve Ad Verbrugge. Wat

    Lang leve Ad Verbrugge. Wat is dat toch een verstandige man. Natuurlijk moet het onderwijs niet zo veel in het Engels (en ook niet ALLE vakliteratuur). Dat hoefde vroeger ook niet, waarom nu dan wel? Er is geen enkel ander land dat zijn taal zo in de uitverkoop zet.

    Iedereen weet dat het denkwerk altijd het best in je eigen taal kan. 

  4. Ik denk mijn wiskunde in het

    Ik denk mijn wiskunde in het Engels. Ik schrijf nu weer eens met veel plezier in het Nederlands maar ga regelmatig per ongeluk in het Engels verder. Met de strekking van het verhaal ben ik het wel eens trouwens

  5. Ik heb verschillende lezingen

    Ik heb verschillende lezingen in het Engels moeten geven (University College Utrecht en twee keer in de VS). Dat waren frustrerende ervaringen. Ik kon nog niet een derde overbrengen wat ik in Nederland gewend was.

  6. Wiskunde zelf is de taal,

    Wiskunde zelf is de taal, maar ook die taal is verwoest door het circuit rond Anne van Streun, de emeritus uit Groningen die nog steeds onze curricula bepaalt.

  7. Kijk, we hebben het over

    Kijk, we hebben het over onderwijs. Onderwijs = met de eenvoudigste middelen leerlingen zoveel mogelijk bijbrengen.

    Daartoe is de eigen taal het meest voor de hand liggend: immers, geboren en getogen in Nederland, verstaat men die taal het allerbest, inclusief de vele nuances als daar zijn: retoriek, ironie, humor, overdrijving, inside-information, scepticisme, woordspelingen, historisch besef, opmerkingen gebaseerd op een collectief geheugen, fijne nuances enzo. En zo meer.

    Waar de Nederlander wordt gedwongen de lessen in het Engels te verzorgen, wordthij/zij gedwongen als een gehandicapte les te geven. Want genome zaken blijven ver uit beeld voor de Nederlander die Engels spreekt.

    Bedrijven bedienen zich van "Engels", en beperken zich tot een klein vocabulaire, om twee redenen:

    – Men wil internationaal de aandacht trekken.

    – Men wil zich als internationaal opererend bedrijf presenteren (hoewel dit voor de schijn kan zijn).

    Dit alles om klanten te trekken.

    Scholen zijn geen bedrijven. Bij scholen moet als eerste de duidelijke en heldere kennisoverdracht centraal staan. Die geschiedt het meest effectief  in de Nederlandse taal.

    Bovendien zijn niet-native speakers eerder een nadeel dan een voordeel. Tevens geloof ik dat een goed beheerste eigen taal de beste bodem is voor het aanleren van een nieuwe taal. Zo ongelooflijk verschillend zijn mensen nu ook weer niet, ook al hebben zij een ander vocabulair ontwikkeld.

    We beginnen in ons piepkleine gezinnetje en dat piepkleine gezinnetje blijkt alles en meer dan genoeg gegeven te hebben voor onze verdere ontwikkelingen. Er is nature en nurture, maar de nature blijft aanwezig en groeit op basis van de nurture.

  8. Leraren geven het beste les

    Leraren geven het beste les in hun moedertaal, studenten studeren het best in hun moedertaal.

  9. Volgt uit het  geloof ik dat

    Volgt uit het  geloof ik dat een goed beheerste eigen taal de beste bodem is voor het aanleren van een nieuwe taal dat men het beste een taal kan leren door te oefenen in het vertalen?

  10. @ malmaison :

    @ malmaison :

    Vraag het eens aan meertalig opgegroeide kinderen uit gezinnden die, door werk van de ouders, langere tijd overzee hebben gewoond. Of ook dichterbij  :  in spanje, frankrijk, italie, engeland, duitsland, oostenrijk, rusland of  –  zelfs –  china.

    De antwoorden (op de vraag  :  hoe ging dat ?) zullen nog velen hier verbazen  –  –

  11. @ malmaison :
    @ malmaison :
    Vraag het eens aan meertalig opgegroeide kinderen uit gezinnen die, door werk van hun ouders, langere tijd overzee hebben gewoond.
    Of ook dichterbij : in spanje, frankrijk, italie, engeland, duitsland, oostenrijk, rusland of – zelfs – china.
    De antwoorden (op de vraag : hoe ging dat ?) zullen nog velen hier verbazen.

  12. @ Sassoc

    @ Sassoc

    Ik heb een kleinkind van een jaar of zeven dat in Straatsburg woont dat vloeiend Nederlands, Engels, Frans en Duits spreekt. Maar dat komt omdat ze veel te maken heeft met native speakers van die talen. Veel kinderen verkeren niet in die omstandigheid en leren pas vreemde talen op oudere leeftijd. Op die kinderen doelde ik.

  13. @ malmaison 

    @ malmaison
     

     Je zegt het zelf al : kinderen zijn veeltalig, als de omgeving dat aanreikt, daarvoor aanleiding is.

     

    Dat is in schril contrast met het moeizaam talen leren vanaf de 11e, 12e leeftijd, zoals (bijna) overal.gebeurt.

    Het is al heel lang bekend dat taalgevoeligheid in jonge kinderen (3,4,5,6 jaar) hoog is en dan sterk afneemt naarmate ze ouder worden (11,12,13,14 jaar).

    Misschien door de ervaring met slecht (verkeerd ge-timed) onderwijs weten zeer veel volwasseenen dat niet, ze zijn het gewoon vergeten, en ze bepleiten daarom om met lessen in vreemde talen te beginnen vanaf 11,12 jaar. Op die leeftijd is de gevoeligheid (m.n. klankgevoeligheid) voor taal juist sterk verminderd. 

     

    Dat leert de ervaring in twee-talige landen zoals India, Pakistan, Panama, in tweetalige voormalige franse kolonies in Afrika, in Zuid Afrika, in California (de hispano-etnische bevolking).

    Internationale scholen weten dat en beginnen vroeg, zelfs met meerdere talen. Van de Vrije scholen (Duitsland, Engeland, China) is bekend dat ze met vreemde-taal-lessen beginnen vanaf 4,5,6 jaar  –   selectief, als klank-gewenning en idioom. Het is zelfs geen kwestie dat europese vreemde talen gemakkelijker leren dan buiten-europese (russisch, chinees)  –  wat vaak wordt gexzegd  –  dat is alleen zo op latere leeftijd. Taal-structuur leren (idioom, grammatica) begint pas in het voortgezet onderwijs  –  maar juist op de voorafgegane basis is dat veel eenvoudiger en sneller te leren.

     

    Het klinkt gek, hier (dit forum) tenminste, maar er zijn strikte verbanden tussen het leren van talen, leren van rekenen (en wiskunde) en aanleren en beoefenen van muziek. Een groot deel van de  armoede in het primair onderwijs komt voort uit het niet herkennen van deze synergie.

     

    Maar, ter verduidelijking. Ik heb het  niet over kleuterjuffies die hun kotertjes in het engels gaan aanspreken   –  educational amateurism waarvan het thans overal wemelt, opportunisme top down. Net als die onweerstaanbare drang naar it-hulpen in het onderwijs.

     

    Het (voor de meesten) moeizame leren van vreemde talen   

     

  14. @ malmaison, vers 2

    @ malmaison, vers 2

     

    (citaat)   –  Veel kinderen verkeren niet in die omstandigheid en leren pas vreemde talen op oudere leeftijd. Op die kinderen doelde ik.

    Dat snap ik. Maarrrrrr  :  de remedie is niet om dan maar met taal-lessen te beginnen op latere leeftijd  –  wat de conventie aangeeft.

    De remedie is  :  het onderwijs establishment van lieverlee te overtuigen dat

    [1] ze het fallikant verkeerd doen,

    [2] er veel tijd en efficiency te winnen valt, met betere resultaten, die vooral zichtbaar en winbaar zijn in de VO-fasen ;

    [3] onverlet andere synergie effekten (zoals hierboven aangestipt).

     

    Of ik denk dat dit te realiseren valt ? In sommige scholen gebeurt het (ik heb ze hier al vaker genoemd). Het zijn uitzonderingen. De school-massa's, de mega's, hebben er geen idee van  –  hoe bezielend sommige scholen ook met hun eigen onderwijs omgaan. Dit concept is gewoon voor de toekomst  –  het establishment is er  totaal  nog niet aan toe.

     

    Wat me (ook) stoort : hier, op BON, heeft het merendeel geen flauw benul waar dit over gaat. Er is veel rumoesz over lessen foute wiskunde (terecht) ; de verbanden ziet niemand.

    Het gaat wel over de toekomstige generatie die, naast veel andere zaken, zal gaan beslissen over de toekomst van onderwijs  –  hoe zullen zij deze onderwijs-concepten ooit herkennen ? De nu vigerende onderwijs-consumptieve atmosfeer, archaisch of it-gesystematiseerd, zal niet helpen.   

  15. 10. juli 2015 – 19:51 |

    10. juli 2015 – 19:51 | sassoc

    @ malmaison

     

    correctie :  in de zin, onderin derde alinea staat  :  

    Taal-structuur leren (idioom, grammatica) begint pas in het voortgezet onderwijs 

     

    dat moet natuurlijk zijn   :

    Taal-structuur leren (syntaxis, grammatica)  –  etcetera

     

  16. 10. juli 2015 – 19:51 |

    10. juli 2015 – 19:51 | sassoc  – @ malmaison  –  vers 4
     
    t Zal de warmte wel zijn, of de griekse diarrhee, of toch het vermaledijde it, of gewoon een virus. 
    In vers 1 zijn de laatste regels weggevallen. Daar stond  :
     
    Het (voor de meesten) moeizame leren van vreemde talen (namelijk in het begin van het voortgezet onderwijs, en dan nog matig  :  te weinig en te laat) kan veel beter georganiseerd worden ; eerstens, door er vroeg mee te beginnen, vanaf 4,5,6 jaar. En tweedens, het te associeren met andere (ja ! verwante) vakken, i.h.b. rekenen, wiskunde, bewegingsleer, muziek.
    We weten allemaal, een enkel voorbeeld maar, hoe stiefmoederlijk het primaire muziek-onderwijs in NL bedeeld is  –  duidelijk beter in Engeland en Dutsland.
     
    BON heeft een duidelijk standpunt inzake reken-onderwijs en wiskunde ; terecht. Het zou de zaak van BON goed doen om even sterk te ageren voor talen en hun verwante leervakken.
    Ik vrees dat zeer weinigen hier dat begrijpen of zien  –  wat de afwezigheid van deze topics  hier zou kunnen verklaren. Ageren voor rekenen en wiskunde is goed, maar niet goed genoeg voor een grondioge sanering van de leerplannen.
    Een tweede probleem is natuurlijk dat leraren (met ervaring, met inzicht, @ promair nivo) er voor een dergelijke opzet vrijwel niet zijn. 
    WaarBON terecht bezorgd is om het reken-onderwijs, is er niemand  –  in of buiten BON  –  die voor verwante  vakken (en  :  hun synergie) opkomt  :  talen,  motoriek, muziek e.d. Pas op  :  sport zit niet in dit rijtje !
    De eenzijdigheid van nu zal niet helpen om het primair onderwijs weer op orde te brengen.      
  17. @SASSOC

    @SASSOC

    Die ideale omstandigheden waaronder mijn kleindochter 4 talen leerde, een Nederlandse moeder, een Engelstalige vader en een tweetalige basisschool Frans-Duits zijn voor verreweg de meeste Nederlanse kinderen niet mogelijk. Het gaat m.i. om onderdompeling in de vreemde talen. Het kind is dan in een omgeving waar het alleen maar in die vreemde taal kan/mag communiceren. Daarom lijkt het mij voorshands onwaarschijnlijk dat die enorme taalgevoeligheid van zeer jonge kinderen gebruikt kan worden om hen vreemde talen te leren. Als je gelijk hebt en jonge kinderen kunnen ook onder veel minder ideale omstandigheden efficiënt vreemde talen leren ben ik daar natuurlijk voor!  

  18. 2malmaison

    2malmaison

     

    [1] Dit gaat over leerlingen 4,5,6,7 jaar, of ook iets ouder, maar duidelijk  < 10,11 12 jaar.

    Twee talen in de eerste jaren van een basis school basischool is al genoeg. Drie talen op die vroege leeftijd kan ook, maar danverschuiven de prioriteiten, en wordt het beter om "nog meer talen" eerst maar eens te ruilen voor beter geundeerd reken/wiskunde onderwijs en muziek-onderricht.

    Dat blijkt uit de praktijk van scholen, zowel in NL als elders in Eurpa, en ook uit onderwijs praktijk overzee  –  tot in China en India toe.

     

    [2] Pas op !  Onderdompeling ( jouw term is de juiste term hiervoor) is het tweede stadium van talen leren, dat is  een stap verder dan wat ik aangeef  :  klank-gewenning, die sowieso met idioom verweven is, en bij jonge kinderen als van nature aangrijpt.

    in plaats van de it-gewenning, die nu overal en vogue is, en de daaruit volgende slavernij zou taal-gewenning een betere onderwijs-ingang  zijn, juist voor de jongste kinderen, omdat ze aangrijpen  voordat congnitieve effekten gaan optreden. Zo eenvoudig is het eigenlijk.  

     

    [2] Wat jij "ideale omstandigheden"  noemt, is natuurlijk best bereikbaar, zeker in een op buitenlandse invloeden georienteerde samenleving zoals de nederlandse.

    Als dat niet gebeurt (daarover zijn we het eens) komt dat  –   het moet maar eens gezegd worden  –   door de debiliterende omstandigheid dat zoveel medelanders (ook zij die de dienst uitmaken in onderwijs) geen flauw begrip hebben waar onderwijs eigenlijk over gaat, hoe het werkt en welke resultaten bereikbaar zijn. Uiteraard, buiten Medelandia is het grosso modo niet veel beter, behalve dat daar uitzonderingen te vinden zijn die juist bevestigen wat ik probeer te zeggen. Juist daar, ook al moet je er naar zoeken,  is zichtbaar welke onderwijs-efficientie haalbaar is. 

     

    [3] Ik zal het, bij een andere gelegenheid, nog sterker formuleren. Het moeizame leren van klassieke talen en cultuur, Latijn en Grieks dus, kan zoveel vloeiender en gemakkelijker gebeuren door met een enkelvoudige faktor (i.e. taalgevoeligheid) rekening te houden in de lesplannen van primair en gymnasiaal (VO) onderwijs.  

Reacties zijn gesloten.