Scholen met flexibele tijden presteren slechter

De onderwijsinspectie heeft een rapport gepubliceerd waarin ze verslag doet van het experiment flexibele onderwijstijden 2011-2014. Hieruit blijkt dat scholen met flexibele onderwijstijden op cognitief gebied slechter presteren dan scholen met vaste onderwijstijden. Toch blijken ouders tevreden.

Voor BON is dit niet verrassend. De flexibele tijden zijn tenslotte ingevoerd vanwege praktische, niet-onderwijsgerelateerde redenen. Voor scholen, klassen en leerkrachten betekent het een extra onderwijsinhoudelijke en administratieve druk. Het is goed dat de onderwijsinspectie dit onderzoek heeft uitgevoerd en BON hoopt dat het een waarschuwing is om een pas op de plaats te maken met de enorme toename van flexibilisering: op klasseniveau, op schoolniveau en op systeemniveau. Iedere vorm van flexibilisering brengt altijd extra organisatorische druk met zich mee en daarmee het grote risico dat de pure onderwijskwaliteit daar onder zal leiden.

1 Reactie

  1. Bijna vier jaar geleden, toen

    Bijna vier jaar geleden, toen het experiment aangekondigd werd, verscheen hier al een pregnante column over in HP/De Tijd, onder de titel 'Afhaalonderwijs'.

    Ik citeer:

    Wanneer school geprivatiseerd en geïndividualiseerd wordt, doorloopt elk kind z’n eigen parcours zonder vaste mijlpalen waar alle klasgenoten aan deelnemen. Het sociale weefsel van een school wordt aan flarden gescheurd als leerlingen naar de willekeur van ouders kunnen in- en uitlopen. Flexibilisering leidt tot chaos en eenzaamheid. Zonder uniformiteit is geen harmonie mogelijk.

Reacties zijn gesloten.