Karin den Heijer bij Jinek

450x200Eva-Jinek.jpg

BON-bestuurslid en lerares wiskunde Karin den Heijer was woensdagavond 28 januari samen met emeritus hoogleraar wiskunde Jan van de Craats (lid van het comité van aanbeveling van BON) te gast bij de tv-talkshow Jinek om over de rekentoets te praten.

Kijk hier de uitzending na.

12 Reacties

  1.  

     

    Praktijk: eigen probleem -> nadenken over probleem -> wellicht een rekensom -> uitrekenen -> antwoord gebruiken in praktijk
     
    Toetspraktijk:
    quasi-probleem bedenken -> quasi-oplossing bedenken -> vertalen in opgave -> op bordje leerling  -> einde verhaal
     
    Met didactiek onderzoek niet anders dan in toetspraktijk, zoals ALLE WDA-stukken tot nu toe laten zien. 
     
  2. Er is nu niet op de 18

    Er is nu niet op de 18 rekenrealisten geschoten maar we zouden ze wel zelf telkens weer als schietschijf kunnen opstellen. Waarom zouden wij intern op deze website niet spreken over het Diederik Stapel+17 examen (DS17) als we het over de vermaledijde rekentoets van Dekker hebben?

  3. “Staatssecretaris Dekker

    “Staatssecretaris Dekker (Onderwijs) vraagt alle wiskundeleraren in Nederland zich met de toets te bemoeien. Wanneer zij dat nodig vinden, kan meer nadruk komen te liggen op hoofdrekenen in plaats van sommen die leerlingen uit een verhaaltje moeten afleiden” zo schrijft de Telegraaf. JE MOET MAAR LEF HEBBEN OM ZO IETS TE VRAGEN. Jaren lang hebben leraren zich moeten inspannen om de kwalijke gevolgen van kamerbeslissingen te beperken en kregen ze steeds meer op hun bordje. En nou is dat alweer het geval.

    Rekenen op de basisschool gaat niet alleen de leerlingen van van het VMBO en de HAVO aan. VWO-leerlingen hebben de rekenkennis van het lager onderwijs nodig om de overstap naar de algebra te kunnen maken. Kunnen breukrekenen is daarvoor belangrijk, het werken met procenten van inkoopsprijs en verkoopsprijs helpt bij de overgang naar het begrip relatieve grootte en legt de basis voor fouten-berekening en -inschatting in het VWO. Opgaven van het type "A doet een werk 15 dagen en B in 10 dagen. In hoeveel dagen doen ze het werk samen" zijn ook belangrijke rekenopgaven die in de algebra terugkomen. Verder zijn zulke opgaven niet concreet maar juist abstract. Ze vormen een rekenmodel dat slechts onder bepaalde voorwaarden geldt, bij voorbeeld dat zij elkaar op het werk niet in de weg lopen. De overgang naar het VWO heeft als verassing in petto dat de ingeklede berekeningen van de lagere school makkelijker geworden zijn door het gebruiken van aequivalente vergelijkingen en dat je met behulp van algebra opgaven kunt oplossen die met gewoon rekenen niet of haast niet op te lossen zijn.

    De staatssecretaris houdt dus helemaal geen rekening met de belangen van VWO-ers op het gebied van rekenen.

    Toen de MO-examens (examens voor de lesbevoegdheid in het middelbaar onderwijs)werden ingevoerd was er geen aan het examen voorafgaand lesprogramma. Maar dat kwam vanzelf tot stand. Dekker denkt dat er bij het DS17 examen (de rekentoets van Dekker) iets soortgelijks zal plaats vinden en dat daarom het rekenniveau van de kinderen omhoog zal gaan. Dat zal dan echter in het lager onderwijs niet gebeuren want dan zouden de onderwijzers iets moeten onderwijzen wat ze zelf niet kunnen.

  4. Buiten schot is in het
    Buiten schot is in het Nederlands een geaccepteerde uitdrukking. Don’t push it Seger.

  5. Nototie in de marge : zelfs

    Nototie in de marge : zelfs kuikens kunnen het : met getallen rekenen :

    (quote, de Volkskrant, online (wetenschap, 29 jan 2015) : 

    Getalinzicht kuikens verbluft wetenschappers

    Het intuïtieve gevoel dat lage getallen links zitten en hoge rechts, blijkt niet voorbehouden aan de mens. Tot grote verrassing van wetenschappers lijken ook pasgeboren kuikens te beschikken over een ingeboren getallenlijn van links naar rechts.

    (unquote)
     

    www.volkskrant.nl/wetenschap/getalinzicht-kuikens-verbluft-wetenschappers~a3840367/

     

    Grappig, vooral als je bedenkt wat een moeite die rekenarij diverse exemplaren van de Homo erectus, biologisch toch een verwant species, kost.

    Wat er allemaal niet aan te pas komt : grafische rekenmachine, weelderige software programmas, de Tweede Kamer en het gezwets van politici, falanxen van andere nitwits, en de Staatssecretaris als wijze uil  –  als kuikentje moet hij het hebben geweten !). Jinek (zou ze, als baby, het ook   –  – ?), en Karin (die blijk geeft het (en de weg er naar toe) nog altijd perfect te weten.

    Schrijnend (maar wetenschappelijk oprecht toegegeven) dat de natale cognitie van de Nijmeegse cognitieve hoogleraar geheel is verbleekt. Dan deed Piaget (ook hoogleraar cognitieve wetenschap) het beter, tachtig jaar geleden *, en dat nog wel met mollusken (biologisch verder weg verwant).

     

    * Jean Piaget, the Origin of Intelligence in the Child, Routledge Kegan, UK, 1953, translate from LaNaissance de l' intelligence chez l' enfant, 1936.

  6. Dat kuikenexperiment is
    Dat kuikenexperiment is intrigerend. Ook de relatie met de schrijfrichting die overeenkomt met de getallenlijn, zo beweert het artikel. Ik heb dat nooit gemerkt bij Arabisch schrijvende studenten. Niet bij getallenlijn, maar ook niet bij assenstelsel. Ik ga het eens navragen. De getalnotatie, grotere significantie links, is in ieder geval gelijk

  7. Is Jean Piaget de vertaler

    Is Jean Piaget de vertaler van het boek La naissance de l'intelligence chez l'enfant van het Frans in het Engels? Schreef Eduard Douwe Dekkers Max Havelaar: Or the Coffee Auctions of the Dutch Trading Company of vertaalde hij dat boek in het Nederlands 

  8. @ redactie

    @ redactie

    Jaja, en zo zijn er nog meer (jaja, talloze, ontelbare) extrapolatieve experimenten te bedenken ; en te vinden !

     

    Chinezen en  Japanners, Thais, Vietnamici ; van rechts naar links, van onder naar boven, hele volksstammen. En ook het links rijdend automotieve volkje van Singapore en God-Save-The-Queen Britain. Voor 1 miljard chinezen begint een boek aan de achterkant. Er wordt veel kip gegeten, in Azie, feest van herkenning, zou er een verband zijn ?

     

    Zelfs dichterbij : linkshandigen. Het intrigeert me altijd hoe iemand, linkshandig, met heel verdraaide hand, schrijft en aldoende voldoet aan wettige en wettelijke eisen van verplicht ondertekende formulieren. (Ik ben zelf links-schrijvend,  en spaarzaam ook -denkend).

    Vroegah, op school, met inkt, was links schrijven altijd een knoeiboel. Rechts was verplicht, en links verboden, Tempora non mutantur (Google is your friend). Er waren er zelfs, mannetjes-leerlingen in de derde, vierde klas, die de  blonde vlechten van hun meisjes-klasgenoten in het potje inkt stopten, dat in elke schoolbank was ingebouwd. Het potje werd maandelijks bijgevuld, de inclusieve taak van de meester. Kroontjes-pennen en zo, en rechtshandig schrijven, het was voor links aangelegde kinderen een verschrikking, zou het daarom komen dat, statistisch gezien, linkshandigen intelligenter zijn ? Immers, ze hadden meer weerstand te overwinnen door verplichte established culture, De zegenrijke uitvinding van de ballpoint, tegenwoordig pen genoemd, was een significant  onderdeel van de feministische emancipatie  –  nooit gehoord van het Freudiaanse concept fallus symbool

     

    Maar kritische ironie terzijde. Die links georienteerde rekenvaardige kuikens, al of niet intelligenter en al of niet experimenteel bewezen, hebben wel wat te  vertellen :  dat hun biologische erfenis en biologische bouw de grondslagen zijn van hun gedrag  –  gedrag als begrip, uitkomst, voorwaarde. Hun uitingen zijn het gevolg van ingebouwde architectuur. Die  -tectuur is biologisch bepaald. Daar kan geen staatssecretaris, geen Tweede Kamer, geen Cito tegen op. De hele IT-branche (in het onderwijs) kan op de  brandstapel als die niet de wetmatigheden van ingebouwde biologische structuren volgt. In dat perspectief is het interessant wat de reken-intelligentie van kuikens suggereert. Ooit was de staatssecretaris, nu een wijze uil, een uilskuiken, met de geimpliceerde rekenvaardigheden incluis. Dat hij, net als de cognitieve Nijmeegse hoogleraar,  die fase heeft vergeten, is zowel een positieve als jammerlijke erfenis van het opgroeien in deze tijd, die veel vergeten heeft van inzichten van weleer.

  9. @ 30. januari 2015 – 11:46 |

    @ 30. januari 2015 – 11:46 | Malmaison

     

    Ik bepleit clementie. De textuele it-verstrengeling heeft er toe geleid dat de d (D onderkast, typografisch gedefinieerd) in het toetsenbord is  blijven steken en niet de oversteek naar de grote BON wereld heeft gemaakt.

    Hier issie alsnog  :  d ; en de vertaler (frans > engels) was Margaret Cook.

    Overigens, Piaget (die ik goed gekend heb, Geneve jaren '70) kon niet meer dan twee woorden engels, yes en no, het was het pre-it tijdvak, in short, a dummy. Vertalen kon hij zeker niet, child development science onderzoeken des te beter. Ik vrees wel dat ook de engelse vertaling van La naissance d'intelligence de intelligentie van menig lezer te boven zal gaan, en dat niet vanwege het franglais. Het is gewoon honds-moeilijke materie (deze keer geen hoofdletter H). Jammer, want er staat veel waardevols in voor de leer-ontwikkeling van kleine kinderen, en voor de les-organisatie ; waar grote kinderen (die in onderwijs-organisaties de dienst uitmaken) veel van zouden kunnen opsteken. 

     

     

     

     

     

     

Reacties zijn gesloten.