Brief Sander Dekker over fundamenteel vmbo

Staatssecreatris Dekker heeft in een brief aan de Tweede Kamer zijn plannen voor het vmbo uiteengezet. De brief is ook geschreven namens de staatssecretaris van Economische Zaken.

Dekker wil bedrijven een grotere rol laten spelen bij de inrichting van het vakgerichte onderwijs dat beter moet gaan aansluiten bij de veranderingen die er bij de bedrijven hebben plaatsgevonden. Dekker trekt 5,5 miljoen Euro uit om docenten bij te spijkeren die deze vernieuwde praktijkvakken gaan geven,

BON vraagt zich af of hiermee een voorzichtige terugkeer naar een meer beroepsgericht vmbo wordt ingezet en of hiermee vmbo ook opnieuw eindonderwijs zou kunnen worden, net als lts, leao en mavo ooit waren. Dekker: "Het vmbo bereidt leerlingen voor op vervolgonderwijs en de ragionale arbeidsmarkt". 

5 Reacties

  1. Hoe hou ik mezelf en de rest

    Hoe hou ik mezelf en de rest van de politiek bezig? Eerst schaf je de praktijkvakken zo goed als af en kwel je vmbo leerlingen met allerlei theoretische vakken, verplicht je ze tot hun 21e zich te laten martelen met dingen waar ze niet goed in zijn. 20 jaar geleden konden leerlingen met een degelijke LTS opleiding op een klus gestuurd worden, leerden ze nog wat; tegels zetten, elektra aanleggen, metselen. Nu mocht dat allemaal niet meer. Nadat het vmbo B en KB totaal gestrand is, leerlingen gedemotiveerd en enorme uitval, gaan we nu ineens de boel weer rechttrekken? Het meest boos word ik als ik dan lees dat Dekker doet alsof hij iets geweldigs bedacht heeft, alsof hij zelf het warme water (opnieuw) uitvindt. In plaats van dat Den Haag eens zegt 'oh poep we hadden het bij het verkeerde eind, mea culpa, we gaan de schade proberen te herstellen', nee we doen net alsof we een geniaal idee hebben en verkopen het weer als iets nieuws. Kortom dit kan weer in ons zwartboek met falen van het ministerie van onderwijs worden bijgeschreven; na het invoeren van basisvorming, 2e fase, studiehuis is nu ook weer de oude manier van een ambacht leren in beeld. Wanneer wordt Nederland nou eens wakker en zegt 'BLIJF AF VAN ONS ONDERWIJS, LAAT DE INVULLING OVER AAN DE MENSEN DIE ER VERSTAND VAN HEBBEN; DOCENTEN'

  2. Je begrijpt het niet J de

    Je begrijpt het niet J de Groot. Het gaat niet om bezig houden, het juiste woord hiervoor is marktontwikkeling. Daarbij past geen mea culpa natuurlijk, alleen termen als innovatief, excellent, "van deze tijd" en ik verwacht nog 21st century skills

  3. Helemaal eens met J. de Groot

    Helemaal eens met J. de Groot. De woede is zo navoelbaar en eigenlijk hier nauwelijks te beschrijven. Vooral de oudere leerkrachten met een geheugen hebben moeten toezien hoe goed onderwijs vernietigd werd, waarbij het dwaze redeneren ons om de oren vloog. Het was bitter dit te moeten ervaren! Sommigen haakten af, anderen bleven tegen heug en meug vasthouden aan hun dagelijkse boterham, volhardend in hun missie.

    We zien nhet laatste jaren wel vaker: zogenaamd nieuwe inzichten van de heren en dames politici. Waar oudgediende leerkrachten al heel erg lang, tevergeefs,  hadden gepleit voor het behoud van dat kennelijk herontdekte goede. Op dit forum, o.a.

    Maar ze werden weggehoond en weggezet als reactionair en zelfs een beetje 'gevaarlijk'.

    Maar geen enkele vernieuwer heeft ooit publiekelijk spijt betuigd, voor zover ik weet. Dat is nog het meest kwalijk.

    Alleen Doukle Terpstra, die de bezem door Inholland ging halen, erkende dat BON meer gelijk had gehad dan hij had gedacht.

     

  4. Ik denk dat de veranderingen

    Ik denk dat de veranderingen in het VMBO vooral een ideologische basis hadden: mensen worden niet alleen geboren met gelijke rechten maar ook met gelijke capaciteiten; je resultaten als leerling waren vooral goed of slecht als gevolg van de voorsprong die je ouderlijk milieu je meegaf; het onderwijs moest die achterstand compenseren en zowel de trage leerling als de slimme leerling moesten op gemiddeld niveau gebracht worden. Voor zo ver men nog in verschil in aanleg tussen de verschillende leerlingen geloofde moest het onderwijs die ten bate van een egalitaire maatschappij compenseren. Dat verschil in aanleg was dan een statistische zaak en was niet gerelateerd aan de denkcapacititen en het maatschappelijk succes van de ouders. De ellende in het onderwijs begon dus met ideologische verblinding. De ellende in het onderwijs blijft omdat er te veel mensen (niet de leerlingen en de leraren) groot profijt van hebben. Daarom is er weer elke keer de grote sprong voorwaarts zelfs wanneer het om onvermijdelijke restauratiewerkzaamheden gaat. Dat laatste mag dan niet gezegd worden. Niemand in Nederland is nog bij machte de goudmijn van het onderwijs te sluiten. Degenen die werkelijk belang hebben bij beter onderijs, de leraren en ouders namens hun kindern krijgen tot het onderwijsdrama bij zijn peripetie gekomen is hun macht niet meer terug.

Reacties zijn gesloten.