Ridiculisatie

Hoe verdorven is het denkniveau van de onderwijspolitiek als je met droge ogen durft te beweren:

-Een 4,5 is "voldoende";

-Er komen meer herkansingen om de kans op een "voldoende" te vergroten;

-Er komen gemakkelijker toetsen om zoveel mogelijk leerlingen een "voldoende" te kunnen geven.

Het failliet van het (reken)onderwijs kan niet beter worden geïllustreerd.

www.volkskrant.nl/dossier-onderwijs/rekentoets-op-middelbare-scholen-wordt-makkelijker~a3813460/

 

8 Reacties

  1. – Voor kinderen die slecht

    – Voor kinderen die slecht zijn in rekenen komt er een aparte toets. Scholen mogen zelf bepalen welke leerlingen de makkelijke en welke de moeilijke toets maken.

  2. Als blijkt dat meer dan 5

    Als blijkt dat meer dan 5 procent extra van de leerlingen zakt doordat ze geen voldoende voor het rekenen weet te behalen, worden de eisen verder naar beneden bijgesteld”. Worden de eisen voor centrale eindexamens niet op dezelfde manier bijgesteld? Zo nodig een soepelere beoordeling en als dat vaak nodig blijkt gemakkelijkere opgaven? Zijn de eisen die aan de eindexaminandi gesteld worden daardoor hoger geworden? Waarom zou de rekentoets dan wel elk jaar een stukje moeilijker worden? Theoretisch zou het kunnen, namelijk als het rekenonderwijs werkelijk zou verbeteren. Maar die verbetering zal er zal juist niet komen zolang aan de rekentoets geen hoge eisen gesteld worden en dat blijft zo als die aan de 5% eis moet voldoen.

    Er waarom voert men een algemene toets voor alle schooltypen in als er toch al voor kinderen die slecht zijn in rekenen een aparte toets komt”? 

  3. het is inderdaad wel erg

    het is inderdaad wel erg veelzeggend. hemel.

    is er dan helemaal geen besef of schaamtegevoel in die regionen?

    Hoe, ik ben het met je eens, durf je dergelijke dingen te zeggen EN vol te houden dat je aan de kwaliteit van onderwijs werkt?

    "Te moeilijk"??  hup,  moeilijkheidsgraad omlaag.

    Tot waar? 1+1=3 ???

  4. # deniseleiden – Grapje op

    # deniseleiden – Grapje op mijn middelbare school: Vraagt een cowboy in de bar aan een collega hoeveel 1 + 1 is. Het antwoord: 2. Trekt de cowboy zijn pistool en schiet de wijsneus neer: “Hij weet te veel”. Bij een sollicitatie op het ministerie verschijnt een leraar, die een vraag krijgt over onderwijs. Hij antwoordt correct. De chef schiet zijn sollicitatie af: “Hij weet te veel”.

    Het probleem is niet dat er op het ministerie onbenullen zitten. Die vind je overal wel. De kwestie is dat ze de macht hebben en anderen uitschakelen. Beste mensen toch. Een aanwas van 15000 sociaal-wetenschappers per jaar is veel en veel te veel.

  5. Ondertussen zal zelfs

    Ondertussen zal zelfs Freudenthal zich zó vaak in zijn graf hebben omgedraaid dat hij als antipode weer tevoorschijn komt.

Reacties zijn gesloten.