Nog een goeroe

YongZhao_450x200.jpg

Vandaag in Trouw een interview met "een van de meest invloedrijke onderwijsdenkers in de Verenigde staten", hoogleraar Yong Zhao. Opnieuw de gebruikelijke aanklacht tegen het (welk?) onderwijs: "leerling zijn is nu echt een hondebaan", "focus op rekenen en taal is in Nederland helemaal niet nodig, want dat hebben julie 100 jaar geleden al opgelost" (heeft hij al eens een onderzoek gelezen over de schrijfvaardigheid van onze universitaire studenten?) en "we moeten leerlingen gaan zien als mensen in plaats van als werknemers van de leraar" (Uhuhhh?). Het interview is naar aansleiding van de Nederlandse vertaling van zijn boek "World-class learners. Onderwijs voor een ondernemende generatie". Natuurlijk bestaat er geen goeroe zonder een TEDx lezing

5 Reacties

  1. En natuurlijk is de Trouw

    En natuurlijk is de Trouw-onderwijsredactie er weer als de kippen bij. Die weten elke nieuwe hype vaak als eerste bewonderend te beschrijven. Als je wilt weten wat nu opkomt, maar wat ook weer snel in de krochten der vergetelheid zal verdwijnen is het goed de strapatsen van die redactie bij te houden.

  2. Er komt een moment dat

    Er komt een moment dat iedereen goeroemoe is. Misschien zelfs de redactie van Trouw. Ik dacht trouwens dat die krant aam "verdieping"deed. Dan kun je hier toch niet mee aankomen.

  3. @bverkroost

    @bverkroost

    Het is natuurlijk niet eerlijk om alleen de webtekst van Trouw als uitgangspunt te nemen. Helaas gaat de uitgebreidere tekst in het artikel achter de betaalmuur geen moment verder.

     

    Het geeft overigens wel aan dat zelfs journalisten die de specialisatie onderwijs hebben dergelijke onzin gewoon klakkeloos aannemen. Dat bevestigt mijn idee dat voor de gemiddelde Nederlander ons onderwijs gewoon goed is, en als het al verbeterd moet worden, dan met iPads en outside the box ondernemerschap enzo.

     

    Ik heb nog de stille hoop dat het juist de "hoog" opgeleide burgers zijn die in deze onzin trappen. De bejaardenverzorgster, de vrachtwagenchauffeur en de loodgieter wordt minder aangetrokken door hoogdravende lulkoek. Dat geeft een mooi voorbeeld van de reden/geschiedenis van de onderwijsvernieuwing, passend in de postmoderne tijd. Onderwijs was niet goed genoeg volgens de vernieuwers, niet omdat de kinderen niet meer konden rekenen, lezen of schrijven, maar omdat er allerlei andere zogenaamde onderwijsdoelen niet bereikt zouden worden. Het gewone onderwijs moest derhalve geproblematiseerd worden. Simpel kinderen wat meer laten oefenen om iets te bereiken was natuurlijk geen optie: de rijke leeromgeving en zelf ontdekken waren deel van de Heilige Graal. De direct oplossing voor een mogelijk probleem is door hen die er geld mee verdienen altijd te simpel, hetgeen hun werk meteen een aureool van wijsheid moest vertrekken.

    Misschien is het wishful thinking, maar ik hoop op de wijsheid van de gewone man en vrouw van de straat

  4. De onderwijsredactie van

    De onderwijsredactie van Trouw is opvallend on-kritisch. Neemt vaak persberichten van OCW letterlijk over zonder enig nadenken. Ik herinner me bijvoorbeeld een bericht over "leerlingen haalden op het afgelopen eindexamen iets hogere cijfers" zonder enige vermelding van het begrip N-term, of flexibele normering uberhaupt.

    Van het interview met de goeroe heb ik nog weinig gelezen, maar wel dit: "Lezen en rekenen is zoiets als lopen, iedereen kan dat op een gegeven moment." Wie dat beweert, negeert niet alleen de plusminus 10% laaggeletterden, maar negeert ook dat die vaardigheden bij de overige 90% ook nogal eens aardig te wensen overlaten.

  5. “Focus op rekenen en taal is

    "Focus op rekenen en taal is in Nederland helemaal niet nodig, want dat hebben julie 100 jaar geleden al opgelost."

     

    Dr. Kees Vernooy maakt korte metten met een aantal mythen over het taalonderwijs in 'Mythen en het leren lezen' , www.ictenzo.nl/?page_id=143 .

Reacties zijn gesloten.