Rekentoets deugt niet

Veel aandacht vandaag in de media (AD, NRCTrouw) voor het rapport van de commissie Bosker die in opdracht van OCW de rekentoets voor de niveaus 2F en 3F heeft onderzocht. De commissie werd ingesteld naar aanleiding van een hoorzitting waarbij van alle kanten veel kritiek op deze toetsen werd geuit.

BON is blij dat deze kritiek die zeer leefde bij de ons bekende rekenexperts zoals Prof. Jan van de Craats en wiskundelerares Karin den Heijer nu gedeeld lijkt te worden. Prof. van de Craats heeft hierover een notitie geschreven. De minister reageert later op dit rapport.

8 Reacties

  1. Bram van Dijk, ‘Cruciale

    Bram van Dijk, 'Cruciale rekentoets is veel te moeilijk', BNR, 30 mei 2014

     

    "Er zijn een heleboel oorzaken dat het misgaat. Maar dat het misgaat, is duidelijk", zegt Jan van de Craats, lid van de commissie Bosker en wiskundige aan de Universiteit van Amsterdam. "De percentages onvoldoendes zijn schrikbarend hoog en wanneer er niet wezenlijk dingen veranderd gaan worden, zijn er dadelijk ontzettend veel leerlingen die hun eindexamen niet halen omdat ze de rekentoets niet hebben gehaald." [daarna: grote hoeveelheid computeropgaven in korte tijd, enz., hoor en lees]

  2. Ik hoop van harte dat dit een

    Ik hoop van harte dat dit een "Trendwende" wordt. De verderfelijke ontwikkeling die is ontstaan door de verwarring van rekenen met cijferen moet worden teruggedraaid. Rekenvaardigheid en contextvervuiling moeten weer worden gescheiden.

  3. Na de berichtgeving in de

    Na de berichtgeving in de kranten gelezen te hebben valt het rapport me tegen. Het fundamentele probleem (namelijk dat dit geen rekentoetsen zijn, maar contexten+rekenmachine toetsen) komt niet aan de orde. Ook de zeer slechte kwaliteit van veel opgaven (tenminste in de voorbeeldtoetsen) komt niet echt aan de orde.

    Wat mij betreft had de conclusie moeten zijn: dit hele circus afbreken en opnieuw beginnen (zonder de mensen en organisaties die er nu een puinhoop van gemaakt hebben).

  4. Misschien dat de rekentoets

    Misschien dat de rekentoets nog dienst kan doen als taal-begrijpendlezen-toets. Daar lijkt de toets me veel geschikter voor.

  5. Onwelgevallige conclusies en

    Onwelgevallige conclusies en ook nog tegen het belang van een zeer gevestigde organisatie; niemand maakt mij wijs dat daarmee wat gedaan wordt.

    Voorbeeld: Wat is er gebeurd met de nogal duidelijke aanbevelingen van de commissie Dijsselbloem: het MBO moet nu alweer helemaal 'op de schop'.

  6. Het kan dus wel, de
    Het kan dus wel, de rekentoets goed maken: www.withitness.nl/?p=743. Als ik het goed begrijp hebben deze leerlingen in twee jaar goed leren rekenen (2f-niveau) en zijn lacunes opgelopen op de basisschool opgevuld met een aanpak gebaseerd op de traditionele algoritmen en veel oefenen. Mijn conclusie: door het instellen van de rekentoets en de aanpak van R. Kneyber hebben deze leerlingen een belangrijke vaardigheid onder de knie gekregen waar ze in de toekomst veel plezier aan zullen beleven. Geweldig!

  7. O ja, ook onmisbaar in de

    O ja, ook onmisbaar in de aanpak van R. Kneyber: gerichte feedback aan de leerlingen. Dus docenten die het rekenniveau op hun vmbo willen opkrikken: R. Kneyber is heel inspirerend bezig geweest!

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.