Nieuw initiatief Eric van ’t Zelfde

Potloden 450x200_1407384_11517070.jpg

Trouw en VPRO's Tegenlicht vanavond berichten over de plannen van directeur van osg Hugo de Groot Eric van 't Zelfde voor een 'superschool' voor kinderen van 2 tot 18 in Rotterdam. Van 't Zelfde is ondermeer ook op onze website bekend van een eerdere aflevering van Tegenlicht. 

Alhoewel één school voor 2 tot 18 associaties oproept met de bij veel BON-leden niet populaire middenschool lijkt van 't Zelfde die kant niet op te willen.

Van 't Zelfde wil verder in groep 7 een 'voorselectie' van leerlingen in drie niveaus: vmbo, havo en vwo. "Wij vragen nu het onmogelijke van leerkrachten op de basisschool. Ze geven in overvolle klassen twaalf verschillende vakken aan leerlingen van vijf verschillende niveaus. Hoe kunnen ze nu extra tijd geven aan zorgleerlingen, extra energie opbrengen de excellente leerling uit te dagen, én ook nog de tevreden zesjes aansporen ambitieuzer te worden? "

De aflevering van Tegenlicht is nu online te bekijken

17 Reacties

  1. Nee, geen middenschool. Van

    Nee, geen middenschool. Van 't Zelfde die een indrukwekkende staat van dienst heeft en al veel goeds heeft tot stand gebracht, legt de nadruk op de kwaliteit van de leraar. Eerstegraads moet die zijn.

    Hij wil al snel, volgens Trouw, leerlingen al vroeg op de verschillende trajecten als vmbo, havo en vwo zetten.

  2. De VPRO-gids verhaalt ook nog

    De VPRO-gids verhaalt ook nog dat ’t Zelfde en zijn broers afkomstig waren uit eenvoudig milieu maar door toeval op een eliteschool in Schotland terecht kwamen. Je had een grote vrijheid om te kiezen waarmee je je op school bezig wilde houden maar je moest wel presteren. ‘Be confident and always excell”. Binnen elke leeftijdsgroep kon onderwijs voor een bepaald vak op 5 niveaux gevolgd worden. De klassen waren dus qua niveau homogeen! Die school leerde hem hoe je voor beter onderwijs kon zorgen.

    In Nederland kan het gebeuren dat leerlingen die negens en vooral tienen halen voor de exacte vakken gedwongen worden om alle vakken voortaan op VMBO te doen en ze zullen nergens een exacte studie mogen volgen op universitair niveau. In het Nederlandse onderwijssysteem is redressering door het nemen van onorthodoxe maatregelen onmogelijk en daar heerst geen onvrede over. Op de lager schooltypen heerst in Nederland de wet van de Jungle. ’t Zelfde wil dat veranderen en heeft kinderen die er in volhardden andere kinderen het leren onmogelijk te maken  van school getrapt. Tegen de wet! (Ik: Maar de Nederlandse regering vereenzelvigt op school aanwezig zijn nog steeds met het maken van vorderingen zoals die bedoeld zijn volgens de leerplichtwet)

  3. Een inspirerende uitzending.

    Een inspirerende uitzending. Op die school zou ik wel willen werken.

  4. Ik denk niet dat veel ouders

    Ik denk niet dat veel ouders blij zullen zijn met een voorselectie van hun 10-jarige kind voor de vmbo-stroom. Daarvan zullen er op dat moment vast een aantal de school gaan verlaten. Anderzijds kan ik me ook een tussentijdse toestroom voorstellen voor leerlingen die het juist bovengemiddeld goed doen op de basisschool. Dan word je vanzelf een eliteschool! En wat te doen met basisschoolleerlingen die prima kunnen rekenen, maar slecht presteren met taal? Prima als een school de beste leraren wil hebben en leerlingen die het voor anderen verzieken eruit gooit, maar die voorselectie zie ik niet zitten.

  5. Die voorselectie heeft als

    Die voorselectie heeft als voordeel dat die homogene klassen kan opleveren waarin beter te werken valt. Als er tijdige tussentijdse overstappen mogelijk zijn voor leerlingen die bepaalde kwaliteiten blijken te hebben, hoeft daar weinig mis mee te zijn. Voorwaarde is wel dat dat tijdig en adequaat gesignaleerd moet worden.

  6. Die voorselectie is er nu

    Die voorselectie is er nu eigenlijk ook al, mede door het "opbrengstgericht" werken. Een groep wordt verdeeld in zg. niveaugroepen die op "eigen" niveau werken. De snelle groep (weinig instructie, meer uitdaging) zijn de leerlingen voorbestemd voor HAVO/VWO, de middengroep  voor VMBO-T/MAVO/HAVO kansklas, de leerlingen met lage scores VMBO-B/K, sommigen praktijkonderwijs. Ervaring leert dat weinigen de instructiegroep verlaten naar een hoger niveau al is dat wel mogelijk. Ik zou dat geen selectie willen noemen, maar aanpassing naar vermogen. Toch lijkt het mij voor veel leerlingen beter als zij de gehele lestijd profijt mogen hebben van een goede les i.p.v. afgepaste minuten bestemd voor specifieke instructies en begeleiding, op welk niveau een leerling dan ook zou zijn ingedeeld, omdat een leerkracht in het huidige systeem altijd zijn/haar aandacht moet verdelen over de diverse niveaus. En in combinatiegroepen mag je de beschikbare tijd nog eens over twee groepen x de diverse instructieniveaus verdelen. Ook nu is het al zo dat een 10-jarige over het algemeen niet ineens het licht ziet en met sprongen vooruit gaat, tenzij er iets significants gebeurt in omstandigheden die over het algemeen buiten het onderwijs liggen. In het kader van rust en regelmaat is onderwijs op maat in een homogene niveaugroep wenselijker, onder voorwaarde dat overstappen mogelijk moet blijven. 

  7. Heel goed gezien Marina!

    Heel goed gezien Marina!

    Dat geluid was ik al bijna vergeten onder de stortvloed van alle nieuwlichterij. Het is waar dat niveaugroepen de leerling gevangen houden binnen de eigen niveau-groep. Dat blijkt in de praktijk. Dus, afgezien van het feit dat niveaugroepen maken dat de meester/juf de uitlegtijd drastisch moet verminderen (er vragen nog andere groepen om uitleg!) is daar ook nog het nadeel van het gebrek aan vooruitgang, langzaam maar zeker. De niveaugroepen blijven veel langer hangen op een lager niveau. Bij een strikt gehanteerd klassikaal model waarbij voor de hele klas dezelfde minimumnorm geldt, worden ook de zwakste groepen meegesleep naar voren a.h.w.

    Het is lange tijd geleden al op dit forum aan bod gekomen, maar ik lijk de situatie van de zwaar heterogene groepen al als gegeven te beschouwen. Terwijl ik mij steeds heb verzet tegen zulk 'gegeven'. Ik heb  ge-experimenteerd, onder druk. En gezien hoe niveau-groepen NIET tot ook maar enige verbetering bleken te leiden. Maar wel gezien hoe leerlingen langzaam maar zeker steeds verder achteruit gingen waarbij de onderlinge verschillen steeds groter begonnen te worden en dan vooral ten nadele van de zwakste groepen die ooit min of meer werden gedwongen de rest van de klas bij te houden. Die zwaksten laten aanmodderen op 'eigen' niveau druist in tegen alle onderwijsbedoelingen. Want zij halen nooit meer de achterstanden in. Immers, de rest van de klas gaat intussen ook verder en wel in een hoger tempo.

    De kloof  gaat onwerkbaar worden. Daarom verdient klassikaal onderwijs, waarbij de leerkracht in zijn wijsheid de vaart voor de hele groep bepaalt, m.i. alle voorkeur.

     

  8. Dank je wel Moby. Ik heb

    Dank je wel Moby. Ik heb begrepen dat het verwachtingspatroon van een leerkracht heel bepalend is voor het niveau dat een leerling kan bereiken. Een leerkracht zal een homogene groep 10-jarigen die al is voorbestemd voor het vmbo heel anders tegemoet treden dan de groepen leerlingen voorbestemd voor havo of vwo. Zal hij/zij er ook bij de vmbo-voorbestemden in slagen "het onderste uit de kan te halen"?

  9. Goeie vent.

    Goeie vent.

    Meer dan waard om de vpro video af te spelen, en ook het interview daarna. Ongeveer precies waar m.i. BON voor staat  :  alleen, hij zorgt ervoor dat het ook gebeurt.

     

    Het kan dus best : 90 percent van het geld van "den Haag" naar de klas.  

     

    Wat BON nu (met succes en met beperkte middelen) zou kunnen doen  :  een financiele analyse maken van de twee jaar school, in kaart brengen hoe het financiele deel heet gewerkt, winst- en verlies rekening erbij  –  en (conclusie) daarbij vermelden wat er is bereikit en wat er (nog) te kort komt  –  hoeveel en waarom.

     

    Als BON er binnenkort mee start, kan het in januari / februari klaar zijn, en in februari 2016 naar het ministerie en naar de Tweede Kamer worden gestuurd. 

  10. @ maud, hierboven

    @ maud, hierboven

     Het boek is goed genoeg.

     

    Het boek ligt nu dus tussen de pulp in de boekhandel, en ongetwijfeld ook op de tafel van de minister. Pulp genoeg in de boekhandel en op die tafel.

    Het verschil met andere goed-genoege boeken (Piketty bijvoo0rbeeld, die beschrijft hoe hij de wereld-economie gaat verbeteren) is dat de auteur met zijn poten in de modder staat en dat hij werkelijk uitvoert wat hij zegt. Of tenminste : dat probeert uit te voeren.

     

    So far so good. Wat gaat BON doen ?  Weer niks ?

  11. Dank voor je reacties, sassoc

    Dank voor je reacties, sassoc. Twee linken hieronder: 

    De eerste leidt naar een twaalf minuten durend audio-interview van 9 oktober jl. met Eric van 't Zelfde. De tweede biedt een bericht van juni jl. over drie ton sponsorgeld die de school ontving. In het begeleidende korte filmpje wordt nog vermeld dat de SP tegen sponsoring is van onderwijs. "De partij vreest voor ongelijkheid." In ieder geval spreekt de financiële analyse die je bepleit mij aan. Feiten spreken tenslotte. 

    www.rijnmond.nl/nieuws/09-10-2015/directeur-superschool-het-onderwijs-echt-buffelen

    www.rijnmond.nl/nieuws/08-06-2015/rotterdamse-school-krijgt-drie-ton-van-sponsor

  12. Ik haalde hierboven (21 okt

    Ik haalde hierboven (21 okt 2015 – 11:41) Piketty aan, in de vergelijking met Eric t Zelfde, de rector van de school in Charlois/Rotterdam.

     

    Vandaag (in de Volkskrant, door Joh. Witteman) een artikel :

    Piketty graaft niet diep genoeg – de mythe van de vampier-economie.

     

    Waarin een belgische jurist, Marc de Vos, wordt aangehaald  :

    [quote]  "Piketty leest de temperatuur van de thermometer. maar begrijpt niet waar de koorts vandaan komt."

     

    Betere metafoor dit jaar nog niet gelezen.

     

     

Reacties zijn gesloten.